Dag dames Ik moet ff m'n verhaal kwijt... 3 jaar terug met m'n ex-partner had ik een kinderwens. Na een jaar bleek mijn progesteron waarde 17 en vond het zh genoeg reden om mij medicatie te geven, ik weet nog goed het telefoontje wat ik kreeg: je kans op een natuurlijke zwangerschap is heel klein. Helaas is die relatie overgegaan, zonder zwangerschap uiteindelijk.. Nu met mijn nieuwe vriend zit ik in ronde 4. Ik heb zo'n onderbuik gevoel dat het me niet is gegund of dat het nog heel lang gaat duren. Ik had gehoopt dat ik sowieso terug mocht naar het zh, eerder hebben ze me immers ook medicatie voorgeschreven, maar helaas moest gewoon een jaar wachten. Toen begreep ik dat ik via de ha ook m'n progesteron waarde kon laten checken. Deze bleek nu 18,8 te zijn en volgens de ha alles goed: ja dat is wat het lab zegt! Dus geen doorverwijzing.. Een klap in m'n gezicht.. Eerst moet ik medicatie slikken om zwanger te worden en nu 3 jaar later met ongeveer dezelfde waardes zou het goed moeten zijn? En dit weekend ongi geworden terwijl ik stiekem had gehoopt dat et toch wonderbaarlijk raak zou kunnen zijn.. Dus ik ben weer ff radeloos.. Iemand hier ervaring mee of gedachten over? Toch een fijn paasweekend iedereen!
Volgens mij staan de normaalwaardes voor vrouwen op de website van freya, daar zou ik eens kijken. Ik dacht dat hij boven de 10-15 moest zijn om normaal te zijn? In dat geval zit je wel binnen de normaalwaardes denk ik.
Ja die freya waarde heb ik dus pas voor het eerst gisteren gezien idd tussen de 12-60! Maar hoezo geeft het zh me dan medicatie en de boodschap: de kans op zwangerschap is heel klein!
Ik heb zonder medicatie al een kindje gekregen (of het was toen wel in orde of gewoon een gelukstreffer) maar nu we voor een 2e bezig zijn is ook gebleken dat mijn progesteron te laag is. Hij was soms rond de 12 etc en soms 15. Ik gebruik nu voor de 3e maand utrogestan. Dit werkt goed al ben ik helaas nog niet zwanger. Je kan wel zwanger worden met een laag progesteron maar de kans is iets geringer. Progesteron houdt namelijk het baarmoeder slijmvlies in stand en zorgt voor een extra zacht 'bedje' voor het eitje. Mijn luteale fase (periode tussen eisprong en menstruatie) was door het progesteron tekort ook vrij kort. Weet jij van jezelf hoelang jouw luteale fase is? Dat onderbuikgevoel wat jij beschrijft, had ik ook. Al vanaf dag 1 dat we ervoor gingen. Voor mijn gevoel was er gewoon iets mis en zou het lang gaan duren. En tja..dat klopte dus. Zijn nu bijna 15 maanden verder en nog steeds een lege buik. Succes, hopelijk heb je snel een positieve test in handen!
Je zit pas in ronde 4.. sorry meid maar je zal ook wat geduld moeten hebben. Ik begrijp wel dat ze nu geen reden zien om je door te sturen. Mijn ervaring is dat ze in Nederland weinig ervaring hebben met progresteron maar dat had met miskramen te maken. Je waarden vallen echt binnen de normen..
Babydreambedankt voor je reactie.. En als ik jouw verhaal lees heb ik et ook zo met je te doen, hoe hou je het vol? Een kinderwens hebben zou iets leuks moeten zijn, niet een een heel traject waarvan je de uitkomst niet eens weet.. Het gekke is dat bij het traject bij mijn ex-vriend mij bm slijmvlies wel dik genoeg was. M'n LF is rond de 9 a 10 dagen.. Lastig in te schatten want wanneer springt je ei precies als je een piek hebt en mijn ongi is ook vaag.. Begin nu al met bruin verlies op dag 27 maar op dag 30 pas echt een beetje bloed... ik hoop dat bij jou de medicatie snel resulteert in een zwangerschap!
Zonnetje ik snap uiteraard dat ik nu pas in ronde 4 zit, Maar heb er in een vorig traject al 15 op zitten dus vandaar de angst.. En ik wil niet pas over 1 jaar in het zh zitten en dat ze dan zeggen: oh ja je progesteron is aan de lage kant, je krijgt medicatie! Daar zit bij mij de frustratie.
Ik snap je wel, maar zo werkt het wel natuurlijk. Ik heb zelf PCOS, dus niet altijd een goede cyclus, toch word er wel gezegd om het eerst op eigen kracht te proberen, voor ze kunstmatige hulp gaan aanbieden. Zeker als je gewoon binnen de normaalwaardes valt...
Tja niemand wil lang wachten.. je waarden zijn ok, je hebt nette cyclussen dus er is nu geen reden tot doorverwijzen. Ik heb ook lang moeten wachten tot ze verder keken dan pech. Zelfs eea weggewuifd terwijl dit wel degelijk een groot probleem was.
Nou inderdaad. Ik zat destijds met mijn leeftijd van 34 jaar toen het zwanger worden niet wilde lukken. Eerst duurde het 126 dagen na pilstop voordat mijn natuurlijke cyclus eens op gang kwam. Daarna wilde het zwanger worden niet lukken. Maar ik moest ondanks mijn leeftijd gewoon een jaar wachten voordat de gynaecoloog mij wilde helpen met allerlei onderzoeken en dergelijke. Voor zwanger worden staat namelijk een jaar. Zou mooi zijn als iedereen met een nieuwe relatie gelijk na een paar maanden proberen al (dure) medicatie of behandelingen krijgt, omdat het zwanger worden zo snel niet wil lukken.... TS: Ik weet dat er bij jou meespeelt dat je in je vorige relatie ook 15 maanden bezig geweest bent. Maar was het zaad van je partner toen ook onderzocht of dacht men na allerlei onderzoeken dat het probleem bij jouw Progesteron lag? En welke onderzoeken heb je toen allemaal gehad?
