Eisprong, semenonderzoek en onthouding

Discussion in 'Zwanger worden' started by Proudmama01, Oct 24, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Proudmama01

Proudmama01 Niet meer actief

Hoi dames, even een vraag aan degene die hier al bekend mee zijn. Ik zit nogal in dubio. Deze maand wordt mn cyclus gevolgd bij de gyn en waar we eerst dachten dat eisprong uit zou blijven, was er vrijdag plots een follikel van 14,5mm te zien. Echoscopiste zei waarschijnlijk zondag of maandag ongeveer de eisprong. Nu is de eisprong erg laat, dus ik dacht dat ik hem rond deze tijd allang gehad zou hebben. En a.s. donderdag staat er een zaadonderzoek van vriendlief op het programma..die wilden we juist plannen ná de vruchtbare periode..

Nu zit ik dus te denken..straks springt het eitje veel later, dus pas morgen of woensdag maarja dan mag je eigenlijk geen seks meer hebben. Afgelopen dagen wel gedaan en vandaag ook. Eigenlijk moet je minimaal 2 dagen onthouding hebben gehad, maar hoorde ook in het ziekenhuis dat als je donderdag ochtend sperma moet inleveren je dan best dinsdag nog mag vrijen.. dus ik lees en hoor verschillende dingen.
    Over een week moet ik bloedprikken voor progesteron.

Nu dus mijn vraag.. is het verstandig om vanaf nu onthouding te hebben en erop hopen dat het eitje al gesprongen is en omdat zaadjes toch aantal dagen overleven? Of tóch morgenavond ook nog klussen voor de zekerheid...? Zou wel balen als eitje later springt en we hem niet benut hebben vanwege onderzoek. Maar aan de andere kant willen we natuurlijk ook een duidelijk, betrouwbare uitslag van het zaadonderzoek. Ik lees/hoor verschillende dingen en ik weet het even niet meer haha.

Bedankt alvast!!

2. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    2 dagen onthouding is normaal het minimum voor een zaadonderzoek.

Maar ik weet dat bij onze eerste iui alles plots zo vlot ging, dat er uiteindelijk ook maar 1.5 dagen tussen onze laatste keer seks en het vullen van het potje zat. Toen hadden we de beste 'score' van allemaal... Nadien hebben we 2-3 dagen onthouding geprobeerd en toen was het aantal steeds minder en minder (maar dat kan natuurlijk ook andere oorzaken gehad hebben). Ik zou proberen 2 dagen aan te houden, dan ben je zeker!
    En zaadjes overleven dikwijls ook wel 2-3 dagen in de baarmoeder, dus dat hoeven niet meteen rampen te betekenen ;)

3. Goey

Goey Actief lid

Apr 21, 2016
    198
    2
    18
    Female
    Onderwijs
    Utrecht
    Owh wauw, op het formulier die mijn man mee kreeg stond dat onthouding niet nodig was....

4. Proudmama01

Goey wat apart dat het zo verschilt per ziekenhuis..

Dora dankje voor je uitleg. We houden nu ook gewoon 2 dagen maar aan. Vandaag en morgen onthouding. Was er anders ook niet van gekomen, buikgriep sinds vannacht, bleh..

5. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Wij moesten ons aan minimaal een week onthouding houden.
    We hebben die ronde dan ook gewoon overgeslagen...vond het onderzoek belangrijker.

6. Roseline

Roseline Niet meer actief

Heb je geen informatie van het ziekenhuis meegekregen hoe en wat??

7. Proudmama01

Op het formulier staat 2 - 7 dagen onthouding. Gyn zei minimaal 1-2 dagen. Ene assistente zei dat je dan best 1,5 dag van te voren nog sex mag hebben, andere zei minimaal 2 dagen van te voren niks. En lees op internet verschillende dingen. Maar kom meestal op zo'n 2 dagen onthouding uit dus die hebben we ook maar aangehouden. Langer dan een week schijnt ook weer niet goed te zijn voor het zaad.

Normaal was het ook geen probleem geweest maar mn eisprong was nu super laat. Assistente zei afgelopen zondag of maandag waarschijnlijk eisprong dus dan hebben we die wel goed benut. Hoop niet dat ie later is gesprongen. Maargoed we gaan t zien. Eerst semenonderzoek maar even afwachten wat daar uit komt.

8. Roseline

Kan je anders niet gewoon even bellen met het ziekenhuis?

9. Proudmama01

Maakt nu toch niet veel meer uit hihi. Morgenochtend is het zaadonderzoek al. Dus kunnen nu sowieso niks meer doen:)

10. Loenie

Loenie Actief lid

Oct 27, 2014
    479
    0
    16
    Bij mijn vriend stond ook 2 tot 7 dagen onthouding en daar hebben we ons toen aan gehouden. Echter ik heb binnenkort de eerste IUI en wij mogen nog gemeenschap hebben tot aan de ovitrelle-spuit. 36 uur daarna krijg ik de inseminatie, dus dat is eigenlijk maar 1,5 dag.
    Volgens mij komt het niet aan op een paar uurtjes, alleen de dag voor het onderzoek zou ik het in ieder geval niet meer doen.

Edit; oh, mijn reactie is een beetje mosterd haha.

11. Roseline

Oh ok...:D Succes er in ieder geval mee...

12. Proudmama01

Dankjewel! Alles was helemaal goed!! Wat een opluchting :D

13. Adrianna

WoW wat snel!
    Wij kregen pas na twee weken de uitslag. Ze kijken toch ook nog hoeveel dagen ze nog 'in leven' blijven?

14. Proudmama01

Nee bij ons al na een dag. Formulier mee met alles wat gemeten is en uitleg gehad en alles was prima! Dit is ook geen supergroot ziekenhuis, wachttijden zijn ook niet lang. Misschien dat dat meespeelt geen idee. Maar wij zijn in ieder geval gerust gesteld! Nu nog de rest van mijn onderzoeken afwachten..

15. Adrianna

Oohhh ja daar zal het wel aan liggen inderdaad....ik woon in een middelgrote stad.
    Fijn dat alles goed was zeg! Krijg jij nu nog onderzoeken?

Share This Page