Ik ben nu 31 weken zwanger en sinds bijna vier weken krijg ik fysiotherapie voor de klachten die ik heb. Nu moet ik pas volgende week weer, dus kan ik dan weer verder vragen, maar voor nu wil ik het hier even delen: Ik kan namelijk niet goed plaatsen in welke categorie ik moet gaan zoeken. Ik heb namelijk een behoorlijk pijnlijke plek in mijn linkerbil. Soms niet, maar sinds deze week is het alleen maar toegenomen (na een kar vol boodschappen bij de Aldi --> in rap tempo je kar weer inladen bij de kassa; bukken-staan-bukken.. niet handig). Het is een zeurende pijn die ik, als ik stil zit, nagenoeg niet voel. Wel met autorijden als ik de koppeling bijvoorbeeld moet gebruiken, dan trekt het ook iets. Bij sommige onverwachte bewegingen schiet het erin en dat is erg pijnlijk. Eerst dacht ik dat het bekkenklachten waren, maar als ik daarover lees, herken ik alleen die stekende pijn in mijn bil maar. Ik vraag me dus af of het in deze categorie valt. Tijdens het liggen gaat de pijn niet echt weg. Zodra ik me maar niet beweeg, is het goed. Fysio gaf afgelopen week al aan dat ik meer moest rusten, meer moest liggen vooral. Dat doe ik dan ook braaf en verveel me gek, maar toch twijfel ik of dit het is of dat het wat anders kan zijn. Een beknelling bijvoorbeeld, Ischias? Geen idee! Wie herkent dit?
ischias denk ik! Ik heb het ook gehad en mijn moeder herkende het meteen als dusdanig (is fysiotherapeut). Ik had het vooral als ik een stuk had gelopen en bij mij trok het door naar mijn bovenbeen. Rust werkte hier ook het beste en na de bevalling was het over.
Ik heb ooit niet-zwanger een ischias gehad en herken jouw klachten wel. Er staat dus een zenuw onder druk. Rust helpt en eventueel wat pijnstilling ( paracetamol mag in het geval van zwangerschap)
Nou, toen ik voor het eerst bij de fysio kwam, heb ik de klacht genoemd, maar die was toen de meer dan de helft minder dan nu en dus is het niet benoemd, of heb ik het niet goed gehoord. Dat kan ook, ik zat op dat moment vol met emoties. Het is alleen nu de laatste paar dagen echt heel extreem geworden, dat ik amper nog kan lopen zonder die pijnscheuten. Omdraaien in bed is moeilijk, omhoog komen, en dat zijn dus vlagen. Het is niet continu. Maar het zijn wel regelmatige vlagen. Volgende week moet ik weer heen (het is vakantie) en dan zal ik het nog eens goed vragen.
Goed laten masseren wil wel helpen tegen deze klachten. En dus rust houden. Het is wel heel herkenbaar hoor. Als het extreem was, had ik het inderdaad ook als ik me moest omdraaien in bed etc. Je bent er wel vroeg bij met deze klachten (ik had ze pas met zo'n 36 weken) dus pas maar op dat het niet nog erger wordt.