Beginnende zwangerschapsvergiftiging.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door LieseLeentje, 27 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Zijn er hier nog meer meiden die beginnende zwangerschapsvergiftiging hebben?

Ik ben voor de kerst 12 dagen opgenomen geweest met een plotselinge stijging van mijn bloeddruk. Ook bleek ik eiwitten in mijn urine te hebben. De eiwitten waren binnen een paar dagen tot onder het aanvaardbare nivo gezakt. Ik word nu behandeld met bloeddrukverlagers en een of andere blokker omdat mijn bloeddruk zo verschrikkelijk schommelde.

Zo wie van jullie dames zit in het zelfde schuitje? Misschien kunnen we bij elkaar klagen over het wel en wee van ons en onze baby's.

2. mamam1

mamam1 Lid

9 aug 2011
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi hoi,

Veel sterkte!
    Ik zit nu niet in hetzelfde schuitje, maar wel bij mn eerste hetzelfde gehad. Hierdoor is mijn zoon met 28 weken geboren. Binnen een week na deze conclusie geboren. Mijn eiwitten verdubbelde heeel snel. Vandaar de snelle bevalling.
    Maar een advies, stop met werken als je dat doet en/of nog niet gedaan hebt en hou je rustig.
    Couveuse kindje is zwaar.

Ik ben inmiddels 21 weken zwanger van mijn tweede. Verhoogde kans op herhaling, maar vaak in een later stadium.
    Dus spannend vind ik het wel. Ik hoop dat ik de 36 weken nu in ieder geval haal en dat hoop ik voor jou ook!

Het hoeft niet zo ernstig te verlopen als bij mij, maar rust (weinig beweging) is het beste. Ookal heb je er wel de energie nu voor..

Succes.

3. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Bedankt voor je tip over beweging!

Mijn eiwitten zijn gelukkig weer verdwenen dus ik hoop het nog even vol te houden. Energie heb ik weinig op het moment en heb bank en bedrust voor geschreven gekregen. Dit was een van de voorwaarden van het naar huis mogen. Zelfs de honden een kort rondje geven is uit den boze.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Lieseeentje: fijn dat je voor de Kerst weer naar huis mocht. Houd het ook voor jezelf goed in de gaten.

Mijn neefje is vandaag 2 weken oud (zie ook onderschrift) Maar mijn zusje is dus 12-12 met spoed opgenomen ivm HELPP en werd aan de infusen gelegd om haar bloeddruk onder controle te krijgen. Bij haar was het zelfs al zo erg, dat ze direct hebben gezegd dat ze gingen inleiden zodra haar bloeddruk enigszins onder controle was.
    24 uur later was mn kleine (letterlijk en figuurlijk) geboren!
    Hij doet t gelukkig prima en mn zusje is inmiddels weer thuis.

5. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik had het inmiddels bij ons clubje gelezen Marjanneke. Had je zusje geen enkele voor aanwijzingen? Dus eigenlijk acuut van de ene op de andere dag? Hoe hoog was haar bloeddruk?

Ik was er erg vroeg bij en mazzel gehad dat de dokter niet zei laten we het nog 14 dagen aankijken tot je officiele controle. (dit zei ze in eerste instantie maar na het bestuderen van mijn pas is ze daar van terug gekomen). Waarschijnlijk omdat ik echt dikke enkels had en daarvoor al een keer geklaagd had over hele erge moeheid.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb bij de eerste HELLP gehad vanaf 27 weken, die is met 33+2 geboren. Mijn tweede heb ik met 38+6 zwangerschapsvergiftiging gekregen. Ze hebben toen gelukkig niet meer gewacht en hij is met 39+1 geboren. Hebben ze de eiwitten via een 24-uurs urine gedaan? En hoe houden ze je nu in de gaten? Als de bloeddruk wat lager wordt kunnen je nieren wel stoppen met 'lekken', maar echt heel erg gezond wordt het niet meer hoor! Ik neem aan dat je bent gestopt met werken en je nu rust moet nemen? Ik moes volledige bedrust nemen om zo mijn kindje zo veel mogelijk te laten groeien, in afwachting van een vroege bevalling. Door zwangerschapsvergoftiging gaat je placenta vaak ook sterk achteruit en groeit je kindje minder.

Veel succes en ik hoop dat je lang door mag lopen! Zoals mamam1 al zei, een couveuse kindje is heel zwaar.

7. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    @Juul ze hebben inderdaad mijn urine via een 24 uurs test gedaan en diverse losse testen. Bij alle was het gezakt van rond de 300 naar net geen 200 (geen idee van de exacte waarde uitdrukkingen).

