wat de titel zegt dus Ik ben, zoals mijn onderschrift al zegt, in Juni 2015 gestopt met de pil en werd in augustus voor het eerst ongesteld. Daarna heb ik extreem onregelmatige cyclussen gehad. Tussen de 26-88 dagen waarbij 88 geen eenmalige uitschieter was. Uiteindelijk ben ik eind december naar de huisarts geweest om te vragen om advies. Hij gaf aan dat het geen ontpillen meer kon zijn, dat duurt maximaal een jaar. Zijn vermoeden was PCOS en als ik er klaar voor was wilde hij ons wel doorsturen naar de gyn. De diagnose PCOS had ik mezelf toen ook al gegeven en ik ben daar mee aan de slag gegaan rondom voeding, sporten enz. Enz. Sinds November heb ik cyclussen gehad tussen de 28-33 dagen, met 1 uitschieter van 37 dagen. Afgelopen week hebben we een eerste gesprek gehad met een fertiliteitsvpk. Zij schaart mijn cyclus nu onder "regelmatig genoeg, om waarschijnlijk geen PCOS te hebben". Dit wordt nog wel met een echo bekeken. Zij benoemde dat het wel nog "ontpillen" kan zijn, en geeft aan dat ze denkt dat dat eerder de oorzaak is dan de leefstijlveranderingen. Zijn hier mensen bekend met zo lang ontpillen? Ik ben het wel beu om me iedere keer onzeker te voelen als ik me een paar dagen niet aan de voedingsadviezen houd, bang om weer een lange cyclus te hebben die maand doordat ik niet voldoende mijn best zou hebben gedaan. Kan dit echt gewoon lang ontpillen zijn?
Een kennis van mij heeft een mooie cyclus van 27 dagen en pcos, zij is uiteindelijk mbv ivf zwanger geworden. Een regelmatige cyclus zegt daar helaas niet zo veel over. Ik zou er toch op staan dat ze je volledig controleren.
@Jenneke88 , dankjewel voor je berichtje. We zitten pas in het begin van de intake rondom fertiliteit, dus de boel moet nog besproken worden met de gyn. Ik krijg nog echo's dus dan zal ik er nogmaals naar vragen bij de gyn ipv de vpk! Zij dacht het vooral omdat mijn cyclus nog steeds aan het inkorten is. Dankjewel iig!
Een cyclus tussen 28/33 dagen is goed toch? Ik heb nooit een regelmatige cyclus en voeding en beweging hebben er bij mij ook veel invloed op. Wel raak ik makkelijk zwanger, ondanks een soms wat langere cyclus. Het lijkt me voor jou handig om inzicht te krijgen in je cyclus door ovulatietesten en sowieso even een echo bij de gyn.
Ik heb afgelopen maand ovulatietesten gebruikt. Deze werd positief en 2 weken na de test werd ik ongesteld, dus tot zover volgens het boekje het inzicht heb ik nu ook wel redelijk, nu ze regelmatiger worden. Het gaat er meer om of het feit dat mijn cyclussen steeds regelmatiger worden volgens mijn HA komt doordat ik de PCOS onder controle krijg, volgens de fertiliteitsvpk is het meer voor de hand liggend dat het komt door ontpillen, zelfs na bijna 2 jaar. Ik ben benieuwd of dat echt zo kan zijn er of meer mensen daar ervaring mee hebben.
Jullie zijn imiddels al bijna 2 jaar bezig dus zou zeker verder onderzoek laten doen. Ontpillen lijkt mij niet erg waarschijnlijk eerlijk gezegd...
Verder onderzoek is dus in gang gezet gesprek met fertiliteitsvpk is eerste stap, over 3wkn aanvullend onderzoek bij de gyn. In die tussentijd bloed geprikt op SOA en semen ingeleverd. Maar het gesprek met vpk verwarde me nogal dus vandaar die vraag. Ik had al volledig ingezet op PCOS, zij vond het daar niet (meer?) op lijken. Leek haar ook niet meteen nodig om hormonen te prikken.
Hoi littlegirl, ik ben in dec 2015 gestopt met de pil en werd ook maar niet ongesteld. Na 7 maanden ben ik langs de huisarts gegaan. Die heeft me weer doorgestuurd naar de gyn. De gyn heeft eea aan onderzoek gedaan (echo's, bloed prikken), ook om pcos uit te sluiten. Dat bleek ik niet te hebben. De vraag bleef nog wel waarom ik dan niet ongesteld werd. Alles leek in principe in orde qua hormoonhuishouding. Eind augustus of begin september heb ik duphaston geslikt om een menstruatie op te wekken. Dit gebeurde, duurde wel erg lang. Daarna moest ik 3 maanden wachten en kijken of het verder vanzelf op gang zou komen. In januari weer terug geweest omdat ik nog steeds niet ongesteld werd (toen al een jaar dus) en weer alles gechecked met onderzoeken. Uiteindelijk besloten om te starten met clomid. De 50 mg sloeg gelijk goed aan! Echo's lieten een eisprong zien en bloedwaarden wederom goed. Nu een half jaar met clomid verder en hopen op een zwangerschap. In juli terug als er nog geen resultaat is. Heel spannend allemaal...
Ik heb ook geen pcos maar wel een zeer onregelmatige cyclus. Soort van onverklaarbaar... Ik heb 4-6 eisprongen per jaar. Bij mij maakt voeding enz. niets uit. Ik wil hiermee zeggen dat iets niet altijd is wat het lijkt. Ik vond de hulp het belangrijkste. Ik heb clomid gehad en dat sloeg aan en daarmee ook zwanger geworden. Hou je niet vast aan een naam voor wat je hebt. Hou je vast aan je behandeling/ onderzoeken. Dat hielp mij enorm. Maar ik snap je verwarring wel!
Mijn schoonzus had ook geen/nauwelijks een cyclus en heeft clomid gebruikt. Zij had gewoon geen eisprong uit zichzelf.
Vooral het gevoel dat het bij "ontpillen" betekend dat het zichzelf oplost en dat deze regelmatige cyclus nu betekend dat dit voorbij is en we nog een natuurlijke kans maken, houd me bezig. Als het inderdaad PCOS is dan is die kans m.i. wel redelijk gezien na 2 jaar proberen en dan zullen we toch richting hormonen moeten. Pff, ik vind het echt heel lastig om het allemaal een juist plekje te geven. Toch de gesprekken over 3wkn maar eeret afwachten dan. Dankjulliewel meiden!