Hoi dames Sinds januari heb ik pijn in m'n buikwand die gerelateerd is aan mijn cyclus, het begon met heftige pijn wanneer ik ongesteld werd en inmiddels is het nu zo dat ik eigenlijk alleen in de week na de eisprong geen klachten heb. Ben bij de Gyn geweest en die wist na mijn verhaal eigenlijk al zeker dat het endo is (waars veroorzaakt tijdens de ks). Krijg voor de zekerheid een Mri volgende week vrijdag, dan willen ze kijken of het echt alleen in de buikwand zit of dat het op meerdere plaatsen zit. Nu een vraag aan andere endo-patiënten, die ook in de laatste week voor de menstruatie klachten hebben of dat in de ronde dat je zwanger raakte ook zo was. Of dat je toen klachtenvrij was? Het is nu 7dpo, en sinds vandaag weer pijn, dus ga er eigenlijk al vanuit dat ik niet zwanger ben. Iemand ervaring hiermee? Iemand ervaring met een mri voor de endo? Vind het doodeng in zo'n apparaat... Alvast bedankt!
Hoi Shart, Vervelend zeg dat de arts vermoed dat je Endometriose hebt. Hopelijk valt het mee. Hier ook een Endo-patiënt helaas. De klachten die ik had voordat ik zwanger werd gingen echt volgens een patroon. De perioden tijdens mijn menstruatie waren enorm pijnlijk. Vervolgens was het even vol te houden, dan kwam de eisprong en sindsdien was het eigenlijk weer alleen maar pijn pijn pijn. In de cyclus dat ik zwanger ben geraakt is dat eigenlijk niet anders geweest. Ik denk dat het ook heel erg te maken heeft met op welke plekken je het hebt zitten. In mijn geval zit het ook in de spierwand van mijn baarmoeder en eierstokken dus als daar dan iets gebeurd zoals een eisprong of een zwangerschap dan is dat allemaal iets gevoeliger. Het gekke is dat ik nu nog steeds momenten heb dat ik pijn heb die ik koppel aan de Endometriose. In hoeverre dat ook echt de Endometriose is, is lastig te achterhalen. Kortom ik denk niet dat je op basis van de pijn die je hebt, je moet uitgaan van een mislukte ronde. Maar dat zal wellicht ook per persoon verschillen. Ik heb tevens ook ervaring met het krijgen van een MRI-scan. Het valt op zich reuze mee. Het ziet er enger uit dan dat het is. Ten tijde van het maken van de scan kun je gewoon communiceren met de verpleegkundige. Je hebt namelijk een koptelefoon op en zij horen jou ook. Het enige wat ik echt naar vond was dat het zo'n enorm naar geluid was wat dat apparaat maakte. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes!
Bedankt voor je reactie bozoe! En gefeliciteerd met je zwangerschap Bij mij zit de pijn tussen m'n buikspier en de wand in dus boven het litteken van de ks, de Gyn zei dat het zeldzaam is dat het alleen daar zit, maar dat het in theorie gebeurd zou kunnen zijn met de ks. Fijn om te horen dat het meeviel met de mri, wel vervelend dat je er tijdens je zwangerschap ook nog steeds last van hebt op momenten. Hoop zo dat het meevalt bij mij en het niet op andere plekken ook zit. Ik ben gezegend dat ik 5x meteen zwanger raakte (waarvan 3x miskraam) en nu in ronde 2 voor een derde kindje, door die Endometriose, het risico op verklevingen door de ks en het feit dat het niet in de eerste ronde meteen raak was (echt belachelijk dat ik zo denk hoor!) heb ik meteen de zenuwen of ik misschien problemen zal hebben om een derde kindje te mogen krijgen. Eerst maar eens die mri afwachten. En hopelijk valt het mee. Bedankt iig!
Hier geen MRI gehad, maar via een echo/foam zagen ze al endo zitten op mijn eierstok, dus volgende stap was meteen een laparascopie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen typische endo-patiënt ben, dat zei mijn dokter ook, omdat ik geen uitgesproken klachten had. Na de operatie merkte ik wel dat ik minder last had van bepaalde dingen, dus hoogst waarschijnlijk had ik wel klachten, maar achtte ik ze als 'normaal' tijdens mijn cyclus. Ik had voordien last van volgende dingen: - Enorme constipatie tijdens menstruatie, naar het toilet gaan kon niet van de buikkrampen, alles stond helemaal verkrampt en opgespannen... Voor de rest tijdens de menstruatie eigenlijk weinig of geen pijn - Vanaf 2 dagen voor de eisprong zeurende buikpijn en steken die bleven aanhouden totdat ik weer ongesteld werd Hopelijk heeft je arts ongelijk en is het geen endo! Veel succes alvast, een MRI is trouwens idd helemaal niet zo erg... Komt vast goed!