Eventueel is progesteron creme vrij verkrijgbaar. Je moet het dan op de plekken smeren waar je huid dun is (binnenkant ellebogen, knieholten), daar wordt het goed opgenomen. Bij mijn eerste ben ik zwanger geraakt dmv iui en bij de 2e de progesteron creme gebruikt en in mum van tijd vanzelf zwanger geraakt.
Mijn progesteron was 1. Het zkh hield een onderwaarde van 30 aan, dus ik had geen eisprong wat later ook te zien was op echo's. 18 is dus niet erg overtuigend. Wat voor medicatie kreeg je? Ik kreeg pregnyl injecties eens per maand en ben toen in de derde ronde zwanger geraakt.
@ be happy.. Ik wou dat ik meer kon herinneren van het traject met m'n vorige vriend.. Maar zijn zaad was goed, eistokken waren schoon en m'n bmvlies was goed.. Dus alleen m'n progesteron was niet goed.. M'n ouders hebben ook 10 jaar over mij en m'n zus gedaan dus m'n voorgevoel is daar al begonnen denk ik... @ laub! Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken op internet! Ik wil mss ook naar een osteopaat die ook kan kijken naar mn hormoonhuishouden.. @ Adriana.. Ik weet niet meer welke medicatie ik kreeg, moest een pil nemen op 1,3,5.. Mijn gyn hield toen dus een onderwaarde aan van 20.. We zitten hier allemaal met een grote wens om kinderen te krijgen.. We kennen allemaal et gevoel en et kan ons niet snel genoeg gaan.. Maar blijkbaar moet ik gewoon geduld hebben met m'n nieuwe vriend en "nieuwe kinderwens"...
Het blijft toch vreemd dat de ene huisarts je zo door stuurt en de andere niet. Mijn huisarts stuur me heel makkelijk door als ik pijnklachten of rare menstruaties had, zonder enkel probleem. Zelfs toen ik nog een kinderwens had. In tegenstelling tot het ziekenhuis die je maanden laten wachten voor onderzoeken, waar best wat meer vaart achter mag (ook gezien ik al 38 jaar ben). @ Liv, ik vind het raar dat je eerst onderzoeken had en er blijkbaar dingen niet in orde waren (en al zijn deze dingen nu wel in orde, dan kunnen ze toch verder kijken) en omdat je een nieuwe relatie heb zou je weer opnieuw moeten beginnen. Heel stom
Tja, het is namelijk ook nog eens zo dat vaak de combinaties tussen partners ook een rol speelt. Het wil wel eens zo zijn dat als je je een vorige relatie niet gauw zwanger wist te worden, het in een nieuwe relatie wel vaak BINNEN EEN JAAR wil lukken. Daarom telt men vaak opnieuw bij een start van een nieuwe relatie. Inderdaad moeten zowel jij als je nieuwe partner dan na een jaar proberen en bij doorverwijzing weer opnieuw onderzocht worden, middels allerlei vragenlijsten oa over erfelijkheidskwesties, vruchtbaarheudsproblemen binnen de familie van jou en je partner en bloedonderzoek en zaadonderzoek. Ook om de behandelmethode/soort Vruchtbaarheidsbehandeling (IUI, IVF of ICSI) te kunnen bepalen wat het meest effectief zou zijn in je relatie. Daar helpen oude onderzoeken dus niet bij! Ook kunnen sommige vruchtbaarheidsproblemen een paar jaar later zomaar ineens stukken verbeterd zijn. Het is dus totaal niet raar dat je dus weer opnieuw zou moeten beginnen in een nieuwe relatie!!
Fijn te horen Roxje! Dat geeft hoop! Jij gefeliciteerd! Iedereen bedankt voor de reacties.. Tja mijn progesteron waarde is nog steeds hetzelfde als het vorige traject, dus ik weet niet hoe de combi nou anders zou moeten zijn. Toen wisten we iig dat bij mijn vriend alles goed zat, bij m'n nieuwe vriend is dat nog de vraag.. Het ZH geeft idd aan dat er bij een nieuwe relatie weer een jaar geprobeerd moet worden dus daar heb ik me bij neergelegd.. Ik ga proberen vertrouwen te hebben in m'n lichaam en accepteren dat et niet sneller gaat als dat het gaat...
Wauw dat is wel bijzonder zeg! Dat geeft de medemens hoop. Het kan dus echt wel, ook zonder medicatie blijkt maar weer.
Op welke dag heb je je progesteron geprikt? En met progesteron creme zou ik niet op eigen houtje starten hoor. Want dat moet je dus in je luteale fase smeren (want dan heb je progesteron nodig) maar je mag het niet tijdens een zwangerschap nemen. Dus zou er wel mee oppassen. Je kan wel naar een natuurgeneeskundige gaan bijvoorbeeld om eens tips te vragen om progesteron te verhogen. Er zijn wel supplementen voor. Maar ook deze mag je dan alleen voor de eisprong slikken dus weet niet of dat dan wel 'nut' heeft.
Tja ik heb het nu vrijdag net besteld.. Zal eerst wel eens goed lezen en kijken hoe of wat.. Mijn huisarts zei ook niets over de datum totdat ik er zelf naar vroeg! Dus beetje gek. Ik had een maandag mijn piek met ovutest en heb dinsdag erna geprikt..