eitjes invriezen tot 50 jaar bij gezonde vrouwen

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by chiquita1, Jul 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chiquita1

chiquita1 Fanatiek lid

Jun 27, 2009
    1,663
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben helemaal niet tegen ivf vind het iets heel goeds want er zijn nou eenmaal veel vrouwen waarbij t niet vanzelf gaat.. maar om je eitjes in te vriezen omda je nu nog niet aan kinderen toe bent terwijl je gezond bent vind ik best wel uhm ja raar eigenlijk.. het kost een hoop geld en wie zegt dat je t nodig hebt..

ik denk dat ze ook een leftijds grens in zh hebben gesteld om dat t bij oudere vrouwen misschien niet echt medisch verantwoord is ofja meer risicos met zich mee brengt.. vrouwen boven de 40 hebben meer kans om te overlijden tijdens zwangerschap of bevalling( vooral t laatste) meer kans op een kind met downsyndroom, meer complicaties en meer kans dat er met t kindje iets mis is... en ik snap best dat sommige mensen er pas aantoe zijn na de 40 maar toch vind ik dat je ook over het kind moet na denken en over de risicos... zwanger zijn en een bevalling is niet zomaar iets ookal denken veel mensen er gewoon over..

2. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Ik ben het er helemaal mee eens dat het maatwerk moet zijn van persoon tot persoon.
    Maar toch zit er ook een maar bij mij...het druist een beetje in tegen mijn principes. Ik ben er dus fel op tegen dat het gebruikt zou gaan worden voor vrouwen die eerst wel even carierre willen gaan maken en als ze alles voor elkaar hebben dan even een kindje 'halen'...
    Voor vrouwen die door ziekte o.i.d zo'n stap 'moeten' nemen is dit een goede oplossing maar 50 vind ik persoonlijk toch écht wel te oud.

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar in dit topic wordt regelmatig de eigen keuze en de mogelijkheid tot behandeling door elkaar gehaald.

Een vrouw met zwaar overgewicht kan zelf ervoor kiezen om zwanger te raken. Maar ook zij zal niet geholpen worden door een arts omdat de risico's te groot worden geacht. Wanneer een vrouw echter zelf besluit zwanger te worden, kan een arts deze persoon moeilijk dwingen abortus te plegen.

Verder, een leeftijdsgrens is verstandig. Als je dit vrij gaat laten, is er altijd een arts bereid te vinden die je helpt. Dan zullen hoogst waarschijnlijk ook vrouwen van 65 geholpen worden. Omdat deze vrouw er wellicht veel voor over heeft of omdat de arts gewoon gek is.

5. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Maar er wordt door veel vrouwen ook geroepen dat ze 40 de limiet vinden om zwanger te worden ivm de eventuele complicaties voor moeder en kind. Hier refereer ik aan. Je kunt er dus ook zelf voor kiezen om na je 40e zwanger te worden. Zeker als je dan alle mogelijke complicaties overwogen hebt. Ik denk zelfs dat iemand van 40+ beter over de mogelijke complicaties nadenkt dan iemand die veel overgewicht heeft.

Ben het ook eens dat er een leeftijdsgrens bepaald moet worden. Maar ik geef aan dat ik ook vind dat er naar de gezondheid van de vrouw gekeken moet worden. Het is toch vreemd dat er in NL maar 1 zkh is wat behandelt t/m 45 en dat het AMC nu wel roept dat ze terugplaatsing willen doen t/m 50 jaar. Dit roept bij mij vraagtekens op. Waarom dan nu ook geen ivf tot 50 (of 45). Als mijn eitjes toch goed zijn waarom dan niet?

6. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik weet niet waarom die grens gehanteerd wordt. Waarschijnlijk een mengeling van wat in de natuur mogelijk is-start overgang, alg.conditie van het vrouwen lichaam op die leeftijd, en geld zal ook wel een kwestie meespelen denk ik.

7. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Toch vraag ik me af hoe ze dat gaan doen. Oke de eitjes worden in de vriezer gedaan maar dan als de vrouw bijvoorbeeld 45 is wil ze kinderen. Normaal gesproken is het lichaam (en vooral bij 50 jaar) al bezig met de overgang. Ze kunnen dan goede embryo's maken maar dan? Waar plaatsen ze dat in terug, er is tenslotte nog maar een minimale kans dat de baarmoeder gezond en voldoende slijmvlies opbouwd. Of gaan ze dat ook manipuleren?

8. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Het wordt al gedaan hoor, en bij veel oudere vrouwen ook nog eens. Alleen niet in Nederland. Volgens mij wordt de boel dan inderdaad "gemanipuleerd" of in ieder geval in stand gehouden met hormonen.

9. Zora

Zora VIP lid

Jun 12, 2007
    11,369
    2
    36
    Daar zijn allerlei medicijnen voor die nu bij bijv. IVF ook gebruikt worden. ;)

10. Zora

Zora VIP lid

Jun 12, 2007
    11,369
    2
    36
    Ten eerste heb ik ook een beetje moeite met de opmerkingen 'de natuur beslist''. Wij kunnen niet zonder hulp zwanger raken maar hebben de medische wereld nodig. Betekent dat dan dat de natuur beslist dat wij geen ouders mogen worden?

Anderzijds snap ik die opmerking ook wel.

Ik ben zelf van mening dat iedereen zelf moet weten op welke leeftijd hij of zij aan kinderen wil gaan beginnen. Ik ga hier dan ook geen leeftijdsgrens noemen die ik goed acht.

Toch denk ik niet dat ik voorstander ben van deze techniek. het is een beetje de ikke-ikke-ikke maatschappij. IK wil eerst carriere maken, IK wil eerst reizen, IK wil eerst alles kunnen doen zonder de verplichtingen van een kind. En dan als een groot deel van je leven al geleefd is er pas een kindje bij willen. Een kindje hoort deel uit te maken van je hele leven. Niet van een leven dat al voor een groot deel voorbij is. Niet iedereen wordt 100 namelijk.

Ik bedoel hier uiteraard niet de vrouwen mee die genoodzaakt zijn dit te doen door bv ziekte. En ik snap ook heel goed dat als je op latere leeftijd een partner ontmoet en een kinderwens hebt en het allemaal niet zo snel gaat als je zou willen dat je dan zo de 40 gepasseerd kan zijn. Ik denk dat het dan ook goed is voor jezelf een grens te stellen, tot welke leeftijd ga ik ervoor.

De opmerkingen hier dat je ook alleen kinderen kan krijgen als je zou willen vind ik makkelijk gesteld. Op uitzonderingen na, willen de meeste vrouwen graag een kindje samen met een partner. Voor mij bijvoorbeeld zou een donor zoeken geen optie zijn.

11. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    klopt ik heb zelf ook IVF gehad maar dan worden er eitjes gereipt door medicatie. Als een vrouw 50 is en geen eitjes meer heeft wordt dat toch lastig lijkt mij.

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

volledig mee eens!

13. mamastarlight

mamastarlight Niet meer actief

zora ben zo blij dat jij je zegje al hebt gedaan hier want ik ben het helemaal met je eens en werd zelfs echt kwaad toen ik het hoorde! men moet moeite doen een kind te kunnen krijgen (zwanger van icsi baby) en dan kan dit zo maar even uitgesteld worden voor het gemak. zo is het niet meer medisch maar makkelijk!

14. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Op het nieuws werd er gezegd dat het niet voor vrouwen is die eerst carrière willen maken.

Maar ja hoe check je dat?

15. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Dat vind ik dus ook het rare aan het hele verhaal. Bij IVF/ICSI mag het niet en in dit nieuwe voorstel wel :( Dat vind ik ook wel heel wrang voor de stellen waarvan de vrouw 41 jaar is en die naar huis gestuurd worden met de mededeling dat ze te oud zijn.

Los van deze opmerking ben ik er ook geen voorstander van, al vind ik wel dat de beslissing of een behandeling (IVF/ICSI) kan starten niet zo zeer leeftijdsafhankelijk zou moeten zijn, maar persoonlijk bepaald zou moeten worden. De ene situatie is immers de andere niet en mijns inziens niet afhankelijk van een cijfertje.

De situatie waar we het nu over hebben, heeft niets meer te maken met een medische indicatie, maar eerder met een 'gemak' (al klinkt dan misschien iets te generaliserend). Daarbij is het weghalen van eicellen een dermate ingrijpend proces, dat ik me niet kan voorstellen dat je daar als ziekenhuis aan meewerkt bij een 'gezonde' vrouw.

