Zelftest voor mannen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Lisa280887, 11 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Hoi allemaal!

In augustusis bij mij de mirena verwijderd en vrijwel meteen een redelijk regelmatige cyclus van ong 28 dagen. We gaan nu ronde 6 in, aangezien ik vandaag ongesteld ben geworden.

Nu speelt er bij ons in de fam best wat aan vruchtbaarheidsproblemen. Bij vl in de fam zijn een aantal mannen sterk verminderd vruchtbaar en hijzelf is ook als soortvan ‘wonder’ na miskramen en lang proberen ter wereld gekomen.

In mijn fam speelt de vroege overgang. Mijn moeder was 25 toen het begon. Er is bij mij ook een kans hierop, mijn oudere zus was hierdoor al minder vruchtbaar toen ze 31 was. Ik ben zelf nu 28.
    Bij het verwijderen van de mirena ben ik getest en er was toen nog geen sprake van overgangsverschijnselen. De kans hierop is wel degelijk aanwezig.

Met dit alles in mijn achterhoofd zit ik met het volgende: een zelftestje doen voor vl? Om te kijken of er bij hem iets speelt? Het voelt voor ons nu nog zo ‘vroeg’ om weer naar de dokter te gaan, aangezien we nog geen jaar ‘proberen’. Maar ik wil ook geen eitjes ‘verspillen’ gezien de kans op vroegtijdige overgang.

Heeft iemand ervaring met die thuistests voor mannen? Of denken jullie dat een arts ons wel helpt, ook al ‘proberen’ we nog geen jaar? Ik hoor van zoveel kanten dat artsen zo drammen op dat jaar...

2. Lisa280887

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Thuistesten zijn helaas helemaal niet betrouwbaar. In een laboratorium wordt naar veel factoren gekeken: aantal goed beweeglijke zaadcellen, aantal slecht beweeglijke, de morfologie: hebben alle zaadcellen één goedwerkende staart? Soms hebben zaadcellen geen staart, of een dubbele kop, of ze zwemmen alleen in rondjes. Hoeveel ejaculaat wordt er geproduceerd, hoe lang blijven de zaadcellen leven, de zuurgraad, enz. Een thuistest kijkt hier allemaal niet naar, daardoor zegt de uitslag niks. Je kunt heel veel zaadcellen hebben en dus een positieve test. Maar als ze allemaal niet zwemmen, heb je er niet zoveel aan. Of misschien heb je wel minder zaadcellen, maar zijn ze wel heel erg goed.

Het feit dat er vruchtbaarheidsproblemen in je partner's familie spelen, hoeft over jullie helemaal niks te zeggen. Over het algemeen is een verminderde zaadkwaliteit niet erfelijk en is er vaak een andere oorzaak voor aan te wijzen. En vruchtbaarheid heeft ook te maken met de match tussen jullie twee. Een man/vrouw kan met de ene partner onvruchtbaar zijn, terwijl het met een ander juist niet zo is. Het gaat soms nog meer om de combinatie dan om de persoon op zich.

Ik zou me op dit moment dus nog geen zorgen maken. Zes maanden ligt ruim binnen de normale norm. Jij bent nog niet in de overgang en hoeft dat de komende jaren ook niet zijn, bij je man is misschien alles in orde. Geef het tijd. Als het over een half jaar nog niet is gelukt, kun je altijd nog naar de dokter stappen. Succes!

nizzie86 vindt dit leuk.
  4. Daantje17

Daantje17 Fanatiek lid

13 sep 2017
    2.024
    1.309
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd....

5. beebj

beebj Niet meer actief

Tsja. Ik zou wel aan de bel trekken. Heb ik na 5 maanden ook gedaan & werd ditect geholpen waardoor we ook in de OI, IUI en uiteindelijk IVF zijn beland.

6. Lisa280887

Okee.. en nu zwanger zie ik? Gefeliciteerd!
    Mag ik vragen waardoor jullie al zo ‘snel’ aan de bel getrokken hebben?

