Ik zie af en toe staan dat mensen elke dag temperaturen. Waarom en wanneer zijn jullie hier mee begonnen? Ik heb twee maanden ovu testen gebruikt om te zien of ik een eisprong heb en wanneer. Nu ik weet dat dat beide keren op ongeveer dezelfde dag was stop ik er mee en hoop ik dat de natuur (met een beetje hulp van mij en hubby )zijn werk zelf doet Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!
Temperaturen kun je doen ipv ovutesten. Het doel is hetzelfde: het bepalen van je eisprong. Als je temp omhoog gaat, is er dan meestal een eisprong (geweest). Ik heb zelf ehhhhhhhm, zo'n 15 tot 18 jaar geleden een paar maand getempt, maar ik had geen eisprong, dus ook geen verhoging. Daarna ben ik er maar mee gestopt, het lukt zonder eisprong uiteraard niet om zwanger te raken. Nouja, een jaartje of wat later scheen ik het opeens wel weer te hebben! 8)
Temperaturen deed ik vooral om te zien of ik ongi ging worden, datzag ik namelijk 1 dag vantevonren (dan zakte temp) en dan werd ik niet verrast door ongi (niet zo fijn). Plus dat ik niet onnodig zou gaan testen en teleurgesteld zou worden om niets. Bij dochterlief ben ik na 8 maand begonnen (maand 11 raak) en bij deze zwangerschap meteen. En meteen raak Ik vind het handig dat ik er alles uit haalde. Wanneer mijn ei was geweest, dus wist PRECIES wanneer nod was....en dan 1 dag voor nod was het zakken of stijgen....zakte die; ongi, steeg die; zwanger. Dus voor het testen wist ik al dat ik zwanger was!
Ik ben meteen na het stoppen met de pil begonnen om te kijken of en zo ja wanneer ik een eisprong had. En zodat ik kon zien wanneer ik ongi zou worden. Ik vind het reuze handig en blijf het dus ook gewoon doen
Is het temperaturen preciezer dan het gebruik van ovu testen? Of is het net zo effectief alleen goedkoper? (ivm één keer aanschaf thermometer en daarna geen kosten meer in tegenstelling tot ovu testen!)
Ovu testen meten je LH piek. Tempen verteld je of je een ei hebt gehad. Ovu test geeft dat niet met zekerheid aan, tempen wel. Het voordeel van ovu testen is dat je het vantevoren weet. Voordeel van tempen dat je het zeker weet.
Dus het zou alleen al handig zijn om gewoon eens een maand te temperaturen zodat je zeker weet dat er een ei 'voorbij komt'?
inderdaad. alleen bij mij zakte mijn temp met 0,1 op mijn eisprong en steeg de dag erna (eisprong geweest dus) met 0,2 of 0,3....dus ik zag hem wel vaak aankomen in combinatie met vruchtbaar slijm. Al had ik dat slijm deze keer niet en toch zwanger!
Met temperaturen kun je achteraf je eisprong vaststellen. Je bent dan al te laat om te klussen! Met slijmwaarnemen en ovulatietesten kun je wel zien dat je ei eraan komt. Je bent dan nog op tijd om te klussen.
Als je na twee á drie maanden temperaturen erachter komt dat je ei hebt en dat je heel regelmatig bent, kun je de thermometer wel weer in de kast gooien. Zoveel toegevoegde waarde heeft het dan niet. Als je onregelmatig bent daar en tegen is het natuurlijk erg handig om wat inzichht in je cyclus te behouden. Ook als je nog geen enkel inzicht in je cyclus hebt, is het een aanrader.
Mijn cyclus valt elke keer wel ongeveer gelijk: kortste is 26 en langste is 29. Ik heb nu twee maanden ovu testen gedaan en elke keer op dag 13/14 mijn ei. Ik was gewoon erg nieuwsgierig naar het hoe en waarom van temperaturen. Heb besloten dat ik dat nog maar even niet ga doen. Ik ben in maart wel gestopt met de pil maar pas sinds twee maanden echt serieus zeg maar. Ik heb het idee dat als ik nu al ga temperaturen (terwijl mijn cyclus wel redelijk helder is naar mijn mening)dat ik er een beetje te gefocust mee bezig ben. En hopelijk is het straks gewoon helemaal niet meer nodig
ik temp vanaf dag 15 en dan na het ei pas weer op dag 30 en gebruik ovulatie test dit geeft mij rust en hoef ik er maar 10 dagen zeer intensief mee bezig te zijn i.p.v alle 33 dagen (werd een obsessie) dit geeft voor mij rust