Groetjes,
    Josien

16. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Maar iedereen die hier zo hard tegen is, wees nou eens eerlijk: hoeveel vrouwen kennen jullie persoonlijk die er zo "makkelijk" over denken? Ik ken er niet één. Dus dat zal echt niet zo hard gaan hoor!

17. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik ken er genoeg. ben net afgestudeerd en al mijn vrouwelijke klasgenoten dachten er zo over. "want waarom eerst de universiteit doen en dan je carriere weggooien??" die willen echt pas tegen hun 40ste eens gaan beginnen aan kinderen.

18. Zoe1976

Zoe1976 Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    1,059
    0
    0
    commercieel medewerkster
    Dat je eerst carriere wil maken, dat zal wel. Maar heb je die drang op je 40ste, 50ste dan niet meer?? Dan heb je een carriere en dan wil je een kind om die vervolgens 4 dagen naar een creche te brengen?? Waar zijn we nou met zn allen mee bezig???

Het lijkt wel een soort wenslijstje, mooi huis, mooie auto, de wereld gezien, carriere gemaakt, oh wat er ontbreekt er nog een kind, nou laten we een blik eitjes open trekken en haladie, daar gaan we??

Ik denk (en hoop) van ganserharte dat het niet bedoeld zoals hierboven (overdreven) staat.
    Maar waar ik ook niemand over hoor is dat het toch helemaal geen garantie op een kindje geeft. OK je hebt eitjes in de vriezer...Dat is nog geen kind!!!
    Je partners zaad moet goed zijn (wat doe je als dat niet goed is, dan maar opzoek naar de volgende vader, je wilt tenslotte een kind)
    Dan ga je ivf/icsi doen, er zijn embryo's ontstaan, dan moet dat ook nog fijn innestellen, en die garantie is er ook niet dat dat zomaar lukt in een lichaam van een 50jarig iemand...

Vind dat er in de media sowieso makkelijk gepraat wordt over ivf en icsi (en alle andere behandelingen) Oh het lukt niet ga maar even naar het ziekenhuis...Helaas zit er een hele wereld van ellende en teleurstelling achter waar iemand die er niet mee bezig is geweest weinig weet van heeft....

Ik weet dus niet of ik het er mee eens of mee oneens ben, maar zo makkelijk zoals het in de krant heeft gestaan zal het niet zijn....

19. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Toen ik 25 was, kende ik er ook genoeg die nog niet tioe waren aan kinderen. Sterker nog, ik was er één van al had ik zeker geen maximale leeftijd bedacht van 40 of ouder. Maar dat had weinig te maken met eerst carrière willen maken maar meer met de omstandigheden, niet iedereen heeft een vaste relatie met 25...
    Nu ben ik 35 en ik kan je vertellen dat bijna iedereen die ik ken die dat toen zei, ofwel al kinderen heeft, ofwel zwanger is. Echt, er verandert veel in 10 jaar hoor! Er zijn maar heeeeeel weinig mensen die uitstellen tot hun 40ste of langer omdat ze carrière willen maken en "alleen aan zichzelf denken", daar zitten dan bijna altijd andere redenen achter.

En wat ik eerder ook zei: heel veel mensen tussen 25 en 35 (grofweg) stellen het uit omdat ze hun kindje een financiële goede start willen geven, dat is toch wel maatschappelijk geaccepteerd? Heeft dan niet eens te maken met carrière maken, maar meer met ostandigheden waarin ze hun kindje groot willen brengen...

20. moederlach

moederlach Nieuw lid

Jul 21, 2009
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste mensen ,wat ik telkens lees is dat u blijkbaar denkt dat een vrouw van 50 jaar niet zo veel energie meer heeft voor kleine kinderen.
    Ik ben 48 jaar en werk sinds 4 jaar in de kinderopvang en vind het nog steeds heel boeiend. Energie genoeg [zelfs meer dan sommige jonge dames]
    Verder blijkt dat niemand denkt dat ook een vrouw van 50 ongewenst zwanger kan worden en misschien wel tegen abortus is en dus het kindje zal willen houden [ookal staat ze er niet echt achter]
    Het is een moeilijke materie .
    Wel benik het eens dat je het beter niet bewust op die leeftijd moet laten gebeuren , iedere moeder wil haar kinderen imers zo lang mogelijk zien opgroeien.

Share This Page