Zwanger worden/zijn en beginnen met sporten.

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Dasy, 8 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dasy

    Dasy Lid

    15 feb 2006
    38
    0
    0
    Hay Japke en/of Mirjam,

    Ik heb even een kort vraagje. Ik ben benieuwd hoe erg het is als je begint met sporten als je zwanger wilt worden. Ik weet natuurlijk niet meteen of ik zwanger ben maar ik wil wel graag beginnen met sporten (sportschool). Ik ben 5 maanden geleden gestopt met roken en daardoor 8 kilo aangekomen en alles hangt een beetje slap zeg maar. Daarnaast wil ik ook graag dat ik een goede conditie heb als ik eenmaal wel zwanger ben. Ik heb weleens gelezen dat beginnen met fanatiek sporten en afvallen als je zwanger bent niet goed zou zijn. Afvallen ivm schadelijke stoffen die vrij zouden komen. Maar je leest zoveel op internet dat is het soms niet meer weet. In de sportschool hebben ze mij verzekerd dat het geen kwaad zou kunnen. Ik wil het ook graag nog even van een deskundige horen. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat er iets misgaat bij m'n eventuele zwangerschap als ik dat had kunnen verkomen. Daarnaast ben ik benieuwd tot hoe lang je je buikspieren kunt trainen tijdens een zwangerschap.

    Graag hoor ik van jullie! Bedankt alvast voor het antwoord!

    Liefs, Dasy
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Dasy,

    het is zeker een goed idee om te gaan sporten. Als je sport zul je je in de zwangerschap ook beter voelen. Het is inderdaad niet verstandig om extreem af te vallen in de zwangerschap. Maar je bent nu nog niet zwanger, dus ga gewoon van start en als je een paar kilo kwijtraakt, is dat mooi meegenomen. Begin rustig en niet te fanatiek, en bouw het programma langzaam uit. Luister naar je lijf, zeker als je zwanger bent straks. Er zijn periodes dat je dan heel moe bent, dan is het verstandig om wel te blijven bewegen, maar met een lagere intensiteit.

    Veel sportplezier en succes met zwanger worden.
    Mirjam
     

Deel Deze Pagina