negatieve uitslag samenlevingstest: welke conclusies?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door veertje2, 11 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. veertje2

    veertje2 Lid

    10 jan 2007
    54
    0
    0
    Hallo,

    Vanochtend hebben we een samenlevingstest in het ziekenhuis gedaan. Om kwart over negen testen en gisteravond tussen tien en elf uur gevreeen (hoeveel e's zijn dat ook alweer)
    Volgens mij is die vrijpartij goed getimed voor de test, toch?

    Op echo bleek eitje gesprongen. Opgezogen slijm was goed, mooie lange draden. Echter: geen zwemmers...Dokter heeft paar minuten gezocht, maar kwam tot de conclusie dat de uitslag negatief is.

    Mijn vriend keek of hij een klap in zijn gezicht kreeg met een natte handdoek. Het hele verhaal van de arts over IUI na die tijd ging helemaal langs hem heen. Net als bij mij.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat het hele gedoe met verplicht vrijen na allerlei inwendige echo's voorbij is. En ik vind het ook een fijn idee dat er inderdaad wat aan de hand blijkt. Ook al klinkt dat laatste wat l*llig.

    Maar nu mijn vraag: klopt het wel dat je er zoveel waarde aan kunt hechten? De conclusie van de arts: denk aan IUI, gaat mij nog wat ver. Zijn er andere opties? Wie heeft dit ook meegemaakt en wat zei jullie arts daarop?

    Omdat ik over een paar vakantieweken vermoedelijk toch de HSG zal ondergaan en snel daarna een evaluatiegesprek heb, probeer ik hier wat opinies te verzamelen. Alvast bedankt voor je input en heel veel sterkte bij het traject waar je in zit/wil. Ik heb respect voor alle meiden die dit regelmatig ondergaan.

    Liefs, Veertje2
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi Veertje,

    Is het zaad van je vriend wel eens apart onderzocht? Zo ja, als dat allemaal goed was, dan kunnen die zwemmers toch niet allemaal verdwenen zijn, die moeten toch ergens zitten. Als het zaad nog niet onderzocht is, moeten ze dat toch wel even doen. Zonder die info kan je nu eigenlijk weinig zeggen.

    Over de test zelf, in sommige ziekenhuizen doen ze de test niet eens, omdat vaak ook is gebleken dat de test negatief was en er veel dode zaadcellen waren gevonden, maar dat er uiteindelijk wel een spontane zwangerschap kwam. Dus hoeveel waarde moet je aan zo'n test hechten? Het ligt er nu eigenlijk aan hoe lang jullie al bezig zijn en of je de stap naar IUI wil gaan maken. Ik zou het niet teveel van de test laten afhangen, al dat jullie ziekenhuis dat waarschijnlijk wel, aangezien ze het hadden over IUI. Je maakt met IUI natuurlijk wel weer aanzienlijk meer kans om zwanger te raken.

    Ik heb vorig jaar een samenlevingstest gehad, die was goed zei de gyn, maar er waren maar 3 (bewegende) zwemmers te zien. Je zou zeggen dat het dan niet zo denderend is, maar uiteindelijk goed genoeg blijkbaar.

    Liefs,
    Snoopy
     
  3. draaimolen

    draaimolen Actief lid

    22 apr 2007
    479
    0
    0
    Hallo Veertje,

    Bij ons was de samenlevingstest ook negatief, tot 3x toe. Er werd ook geen zaad in mijn slijm gevonden, geen levende maar ook geen dode. Erg raar vond d gyn het ook. Terwijl uit alle zaadtesten (3 in totaal) is gebleken dat het zaad prima in orde is. Daar lag het dus niet aan.

    Ik heb nu ook alle onderzoeken afgerond en alles was in orde behalve mijn zuurgraad van het slijm. Het zaad komt er dus niet vanzelf doorheen. Oftewel ik heb ´vijandig´ slijm. Ze hebben slijm en zaad trouwens ook nog een keer in het lab samengebracht, maar dat werkt bij ons ook niet.

    IUI is dan dus de juiste oplossing, aangezien het zaad dan voorbij het slijm wordt ingebracht. We hebben dan dezelfde kansen als ´normale´ stellen. Wij starten hier over 3 weken mee.

    Voor jou en je mannetje in ieder geval heel veel succes de komende tijd!
     
  4. Niet meer actief

    Daar dacht ik ook aan... misschien is dat wel de reden?
     
  5. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Volgens mij kan je bij een slechte zuurgraad ook spoelen voor dat je gaat klussen. Zo maak je het dan prettig voor de zaadjes. Ik weet alleen niet of je dan een lage of een hoge zuurgraad hebt.

    Bij mij was de samenlevingstest wel positief, alleen zagen ze alleen maar een aantal dode zaadjes in het slijm. Ik vond dat ook niet echt positief, maar ben toch spontaan zwanger geworden. Ik hoop dat dit voor jou ook in het verschiet ligt.
     
