Afvallen met de hulp van een dieetiste

Discussie in 'De lounge' gestart door Marjo88, 6 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Goedemorgen!

Wie is hier nog meer met hulp van een dieetiste afgevallen?
    2 weken geleden ben ik bij een dieetiste geweest en zij vertelde mij dat ik waarschijnlijk eerst de eerste 2 weken 1 kilo aan zou komen en daarna ga ik zeker weten afvallen. Ik ben dus een halve kilo aangekomen maar heb mijn twijfels of ik wel ga afvallen.

Wat is jullie ervaring hierin?

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik viel meteen af, kan me niks voorstellen bij 'eerst aankomen'.

3. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik viel ook gelijk af...

4. thephantom

thephantom Fanatiek lid

25 mei 2016
    1.154
    707
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn ervaringen zijn niet zo geweldig met de diëtiste. Bij mij gaf ze inderdaad ook aan dat ik eerst kon aankomen (aangezien mijn suikers nogal hoog waren). Maar ze gaf mij zo'n bijzonder dieet, ik moest veel minder kcal gaan eten (rond de 1200) en als ik dan in de avond honger had moest ik maar een beschuitje met hagelslag eten...

Ben gelijk weg gegaan bij die diëtiste, ben nu zonder hulp van de diëtiste maar met een gezond eetpatroon (en sporten natuurlijk) al 5kg afgevallen! :)

5. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Ik deed hiervoor het kha dieet. En was daarmee 7 kilo afgevallen. Maar bleef al 2 maanden stilstaan. De dieetiste vond dat ik te weinig at en omdat ik de afgelopen 2 weken meer heb gegeten dan dat ik gewend ben. Gaat mijn lichaam het eerst opslaan omdat mijn lichaam denkt 'yes, eindelijk eten' en daarna ga ik pas afvallen. (Klinkt wel logisch, toch?)

Ik eet nu;
    O: 1 speltbroodje met mager beleg
    T: 1 stuk fruit
    L: 2 speltbroodjes 1 met mager beleg en 1 met jam of vruchtenhagel. Of een salade of yoghurt met cornflakes.
    T: 1 koekje (liga bosvruchten)
    A: gewoon met de pot mee maar dan aangepaste hoeveelheden.

Dit is toch gewoon prima?

6. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Dat is idd wel een bijzonder dieet. En 1200 kcal is toch te weinig? Wat goed dat je zelf al 5 kilo bent afgevallen!

Ik moet er nu nog 7 dan zit ik op 63 kilo. Dat vind ik een prima gewicht!

7. Islah

Islah Niet meer actief

Wat vreemd, van eerst aankomen ook niet gehoord hoor.
    En als ik honger had in de avond kon ik fruit nemen of een bakje suikervrije kwark/yoghurt.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als dit meer is dan je hiervoor at, dan at je wel heel weinig! Ik vind dit al echt aan de krappe kant.
    Het klinkt overigens logisch wat je zegt over eerst wat aankomen. Maar het lijkt me dat je hiervan al heel snel gaat afvallen. Heb je er geen honger bij?

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Elke diëtiste heeft weer eigen inzichten en een eigen aanpakt. Het voordeel van een diëtist boven een consulent of adviseur, is dat een diëtist daadwerkelijk een opleiding heeft gedaan. Zijn/haar kennis is dus niet alleen gebaseerd op eigen ervaringen, maar ook op onderbouwde kennis. Maar goed, je kunt er altijd eentje treffen, die niet goed is in zijn/haar werk.

Let vooral op de volgende dingen:
    - Vraag naar opleiding/diploma's
    - Zorg ervoor, dat je een goed gevoel hebt bij die persoon
    - Blijf kritisch. Een goede diëtist kan zijn/haar aanpak onderbouwen.
    - Niet elk dieet past bij elke persoon. Als je diëtist heilig overtuigd is, dat dat wél zo is, dan zit je bij de verkeerde persoon.
    - Een goed dieet is gebaseerd op: Voeding, bewegen én een mentale verandering. Alle drie de onderdelen zouden onder de aandacht moeten komen. Op welke manier dat gebeurt kan per diëtist en cliënt verschillen.
    - Je zou je niet slecht moeten voelen door een dieet. Dus niet flauw/slapjes/futloos, duizelig/misselijk, slecht slapen, slechte stoelgang (denk aan diarree of erge verstopping), bleek zien, etc. Als je zoiets toch voelt, geef het metéén aan! En als hij/zij zegt, dat dat normaal is, dan zit je bij de verkeerde.

Dan verder nog een persoonlijke tip: Ga niet op zoek naar een tijdelijk dieet, maar heb als uiteindelijke doel het veranderen van je leefpatroon. Als je ná een dieet, wanneer je weer op gewicht bent, weer gaat eten zoals nu, dan kun je er vergif op innemen, dat je weer aan gaat komen.

De meeste diëten beginnen wat strenger en worden daarna wat losser, om te 'stoppen' bij een gewijzigd leefpatroon, wat niet hetzelfde is als waar je mee begon. Dat leefpatroon zou je de rest van je leven moeten willen en kunnen volhouden.

Heel veel succes!

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Als je jezelf eerst uithongerde kan het wel kloppen ja. Ik kreeg een ander advies, nl: om de 3 uur iets kleins eten. Dan heb je meer eetmomenten (ook met groente en fruit, geen koekjes). Ik heb geen moment honger gehad, wel nog steeds het gevoel dat ik de hele dag door eet en groente en fruit sta te snijden (blijkbaar had ik een diepgeworteld verkeerd eetpatroon, maar dat viel pas op na zwangerschap).

