Hallo allemaal, Ben nieuw hier en heb me zodoende net voorgesteld op de 'voorstel-pagina'. Wij proberen sinds 4 maandjes zwanger te worden van ons 2e kindje. Ons dochtertje is nu 20 maanden, van haar was ik na 10 maanden zwanger. Ik vraag me af hoe belangrijk goed slijm is. Mijn beste slijm van m'n cyclus is niet dradentrekkend. Wel beetje helder, en kan er piepkleine draadjes van 2 cm mee trekken. Is dit voldoende? Heb natuurlijk wel bewezen dat ik zwanger kan raken, maar misschien is ons dochtertje wel 'n supermazzeltje geweest zonder dit goede slijm?? Hoop dat jullie antwoord hebben! Liefs, Anouk
het slijm wat jij verteld is zoals ik het begrijp gewoon goed helder (cervix) slijm, en het is in die mate belangrijk dat des te beter je (cervix)slijm des te beter de weg af te leggen voor de zaadcellen...dus eigenlijk best belangrijk wel... welkom en succes met zwanger worden....
Of de zaadcel de eicel bereikt is afhankelijk van een heleboel zaken... Bijvoorbeeld de houding waarin je ligt als de man klaarkomt, of jij zelf wel of niet klaarkomt na hem, hoe ver hij spuit (m.a.w. ho lang hij opgewonden was voor hij klaarkwam), hoe hard het zaadcelletje zelf zwemt en ook dat slijm. Maar het is dus niet alleen afhankelijk van het slijm, maar het maakt het wel een stuk makkelijker. Tenminste, dat denk ik. Succes!
Cervixslijm controleren Een van de dingen die je gemakkelijk zelf kunt controleren, is de status van het cervixslijm. In sommige culturen gebruiken ze deze methode ook als (onbetrouwbare!) anti-concepti methode, om juist te weten wanneer ze beter geen sex kunnen hebben. Gedurende de follikulaire fase (de fase na de menstruatie, waarin de baarmoeder zich klaarmaakt voor een bevruchting) maken de baarmoederslijmvliezen het cervixslijm zo, dat een bevruchte eicel zich makkelijker kan innestellen. Hoe kan een bevruchte eicel het beste aan de baarmoederwand "blijven plakken"? Als het slijm zich een beetje als lijm gedraagt. Zolang het cervixslijm glad, vloeibaar en minder aanwezig is, kan een bevruchte eicel zich niet goed kunnen nestellen. Het cervixslijm wordt ongeveer 3 dagen voor de ovulatie draderig, plakkerig en rekbaar. Als je wat cervixslijm tussen je vingers neemt en je vingers uit elkaar beweegt, zie je snel of er een draad onstaat. Zodra je dit vaststelt, weet je dat je ovulatie er aan komt. Naast het bevorderen van het innestelen, zorgt deze structuur ook voor een grotere overlevingskans van zaadcellen. Vanaf 1-2 dagen na de ovulatie zal de structuur weer terugkeren naar vloeibaar en glad en weet je dat de ovulatie en je vruchtbare periode voorbij zijn.
hahaha ja ik weet zeker dat ik 3 weken ben, omdat we het 5 sept en 7 sept hebben gedaan. En de afgelopen 3 maanden wegens omstandigheden niet hebben gevreeƫn. Dus dat is dan weer grappig dat ik dat zeker weet