Combinatietest wel of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door spookie, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spookie

spookie Lid

10 nov 2008
    12
    0
    0
    Denbosch
    Een vraagje, wij hebben heb via de verloskundige informatie thuisgestuurd gekregen over die combinatietest.... Mochten hier over nadenken en als ik mijn eerste afspraak heb over 2,5 week dan kunnen wij aangeven of we het willen of niet... Maar we weten het eigenlijk niet... :( Wat hebben jullie gedaan? of wat gaan jullie doen :(: Wat is wijheid :(:

Alvast bedankt voor het meedenken..
    Groetjes Imke

2. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij hebben er voor gekozen om het niet te doen.

Ten eerste is het maar een kansberekening wat je in eerste instantie krijgt. Als die niet goed is kunnen je vlokkentest of vruchtwaterpunctie doen met toch een kans op miskraam. En voor ons is het syndroom van down absoluut geen reden om een kindje weg te laten halen. Daarnaast denk ik dat het veel te veel stress met zich mee brengt.

3. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Wij hebben er ook voor gekozen hem niet te laten doen. Stel dat je een uitslag krijgt van 1:50 ofzo... Dan heb je nog 98% kans op een gezonde baby en maar 2% kans op een baby met een chomosoom-afwijking, maar je hebt wel stress omdat de uitslag 'hoog' is. En wij zijn al zo ontzettend blij dat we nu via KID eindelijk in verwachting zijn, dat we zeker niet van plan zijn dit kindje weg te laten halen, mocht het het syndroom van Down blijken te hebben.

Tuurlijk, als de uitslag van de combinatietest gunstig is, dan ben je ook gerustgesteld, maar dat weet je dus niet van tevoren.

Nee hoor, we gaan gewoon voor de zorgenloze zwangerschap. Als ons kindje een afwijking heeft, dan hebben we na de geboorte genoeg tijd om ons daar zorgen over te maken.

4. Chamaro

Chamaro Fanatiek lid

9 apr 2008
    3.448
    0
    36
    Vrouw
    Pm-er
    Drenthe
    Nee wij hebben besloten om ook geen combinatie test te laten doen..Omdat de kans klein is dat wij een kind met syndroom van down krijgen.En als het wel een afwijking heeft, dan wil ik niet me hele zwangerschap met zorgen zitten..
    En met de 20 weken echo kunnen ze ook wel zien of het een afwijking heeft toch? Want ik krijg een screening echo..

5. Liz01

Liz01 Actief lid

26 sep 2008
    167
    0
    0
    Drenthe
    Wij hebben er eveneens toen voor gekozen het niet te doen. Achteraf heb ik er toch spijt van en ik zou wensen dat ik het toch had gedaan. Bij mij is de angst namelijk iets reeler, aangezien er een naast familielid het down syndroom heeft (overigens niet de erfelijke variant, dus ik zou evenveel kans maken als ieder andere a.s. moeder).

Ik heb pas de 20 weken echo gehad en daarop was een zeer gezond kind te zien. Toch blijft het een beetje aan mij knagen dat we niet hebben uitgezocht of het kindje down zou kunnen hebben. Dus als je (gerede) tweifel hebt over het wel of niet doen van een test, dan zou ik het wel doen, voor je eigen gemoedsrust. Maar dat is voor iedereen weer persoonlijk en je moet je inderdaad ook afvragen wat je met die informatie gaat doen indien blijkt dat je meer dan anderen kans maakt op down syndroom.

Liz01

6. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    je moet even kijken bij "onderzoeken en echo;s daar vind je goede info" de test is niet allen voor down meer daarover kun je daar lezen staat uitgebreid omschreven..door mensen die het WEL hebben laten doen en dus beter geinformeerd zijn in het algemeen..

7. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Amsterdam
    Niet om het één of ander... Maar wij hebben de keuze om het niet te laten doen pas gemaakt nadat we ons goed hebben laten informeren. En ik schrijf over chromosoom-afwijkingen, dus zeker niet alleen over het syndroom van Down. Het syndroom van Down is de meest bekende, maar bij mijn broertje op het medisch kinderdagverblijf destijds heb ik een heel scala aan minder bekende chromosoom-afwijkingen voorbij zien komen. Allemaal prachtige, waardevolle kinderen die de wereld een klein beetje mooier maakten, ieder op hun eigen manier.

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik zei het in het algemeen bedoelde niet perse jou.

Maareh bepaalde chromosoomafwijkingen halen hun geboorte geeneens dus zou niet weten hoe die de wereld mooier zouden kunnen maken eerlijk gezegd.. :rolleyes:

9. tweeling1

tweeling1 Lid

22 dec 2007
    31
    0
    0
    Ik zou eerst kijken of je misschien een verhoogde kans hebt dat er iets kan zijn.
    Wij hebben het er met de gyn over gehad en ze zei weinig kans dat er iets is, ben nog jong en heb ook geen erge ziektes in de familie.

Groetjes

10. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Amsterdam
    Snap ik. Maar ik wilde toch reageren, want ik vind het een beetje kort door de bocht om er vanuit te gaan dat de mensen die niet voor de combinatietest kiezen minder goed geïnformeerd zijn dan mensen die het wel doen.