Ik loop nu nog bij de gyn in het Duitse ziekenhuis. Morgen weer een echo/dopler en CTG. Als die in orde is word ik weer overgedragen aan mijn eigen Duitse Frauenartz/gyn (zij is beiden).
    De arts van het ziekenhuis had het erover dat ik 4x daags mijn bloeddruk thuis moet meten en elke week een echo/dopler bij de dokter om de baby in de gaten te houden naast de standaard controles.

Ik ben inderdaad thuis met bank/bedrust. Ik mag gewoon de hele dag op de bank liggen. Wel liever met de beentjes omhoog dan naar beneden.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dat klinkt goed, die controles, ze houden je dus goed in de gaten. Wat je beschrijft is ook bedrust hoor, ik mocht zelf bij mijn dochtertje ook thuis bedrust houden omdat ik anders zo ontzettend lang in het ziekenhuis moest liggen. De omschrijving was: liggen, het maakt niet uit waar, en niet meer dan 3 keer een kwartier per dag in de benen. In die tijd moest ik dan ook douchen etc.

Als je wazig gaat zien, plotseling veel vocht vast gaat houden, misselijk wordt, een bandgevoel om je buik krijgt, pijn in je rug bij je schouderbladen, een misselijk gevoel en het gevoel dat je darmen verstopt zitten, of pijn in je dikke darm: onmiddelijk naar het ziekenhuis gaan. De pijnen die ik omschrijf zijn allemaal leverpijnen met uitstraling, en een kenmerk van HELLP syndroom. Wazig zien en vocht vasthouden zijn kenmerken van PE (zwangerschapsvergifitging) maar dat kun je ook hebben zonder symptomen.

Succes!

9. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ze hebben verschrikkelijk gehamerd op de symptomen als het erger word, van beide ziektebeelden.

Ik denk idd dat de reden dat ik naar huis mag is omdat ik me zo goed voel. Zou anders 10 weken in het ziekenhuis gelegen hebben. Natuurlijk wat moet, dat moet. Al zeg ik er wel bij nu de eerste dag opwinding van ik ben weer thuis voorbij is, mijn bloeddruk weer rustiger is. De rugpijn van die ziekenhuisbedden is ook weg en daardoor slaap ik een stuk beter.

Vandaag is het weer echo + dopler tijd, vind het wel spannend. Doet onze knul het nog goed genoeg om weer naar huis te mogen? Of word ik weer opgenomen??

10. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    ik had rond die tijd ook elke keer een hoge bloeddruk (140/95 was het hoogste) geen eiwitten in de urine, gelukkig! en geen opname. na 30 weken of zo zakte de bloeddruk weer en die tot nu toe nog steeds netjes. misschien zakt ie bij jou ook weer meid! sterkte..

11. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    oja, kindje liep toen ook nog eens 3 weken achter! ook dat is gelukkig bijgetrokken. raar maar waar..

12. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    mamavanjill mijn hoogste bloeddruk was 180/125 met eiwitten in de urine.

Nou ik ben terug van de dokter....

Met goed nieuws!!!

De bloeddruk medicatie blijft staan, maar de betablocker is eraf. De bank/bedrust blijft staan, maar ik mag wel als ik genoeg energie heb een klein rondje om, even een frisse neus halen zeg maar.
    De doorbloedingen van onze knul waren perfect. Hij is namelijk maar liefst ruim 200 gram gegroeid in minder dan 1 week tijd!!!

Tuurlijk is het gevaar nog niet geweken, maar wouw dit geeft moed! 38 weken here i come!!!

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Mn zusje is sowieso bekend met hoge bloeddruk, sinds twee jaar gebruikt ze hiervoor medicijnen (die ook gebruikt mogen worden bij kinderwens/zwangerschap) Ze zou ook niet thuis mogen bevallen ivm haar bloeddruk. Maar gedurende de zwangerschap was haar bloeddruk eigenlijk steeds goed. de controle van 2 of 3 december was haar onderdruk net aan 90... dus mocht nog doorlopen. Op haar aangeven van haar dikke benen (vocht) werd niet echt gereageerd, maar dat kan ook komen omdat ze in de detailhandel werkt, dus hele dagen op de voeten.

Zelf heeft ze thuis haar bloeddruk regelmatig gemeten en toen ze thuis op woensdag of donderdag daarna een hoge meting had heeft ze urine bij de HA gebracht. Hierin zat op vrijdag een spoortje eiwit. En kreeg ze te horen dat ze maandag weer een potje moest brengen. Hierin zat toen veel meer eiwit en was haar onderdruk doorgestegen naar 110.... direct door naar ZH en nog geen twee uur later zat ze op 120 :$ Achteraf bleek dat ze op die zaterdagnacht nog had overgegeven.... maar ja.... ze was zo druk geweest en er heerste griep.... dat was dus ook al een alarmsignaal geweest, maar hebben ze zelf onvoldoende acht op geslagen.

