Beste dames, Ik hoor van steeds meer mensen om mij heen (die bij een andere verloskundige zorg ontvangen) dat hun urine gestest werd op aanwezigheid van eiwitten en dat er rond bepaalde termijn een groei-echo komt. Nu heb ik geen van deze zaken zelf meegemaakt, komt dat omdat er geen aanleiding toe is in mijn zwangerschap en het niet standaard is of checkt mijn verloskundige gewoon minder zaken of moet ik hier zelf om vragen ('t is mijn eerste)? Nu het einde nadert, komen alle horrorverhalen (placenta te klein, te weinig vruchtwater etc.) die ik zorgvuldig probeer te vermijden maar toch in mijn maag gesplitst krijg naar boven gedreven.., vandaar mijn vraag. Vast bedankt!
hoi, er is nog geen bewijs dat standaard testen op eiwit zin heeft, daarom doen de meeste praktijken het niet standaard alleen op basis van klachten. Je bent zeker niet degene die er om hoeft te vragen, de verloskundige heeft de verantwoordelijkheid om het te testen wanneer nodig. Een groei-echo is ook niet standaard, er zijn wel steeds meer praktijken die bij 36 weken een liggings-echo maken, maar dat is ook niet standaard. Laat je niet afschrikken door horrorverhalen! Mirjam