En zo kun je bij alles de positieve of de negatieve benadering kiezen. De chromosoomafwijkingen die de geboorte niet eens halen zijn ontzettend in de minderheid ten opzichte van de kinderen die gezond geboren worden. En als je in verwachting bent van zo'n kind, dan kunnen geen honderd combinatietests daar iets aan veranderen. Waarom zou je dan toch van het ergste uitgaan? Ik zie persoonlijk dan weer niet in hoe dat mijn leven leuker of makkelijker maakt. Maar misschien ben ik wel heel simpel in die dingen. Dat kunnen we natuurlijk nooit uitsluiten. :D

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    er zeggen in dit topic al 2 mensen dat ze een kindje met down niet weg laten halen (heel veel mensen denken dat deze test alleen naar down kijkt) en dat is dus een groot misverstand en ben je dus niet goed geinformeerd, misschien JIJ wel maar de meeste mensen dus blijkbaar (n.a.v. uitspraken) niet..

En er word voornamelijk gekeken naar deze ernstige chromosoomafwijkingen bij een combitest (en later bij vlokkentesten of vruchtwaterpuncties) kleine chromosoomafwijkingen word vaak geeneens naar gekeken in het grote plaatje (alleen bij nauwkeurig onderzoek)

Je kan het ook zo zien, sommige afwijkingen bv aan het hart en/of andere afwijkingen hebben extre prenatale zorg nodig om te zorgen dat het kindje het al KAN overleven.. (zoals inleiding in een academisch ziekenhuis e.d.) het is niet alleen om een zwangerschap af te laten breken..

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik ga de test weer doen, omdat ik voorbereid wil zijn op een eventueel ziek kindje, om dat in te kunnen plannen in ons leven, NIET om dan voor God te gaan spelen.

13. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Een kind laten leven wat normaal niet zou kunnen overleven zelfstandig in de wereld is natuurlijk al voor God spelen, God had het kindje namelijk niet laten overleven (in de meeste gevallen) laten we daar dan eerlijk in zijn...

14. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik zou dat risico niet willen nemen dat de artsen er toch naast zouden zitten en het kindje wel levenskansen heeft.
    Maar dat is mijn persoonlijke mening, tis niet om een discussie te starten ofzo hoor.

En een discussie over de medische wetenschap (wat ook een geschenk is van God die ons de hersencapiciteit heeft gegeven om ons zover te kunnen ontwikkelen, al zijn er uiteraard morele grenzen ;)) is heeeel erg off topic hier.

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    gelukkig geloof ik in evolutie ipv God (anders moest ik weer iemand erbij op mijn "black list" zetten) dus ben blij dat je de keuze in elk geval hebt en iedereen gebruikt hem op haar eigen manier en dat is een goed iets natuurlijk.

maar inderaad we gaan off topic over de bedoeling van een combitest en wat je met een uitslag zou doen..

16. Chamaro

Chamaro Fanatiek lid

9 apr 2008
    3.448
    0
    36
    Vrouw
    Pm-er
    Drenthe
    Ik denk zeker niet dat het alleen op syndroom van down wordt getest..
    en dat heb ik ook niet gezegd in mijn uitspraak. lees maar goed ;)
    Mijn verloskundige heeft mij goed geinformeerd..

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Persoonlijk had ik t in eerste instantie wel graag willen doen, om 'voorbereid' te zijn, mocht er iets niet goed zijn.
    Maar wij waren eigenlijk net te laat/net op t nippertje om t nog te kunnen laten doen.

Mijn VK vertelde ons toen, dat een combinatietest ook heel veel onnodige onzekerheid kan veroorzaken.
    Als nl uit de combinatietest een kans komt van bv 1/400 op een afwijking, terwijl je volgens je leeftijd een kans hebt van 1/1000, krijg je géén vruchtwaterpunctie/vlokkentest. Daarvoor moet de berekende kans veel hoger zijn, maar toch ga je je ws dan zorgen maken.

Echt grote afwijkingen (zoals hartafwijkingen bv bij ernstige Down of open ruggetje) zijn op de 20 weken echo ook te zien.

Voor ons was dit een goede reden om niet alsnog alles op alles te zetten om op t nippertje die test te laten doen.

18. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

wij hebben het wel gedaan, maar meer om voorbereid te zijn, mocht er iets afwijkends gevonden worden, zodat ons kindje de best mogelijke zorg kan krijgen en wij ons goed zouden laten informeren, het is gelukkig niet nodig, alles is goed.

19. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik heb de test ook laten doen. En dan meer om voorbereidt te zijn op evenetueel een kindje met een afwijking.
    Ik moet zeggen dat ik wel lang getwijfeld heb. "Wil ik wel voor een keuze staan als de uitslag niet goed is, wil ik al die vervolgonderzoeken wel". Mijn partner was er stelliger in en wilde te test graag doen.
    Maar uiteindelijk hebben we het toch gedaan en hebben we een goede uitslag gekregen.
    Ik zou het bij een eventueel volgend kindje ook weer doen.

20. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

Hoi,

Ik heb de test NIET laten doen...Ik ben ook zeer goed geinformeerd.

Stel jezelf de vraag (bijvoorbeeld):
    Hoe oud ben je?
    Komt het bij je in de familie voor?
    Maakt het voor jou wat uit of het een afwijking heeft ja of nee?

Ik denk aan de hand van zulke vragen (je kan er natuurlijk zelf ook wel een paar bedenken) dat je tot een beslissing komt.

Succes...

Deel Deze Pagina