Kunnen jullie me wat meer uitleg geven over harde buiken? Waar wordt het hard? Ik heb in het verleden alvleesklierontsteking gehad en ben geopereerd en ben daardoor wat gevoel in mijn buik kwijt. Ook heb ik vaak last van maag en darmen. Mijn buik zwelt vaak op en wordt dan alleen onderin hard. Is dit harde buik of bijv. gewoon de ligging van het kleintje? Heeft bijv. vanacht de hele nacht aangehouden. Kan door mijn gevoelloosheid even niet zeker zeggen of ik nu zoveel last heb van harde buiken of dat het een of ander gevoel is dat misschien zo bedriegd (lucht bijv. in maag/darmen). Graag jullie beschrijving. Alvast bedankt. Melanie
Hoi Melanie, het is sowieso voor zwangere vrouwen vaak moeilijk te voelen wat nu harde buiken zijn, maar harde buiken zijn eigenlijk oefeningen van de baarmoeder wat betreft samentrekken. Dat kan alleen onderin zijn bijv en kan voelen als een ongemakkelijk gevoel en kleine krampjes, maar het kan ook zijn dat je hele buik opzet en je hele buik ongemakkelijk en hard aanvoelt. Hoe verder in de zwangerschap, hoe meer je het kunt onderscheiden van andere kwaaltjes als opgezette darmen en lucht in je darmen en bijvoorbeeld indalingsweeen en een eventuele blaasontsteking. Het is en blijft dus lastig uitleggen. Groetjes Brigitte