Hoop dat jullie me een beetje gerust kunnen stellen. Ben 20 weken zwanger (dmv ICSI) van een twee-eiige tweeling. Tijdens de 20weken echo van vrijdag werd er aan baby 1 een verbreed nierbekken opgemerkt (4,4 en 4,5mm) en een cyste in de hersenen. De gyn vertelde dat beide puntjes afzonderlijk al wel meer gezien wordt en dit vaak voor 30 weken terug in orde komt. Nu ik beide softmarkers tegelijk heb, zou dit eventueel knn wijzen op een afwijking . Mijn kansberekening op 12 weken was 1/9000. Dit zou volgens haar zo blijven. Ze kon bij deze baby t risico op een afwijking wel niet halveren. Wat ze met baby 2 dus wel kan doen. Wij zouden eventueel een NIPT test knn laten uitvoeren. Blijkt dat Antwerpen dit bij tweelingenen. De rest van de lichaamsdelen was gelukkig wel in orde; nekplooi was <1mm, geen hartafwijking, vingertjes open, mondje dicht, beentjes+armpjes hadden een goede lengte/verhouding, geen klompvoetjes ed. Toch kan ik t niet van me afzetten. Moet ik me echt zorgen maken betreffende trisomie of iets anders? Bedankt voor jullie antwoord.
Hoi Yaamke, de nierbekkens (pyela) zijn mijns inziens in orde. Het landelijke protocol stelt dat een verwijd nierbekken boven de 5 mm is. En de cyste in het hoofd zien we inderdaad vaker. Als het inderdaad icm andere softmarkers voorkomt heb je een iets grotere kans op afwijkingen, maar zoals je schrijft is het tot nu toe in orde gelukkig. Meestal is het toeval hoor, dus probeer je niet alleen te focussen op de dingen die niet goed zouden kunnen zijn. De gyn zal het met een reden zeggen hoor, daar wil ik niets aan af doen en bij 30 weken wil je inderdaad pyela controleren als ze bij de SEO afwijken, maar nogmaals; officieel vallen ze binnen de grens zelfs en noem je het gewoon normaal. Groetjes Brigitte