11. Klinkt heel logisch hoor, dat is ook gewoon zo!

Als ik zie wat je op een dag eet, zou ik denk ik veel meer eiwitten toe gaan voegen. Oh en, wat je liga betreft; ik schrok me echt kapot toen ik de verpakking las en zag hoeveel suiker daar eigenlijk in zit. Ik dacht altijd, net als veel anderen, dat ik een 'gezond' koekje nam als ik voor een Sultana of Liga koos, maar soms is een stuk chocola een betere keuze dan een Liga.. Hou je van noten? Dat zou bijvoorbeeld een goede optie zijn daar! Je hebt ze ook in van die hersluitbare zakjes, dus dan zijn ze ook makkelijk mee te nemen! En zou het een optie zijn om wat meer zuivel toe te voegen? Bijvoorbeeld kwark bij je ontbijt (moet je echt van houden hoor, ik krijg kwark écht niet weg, wat ik ook toevoeg).

Ik merk heel erg dat ik die eiwitten keihard nodig heb om af te vallen. Als ik een dag weinig heb gegeten, sta ik stil in gewichtsverlies of ik kom zelfs aan, puur omdat ik te weinig heb binnen gekregen!

Wat de diëtiste betreft; ik denk dat het zeker kan helpen, mits je een klik hebt met die persoon. Ik loop momenteel bij 2 diëtistes; eentje in het ziekenhuis 'omdat het moet', wat ik echt een ongelooflijk nare vrouw vind en waar ik zeg wat zij wil horen zodat ik heel snel weer weg kan, en eentje waar ik zelf voor gekozen heb en waarbij ik altijd uitkijk naar een consult, omdat ik het fijn vind om met haar te overleggen hoe ik iets beter aan kan pakken, bijvoorbeeld. Zij is overigens ook de enige leuke diëtiste die ik ooit ben tegengekomen (en ik heb er heel wat gezien :p ), het kan best zijn dat je een tijd moet zoeken voor je iemand hebt gevonden waar je je goed bij voelt..

12. DreamsandHopes

DreamsandHopes Actief lid

14 aug 2015
    261
    37
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf laaiend enthousiast van de hulp van mijn diëtiste. Ik ben wel eerst aangekomen om vervolgens af te vallen, maar dat had niets met mijn dieet te maken. :p

Naar mijn mening zou ik het eerst een tijdje aankijken. Hoe meer je met een diëtiste in gesprek bent, hoe meer je zelf een onderduikgevoel krijgt of je iets met haar tips kan en of je op één lijn ligt. Succes!

13. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Ik kijk het idd nog even aan. Ik ga wel vragen of ik misschien meer eiwitten nodig heb. Verder kwa hoeveelheid ik heb hier wel genoeg aan. Soms heb ik in de ochtend meer honger en dan eet ik een boterham extra of neem er een cracker bij.

14. Pbmama

Pbmama Actief lid

10 mei 2016
    149
    0
    16
    NULL
    NULL
    1200 kcal klinkt mij als een crashdieet en dat is precies niet wat je wilt denk ik. Sport je ook ernaast?

15. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Ik sport er niet naast. Werk wel 3 dagen in de horeca.

16. Pbmama

Pbmama Actief lid

10 mei 2016
    149
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dan heb je een behoorlijk actief beroep neem ik aan, ja dan vind ik 1200 kcal veel te weinig. Je draait ernaast ook nog een heel gezin ed. Imo zou je dan meer kcal nodig hebben. Ook de bewerkte producten en de light producten die veel diëtisten voor schrijven zo ik links laten liggen, eet gewoon genoeg van de juiste voedingsmiddelen. Ook beschuit enz valt voor mij onder een bewekt product, lees de ingrediënten lijst er maar eens van.

17. thephantom

thephantom Fanatiek lid

25 mei 2016
    1.154
    707
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja dat is ook te weinig.. Dus vandaar dat ik niet meer ben gegaan en het op eigen houtje verder doe.. :D
    Oh die 7 kilo moeten vast gaan lukken! Succes met je keuze maken.

Ik wil hiermee ook niet zeggen dat alle diëtisten zo zijn hoor, mijne was (toevallig) zo, misschien als ik naar een andere ga is het wel heel anders.. Maarja... dat ga ik nu toch niet doen haha... ;)

18. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Waarom die liga en speltbroodjes? Vruchtenhagel? Dat eet je niet voor je lol en toch is het louter suiker. Waarom niet wat meer eiwitten? Ik vind het een bizar dieet. Weinig kcal, maar ook weinig voedingsstoffen. Dit is niet vol te houden, denk ik.

19. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Tsjah ik ben geen voedingsdeskundige en ze zeggen dat spelt en volkoren brood het beste is. Maar wat jij eigenlijk zegt is let op de suikers, zo min mogelijk "slechte" suikers eten? En meer eiwitten...

Wat betreft het aantal kcal, ik red het hier prima mee. Ik heb nauwelijks honger en als ik dat wel heb dan eet ik soms nog een handje walnoten, een boterham of wat magere yoghurt.

Maar moet ik dan nu nog meer eten op een dag?

20. Islah

Islah Niet meer actief

In brood van de winkel zit vaak wel suiker... Ik maak mijn brood zelf, komt geen enkele gram suiker aan te pas. Maar als je oplet zit er bijna altijd wel suiker in brood helaas, ook de "betere" soorten. Erg jammer want dat is gewoon volkomen onnodig.

Deel Deze Pagina