  6. veertje2

    veertje2 Lid

    10 jan 2007
    54
    0
    0
    Hallo,

    Dank jullie wel voor alle reacties. Euhm.. Het sterkt me wel in de overtuiging dat IUI als antwoord op de eerste negatieve samenlevingstest, behoorlijk kort door de bocht is.

    * Snoopy1979: ja, het zaad is apart onderzocht en helemaal goed gevonden. Misschien zitten ze wel allemaal binnen te kijken ;)
    Eigenlijk kan ik deze samenlevingstest dus pas als negatief beschouwen als ik ongesteld word. :p En dat duurt nog zo'n anderhalve week.

    * draaimolen: voor jou heb ik respect: drie samenlevingstesten! Wij vinden eentje al irritant. En ja, hier hetzelfde: geen dode, geen levende zwemmers maar helemaal niets. Ik zal bij het evaluatiegesprek eens vragen of er nog verder onderzocht kan worden wat er precies aan de hand is (zuurgraad/allergie/weet ik veel). Succes met het IUI-traject, ik hoop dat jullie kans heel snel komt.

    * prinses: dankjewel voor je wens. Wat dat spoelen betreft, ja dan is het idd. handig om te weten of het te zuur is. Ik vermoed dat ook meespeelt dat ik meestal niet veel slijm voel/waarneem.

    Ja, ik raak er steeds meer van overtuigd dat ik voor een IUI eerst nog een paar andere dingen wil onderzoeken. Ik vermoed eigenlijk dat de hoeveelheid slijm in de dagen voor de eisprong ermee te maken heeft, en ik vermoed dat er hormonaal rond de eisprong dingen net niet helemaal goed werken.
    Komende twee weken heb ik lekker vakantie en het gebruik van foliumzuur en thermometer gaat op een laag pitje. En daarna zien we wel verder.

    Iedereen alvast een hele fijne vakantie en alvast een heel fijn warm weekend!

    Liefs, Veertje2
     
  7. Joycie02

    Joycie02 Bekend lid

    12 apr 2007
    635
    0
    16
    Ik heb ook vijandig slijm :D ](*,) ivm te lage zuurgraad (=te zuur). Ik heb daarom nu spoelingen met natriumbicarbonaat gekregen; die moet ik ca. een uur van tevoren gebruiken en dan alleen in de periode rond de eisprong. Ik ben blij dat we dat eerst gaan proberen voordat we aan IUI gaan denken!
    Verder heb ik meer dan eens gelezen dat die samenlevingstest ter discussie staat: bij 60/80% van de stellen met een negatieve samenlevingstest schijnen er wel zaadcellen in de baarmoeder aangetroffen te worden! M.a.w.: in de baarmoedermond worden ze na een tijdje gedood, maar er worden meteen na de sex blijkbaar WEL zwemmertjes doorgelaten. En uiteindelijk gaat het daar toch om!

    Succes!
     
  8. Monique27

    Monique27 Fanatiek lid

    10 mrt 2006
    2.095
    27
    48
    Gemert
    Wij hebben ook een samenlevingstest gehad.

    Maar ik was ook NA mijn eisprong en dan kan zo'n test helemaal niet volgens mijn arts.
    Deze moet voor de eisprong plaats vinden omdat dat de zuurgraad na de eisprong meteen veranderd.

    Ze heeft toen voor de zekerheid wel gekeken, maar er was geen levende zaadcel meer te vinden.
    Die test moest dus over, helaas is dat nooit gebeurd omdat er iets was blijven plakken ;) waar ik nou vol spanning op zit te wachten.

    Bij ons werd er ook gesproken over spoelen.

    Hoop dat het bij jullie ook meevalt en er niets aan de hand is.
    Succes!
     
  9. veertje2

    veertje2 Lid

    10 jan 2007
    54
    0
    0
    Dankjewel allemaal!

    * Monique27: Goh, dat wist ik helemaal niet, dat je beslist voor de eisprong moet testen omdat meteen de samenstelling van het slijm veranderd. Maw, met deze test zijn we nog niet klaar. Zal mijn vriend blij mee zijn: die wilde zo graag zijn zaad zien zwemmen :)

    Sterkte trouwens de komende dagen, lijkt me zwaar als het zo warm wordt...

    * Joycie02: die spoelingen klinken niet verkeerd. Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Uiteraard nadat onderzocht is of het idd. te zuur slijm is.

    Wij zijn nog niet toe aan een kindje maken in het ziekenhuis, dat is deze week wel duidelijk geworden. Ik wens iedereen (ook hubbies en andere aan hang) sterkte toe als je in zo'n traject zit.

    Benieuwd waar wij eindigen. Voorlopig op vakantie in de wachtdagen!
    Liefs, Veertje2
     

Deel Deze Pagina