7. Lisa280887

@Jippie bedankt voor je reactie en heldere uitleg! Het wordt zo wel duidelijk...

Het lange wachten en het echt nog een halfjaar de tijd geven zal voor ons misschien geen optie zijn.. gezien de kans op vroegtijdige overgang. Ik weet niet wanneer deze in gaat zetten en of hij in zal zetten.

8. beebj

beebj Niet meer actief

Klopt!❤️❤️

In het verleden had ik wat probleempjes met m’n menstruatie en was dat zo beu, dat ik naar de gyn ben gestapt. Die doodleuke arts vertelde mij dat ik vrijwel onvruchtbaar zou zijn & een zwangerschap kans vrijwel nihil was. Ik was zó ontdaan door deze beste man z’n uitspraak dat ik voor een second opinion naar Belgie ben gegaan. Hun vertelde me dat het wel eens lastig kón gaan worden, maar niet hoefde. Toen ik stopte met de pil was ik direct de 1e ronde zwanger!! Nu bij de 2e was ik dus wel wat geruster, totdat we na 5 maanden nog geen prijs hadden. Wat ben ik blij dat ik naar m’n gevoel geluisterd heb. Na 2.5jaar is het ons gelukt❤️ In België welliswaar te verstaan, want m’n vertrouwen in Nederland is volledig weg! M’n eerste stap was wel de huisarts en van hem kreeg ik de verwijzing naar de gyn. Aangezien ik niet meer in NL wilde, was BE geen enkel probleem voor hem.

Daarom dat ik zeg, luister naar je gevoel. Beter eens te vaak aan de bel trekken, dan te weinig! Zeker als ik zowel ‘t verhaal van je vriend als van jouzelf hoor..

9. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Is je fsh gemeten om te kijken of je evt vervroegd in de overgang bent? Of is ook je amh gemeten?

Fsh kan nl nog goed zijn, terwijl je amh laag is en je verminderd vruchtbaar bent.

Bij mij wilden ze geen amh meten, ik was te jong voor de overgang kreeg ik steeds te horen. Pas toen dit jaar mijn fsh te hoog was, werd amh gemeten. Deze bleek zo laag dat ik tegen de menopauze aan zit en de kans op een zwangerschap nog maar heeeeel klein is.
    Een vriendin vermoedde ook vervoegde overgang en heeft bij de huisarts geeist om te laten testen op amh via een bloedtest. Achteraf denk ik.... had ik dat jaren eerder maar ook gedaan!

Dus ik zou zeker mijn amh laten meten als dat nog niet gebeurd is!
    Het is erfelijk, dus er is een grote kans.
    10 jaar voor de menopauze ben je al verminderd vruchtbaar!

10. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik denk dat de meeste huisartsen niet moeilijk zullen doen als je een zaadonderzoek aanvraagt gezien jullie verhaal.
    Op het moment dat jullie een verwijzing vragen naar het ziekenhuis is het waarschijnlijk een ander verhaal, maar een zaadonderzoek is niet een enorm verzoek.

11. Lisa280887

@jolein8 beide is gemeten! Juist omdat mijn moeder al zo vroeg in de overgang was..
    10 jaar ja? Wat veel zeg! Hij gaf aan dat het bij mij voor nu nog prima eruit ziet.. mijn zus was met 31 al wel verminderd vruchtbaar maar zij kreeg ook al klachten.

12. Lisa280887

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat wij nog 1 of 2 rondes afwachten en dan aan de bel trekken als het nog niet gelukt is...

13. Rozeline

Rozeline Fanatiek lid

11 okt 2017
    1.865
    920
    113
    Vrouw
    In jullie geval zou ik niet nog een half jaar proberen, maar gewoon een doorverwijzing vragen... better safe than sorry. En als alles goed is dan kan je alsnog zelf proberen lijkt me. Succes!

14. Rozeline

Rozeline Fanatiek lid

11 okt 2017
    1.865
    920
    113
    Vrouw
    Correctie: geen halfjaar proberen bedoelde ik

Deel Deze Pagina