Hulp nodig bij het berekenen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door samantha89l, 11 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    Hallo

Nou zoals mijn titel al zegt heb ik hulp nodig bij het berekenen..
    Ik ben gisteren bij de dokter geweest en toevallig hebben we het ook nog even over mijn ovulatie gehad. Ik heb nu een vrij vaste mensturatie cyclus ik heb de laatste 3x 22 dagen er tussen gehad. En als ik op verschillende sites kijk om mijn ovulatie te berekenen zeggen ze ongeveer 6 dagen na de eerste dag van de menstruatie, alleen nu zij mijn dokter gisteren 2 weken ongeveer na je 1ste dag van je menstruatie heeft hier iemand tips over. Ik heb het ook met temperaturen geprobeerd ma toen had ik een vrij constante temp van 36. En vorige maand heb ik de ovulatie testen van z&k gebruikt en toen kon ik de ovulatie helemaal niet vinden..

Als iemand tips heeft hoor ik dat graag alvast bedankt.
    Samantha

2. Dreamchild

Dreamchild Bekend lid

19 mei 2013
    518
    0
    0
    Zuid- Holland
    in principe is je eisprong 14 dagen voor je menstruatie, dus als je een cyclus steeds hebt van 22 dagen, dan kan dat best op 6 dagen na je menstruatie zijn.

bij het rekensommetje van je huisarts is het waarschijnlijk berekend op een gemiddelde cyclus van 28 dagen...

3. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Maar het kan ook zijn dat je LF geen 14 dagen is, maar juist korter. Helaas zijn er veel mogelijkheden.
    Heb je wel de hele maand je temp opgenomen? Omdat je zegt dat je temp constant was?

4. mama73

mama73 Actief lid

22 aug 2013
    195
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik lees....22 dagen ertussen!
    waarschijnlijk bedoel je dan vanaf EIND menstruatie tot nieuwe?!
    een gemiddelde cyclus duurt idd 28 dagen. dat is berekend van 1e menstruatiedag tot de volgende 1e menstruatiedag.
    Je ovulatie is zoals hierboven al beschreven (gemiddeld) 14 dagen voor je menstruatie.Dus bij een gemiddelde cyclus ook 14 dagen na je eerste menstruatiedag.
    Als je dus een langere cyclus hebt is de tijd tussen de eerste dag bloed en ovulatie langer, de ovulatie vind bijna altijd (ong.)14 dagen voor de menstruatie plaatst.
    MAAR....niet iedereen is hetzelfde!!!!

Ik heb vrouwen eerder met deze berekeningen zien worstelen omdat ze rekenen vanaf de LAATSTE menstruatiedag, maar dat is niet van toepassing.

5. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    je had idd gelijk ik had de vorige maand 6 tot en met 9 aug menstruatie en nu 31 tot en met 4/5 sept. Dus er zitten 25 dagen tussen.

Ik heb hier een rijtje van mijn menstruatie dagen
    1-4 mei
    21-23 mei 20 dagen
    15-18/19 juni 25 dagen
    11-15 juli 26 dagen
    6-9 aug 26 dagen
    31-4/5 sept 25 dagen

Dus het schommelt wel een beetje..
    Als nog iemand advies heeft alles is welkom

6. Carmen1982

Carmen1982 Niet meer actief

Het aantal dagen dat je ongesteld bent is voor je cyclus op zich niet zo 'interessant'. Het gaat erom dat je weet dat dag 1 van je menstruatie ook dag 1 van je cyclus is. En je cyclus eindigt dus zodra je weer ongesteld bent.

En wanneer je jouw eisprong hebt, dat is inderdaad écht niet standaard twee weken voor je ongesteld wordt of twee weken na je eerste cyclusdag. Da's gemiddeld, maar ja. Daar wijken er dus ook velen vanaf. Kijk maar naar mijn cyclusduur in mijn handtekening. Ik heb cycli van 27 dagen, maar ook van 34 dagen gehad. Maar daarbij wisselde ook nog wel eens de dag van mijn eisprong, en hoeveel dagen dat voor- of na mijn menstruatie was. Dus niks precies twee weken.

Maar temperaturen is echt wel een goede optie, om er achter te komen of je überhaupt een eisprong hebt. Als jij de hele cyclus door dezelfde temperatuur hebt, is dat namelijk nog maar de vraag.

Moet je wel goed temperaturen natuurlijk. Dus elke ochtend, op hetzelfde tijdstip, direct na het wakker worden, en met een thermometer met het liefst toch wel twee cijfers achter de komma. Als je dat een paar cycli stug volhoudt (en bijvoorbeeld bijhoudt in een gratis app als Fertility Friend), zou je moeten kunnen zien of je wel of niet een eisprong hebt, en wanneer dat ongeveer is. En dat is ook nuttige informatie voor een arts, mocht je daar weer naar terug gaan.

Succes!

Deel Deze Pagina