Ik had een vraagje... Ben nu bijna 28 weken zwanger van mijn tweede kindje. Mijn eerste kindje is nu ruim 5 en met 36.2 weken geboren. Mijn vliezen braken te vroeg en de weeen volgden al snel. Tijdens de bevalling kreeg ik koorts en hebben ik (en mijn kindje dus ook) antibiotica gehad waardoor ik uiteindelijk 10 dagen in het ziekenhuis moest blijven (kindje dronk ook niet goed) Nu ben ik dus zwanger van mijn tweede en wat me opvalt, is dat ik al vrij snel last had van harde buiken. Vanaf week 20 zo ongeveer. Eerst alleen in de avond en nu dus ook overdag. ook ben ik erg moe en heb in de avond last van onrustige voeten. Mijn bloeddruk is over het algemeen erg laag (onderdruk 55-60) en omdat ik steeds zo moe ben (en daarbij ook duizelig) heb ik vanochtend bloed laten prikken om mijn ijzerwaarde te bepalen. Heb nog geen uitkomst.... Verder slik ik anti-depressiva (fluvoxamine) maar dat mag ik gewoon doorslikken. De verloskundige zei dat ik aardig wat vruchtwater heb. Misschien maak ik me druk om niks maar omdat de ene verloskundige wat anders zegt dan de andere in mijn praktijk (de ene zegt dat er niks is om me zorgen te maken en de ander zegt dat ik rustiger aan moet doen), wil ik hier ook mijn vraag stellen. Moet ik me eventueel zorgen maken om bijv. zwangerschapssuiker of iets anders of klinkt dit allemaal vrij normaal? Bedankt alvast.
Hoi Juffieroos, ik denk we ldat het verstandig is even pas op de plaats te maken. Je lijf geeft duidelijk aan met de harde buiken en de duizeligheid en moeheid dat de zwangerschap op het moment vele energie kost. Dat geeft op zich niets en is heel logisch bij een 2e (of meer) zwangerscahp. Maar het is wel een teken om er naar te luisteren. Rond 20 weken zit je kindje in een groeispurt en dit kost ook meer energie. Even rustig aan doen en toegeven aan je lijf. Dikke kans dat je je over een paar weken weer wat fitter voelt. Als je dit negeert, kun je er heel de zwangerschap nog last van hebben. Een extra suikercontrole bij veel vruchtwater is een standaard controle, maar meestal is meer vruchtwater toeval. Dus ik zou me geen zorgen maken om de zwangerschap, maar wel echt even aan jezelf denken. Groetjes Brigitte