Verder hield ze vooral heeeeeeel veel vocht vast. Ik heb foto's van de dag van bevalling gezien.... nou dat was dus niet mijn zusje :$ :( Een dag later was dat al weer grotendeels weggetrokken gelukkig.

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Fijn om dit goede nieuws van je te horen!!! Rustig aan doen dan breekt t lijntje niet :)

15. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Behalve een keertje ongeveer 10 jaar gelden toen had ik ook wat hogere bloeddruk, alleen dat heeft zichzelf weer gecorrigeerd. De artsen nemen dat dus ook niet mee.

En wat betreft de rust daar houd ik mij voorbeeldig aan. Oke ons huis ziet er niet uit maar manlief doet wat hij kan en fut voor heeft. Ook hij maakt lange dagen van 7 tot 7 en moet nu eerder op vanwege de honden en slaapt ook iets slechter vanwege mijn gesnurk :).

Wel lastig met die zwangerschapspoetsmanie, maar ik doe behalve mijn ontbijtbordje opruimen helemaal niks. Wij hebben niet voor niks 4 jaar op dit wondertje moeten wachten die 8 weken kunnen er ook nog wel vanaf! :cool:

Iemand nog tips om de komende 8 weken liggend op de bank door te komen? :(

16. dreamcatcher

dreamcatcher Niet meer actief

Ik maak mij een beetje druk of ik geen beginnende zwangerschapsvergiftiging heb.. Had gister bij de verloskundige ineens een flinke stijging in mijn bloeddruk 146/92 En ze vond de baby ineens wat aan de kleine kant terwijl ze het hier nog niet eerder over heeft gehad. Ze heeft toen mijn urine gecontroleerd en daar waren wel wat eiwitten in te vinden maar nog niet zoveel dat het nodig was mij door te sturen naar de gyn.. Morgen word ik gebeld door de verloskundige en die komt dan even mijn bloeddruk en urine weer controleren. Maar maak me toch aardig druk aangezien ik wel wat symtomen heb..

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Dreamcatcher: wanneer je het nu niet vertrouwd dan moet je je VK bellen en vragen of ze ajb vandaag nog langskomt ipv morgen!

18. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Wat was je bloeddruk voor de stijging? En wat waren je eiwitten?

Je bloeddruk mag geloof ik niet meer stijgen dan 15 punten. v.b. De mijne was 130/90 en met de vergiftiging 150/100.

Eiwitten in de urine mag niet hoger als 300 zijn. Bij mij was het eerst iets over de 300 en daarna 200.

Heb je nog andere symptomen zoals hoofdpijn, buikpijn hoog/rechtsboven, of flitsen in je ogen? Zodra je dat hebt gelijk het noodnummer bellen.

19. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb 7 weken op de bank doorgebracht en begon heel enthousiast met een stapel boeken. Maar na een tijdje raak je helemaal in zo'n flow omdat je weinig tot geen beweging hebt en geen prikkels, en dan hang je op de bank niets te doen maar je ook niet te vervelen. Heel bijzonder, en ik hoor het van meer emnsen die lange tijd nets mogen doen. Je hersenen verwerken minder input en worden ook trager ;) Dat is best lastig trouwens als je weer deel gaat nemen aan het normale leven, dan ben je al snel overprikkeld, moet je weer helemaal wennen aan drukte ;)

20. dreamcatcher

dreamcatcher Niet meer actief

Beetje laat antwoord maar mijn bloeddruk was eerst bij het begin van de zwangerschap de hele tijd 110/70 toen vanaf vorige week werd dat 120/80 en nu was het dus alweer 146/92 en vanmiddag is de verlos langsgeweest toen was het 150/90. Ze heeft besloten me door te sturen naar het ziekenhuis, daar heb ik aan de scan gezeten en dat was helemaal goed, mijn bloed zag er ook goed uit. Eiwitten had ik maar een beetje in mijn urine, de aantallen weet ik niet precies.. heb ik ook niet naar gevraagd. Maar toen mijn bloeddruk in het ziekenhuis werd gemeten was het al 136/100 dus toen hebben ze toch besloten om mij morgen in te leiden.. Omdat ik toch wel symptomen heb zoals hoofdpijn en rechtsboven onder mijn ribben. Dus ze willen verder geen risico nemen

Deel Deze Pagina