Naam van nichtje ... kan dat?

Discussion in 'Babynamen' started by Tralalala, Mar 31, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

Dec 29, 2012
    1,968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Hoi allemaal,

we weten pas volgende week of we een jongetje of een meisje krijgen, maar ik ben wel al over namen aan het nadenken (ml niet, die wil eerst weten wat het wordt haha). Bij ons zoontje wisten we ook al met 17 weken dat het een jongetje zou worden maar daarvoor hadden we wel al wat zitten brainstormen, en toen bleek dat we allebei de naam van mijn nichtje erg leuk vinden.

Ik zie dat nichtje zo goed als nooit, laatste keer was toen ik hoogzwanger was van de eerste. Ruim 1.5 jaar geleden. Maar ik heb haar uiteraard wel op Facebook en ook met haar vader (mijn oom) op facebook goed contact. En mijn moeder (mijn oom is haar broer) ziet hun wel vaker.

Is het raar als wij ons kindje de naam van ons nichtje zouden geven? Mijn man heeft sowieso helemaal niks met haar, heeft haar 2x gezien op een bruiloft binnen de familie, maar verder nooit. Maar omdat het mijn nichtje is vind ik het toch gek op de één of andere manier...

Edit: ik denk dat mijn oom en het nichtje zelf het helemaal niet erg zouden vinden en misschien ook niet eens gek, maar ben meer bang dat mijn familie (moeder, vader, zus, etc) het gek vinden dat we kiezen voor een naam die al in de familie voorkomt.

Wat vinden jullie??

2. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

Jul 20, 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond de naam van het dochtertje van mijn neef erg leuk. We zien elkaar eigenlijk nooit, maar ik heb toch van die naam afgezien. Ik zou het dus niet doen...

3. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Ik zou het ook niet doen. Een nicht vind ik te dichtbij in de familie.

4. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    altijd handig een backupnaam, stel ze zitten er toch naast ;)
    ik zou het gewoon doen, als je de naam leuk vind, waarom niet? zolang je niet bij elkaar de vloer plat loopt en dan 'gekke' situaties krijgt :p

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik twijfel, wij hadden dit dilemma ook wel een beetje, maar manlief wilde het perse niet. Het was overigens zijn nichtje. Ik kon haar amper, dus had er geen moeite mee, maar toch niet gedaan.

6. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

Jan 18, 2013
    2,124
    0
    36
    Drenthe
    Lastig... Wij vinden de naam van een nichtje ook heel mooi voor een tweede naam maar wij hebben besloten om het niet te doen. Maar dat had ook een andere reden. Als jullie er zelf niet mee zitten dan zou ik het gewoon doen en het niet af laten hangen van wat de familie ervan zou denken. Ik weet niet of het een hele gangbare naam is of iets heel speciaals? Dat zou voor mij ook wel uitmaken.

7. MiMully

MiMully Fanatiek lid

Jan 18, 2013
    2,405
    5
    38
    Female
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Onze zoon heeft dezelfde naam van de man van mijn nicht. Hij is dus aangetrouwd. Toen we de naam bedachten heb ik er helemaal niet bij stilgestaan dat er al zo'n naam in de familie was. Ik heb hem denk ik max 5 keer gezien nu. Pas toen ik het kaartje van mijn tante kreeg bedacht ik het mij. Eerlijk, het kan mij niks schelen. Ik zie ze zo goed als nooit. Ook mijn tante zie ik niet vaak. En de naam past prima bij onze zoon. Gewoon doen dus.

8. QueenC

QueenC Fanatiek lid

Jan 16, 2015
    1,246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee zou dat niet doen...

Ik had altijd een jongensnaam die ik superleuk vond. Ook vaker gezegd tegen familie als we het over namen hadden en ik zei dan als we ooit zwanger worden van een zoon wil ik dienaam;)..
    Uitgerekend mijn broer heeft zijn eigen zoon die naam gegeven. Vond ik niet leuk. En toen waren wij zwanger van onze zoon. Even nagedacht om toch die naam te gebruiken maar we hebben het niet gedaan...

9. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

May 25, 2010
    7,799
    43
    48
    Ik zou daar niet mee zitten, helemaal omdat je haar nooit ziet..

10. Nathalie4

Nathalie4 Actief lid

Apr 13, 2014
    178
    33
    28
    Ja ik vind van wel... helemaal als je haar niet vaak ziet. De nicht van mijn man heeft net een kindje gekregen waarvan wij de afkorting aan ons kindje willen geven. Doen het evengoed als het geslacht hetzelfde is, weten nog niet wat het wordt. Vooral omdat mijn man er geen problemen mee heeft en het toch aan zijn kant zit. Doen dus!

11. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Bij mij in de familie komt het zo voor. De eerste keer dat ik het hoorde vond ik het apart, maar we hebben ook een hele grote familie dus heel erg gek is het niet. Als het gewoon een naam is die je leuk vind zou ik misschien nog even verder kijken, als het echt eigenlijk al bijna de naam van jullie kindje is zou ik het gewoon doen.

12. Hemelsblauw

Hemelsblauw Actief lid

Aug 1, 2014
    234
    0
    16
    NULL
    NULL
    Niet doen.

En als je het toch wel doet: zorg dat ze het voor de geboorte op de hoogte zijn en vraag wat ze ervan zouden vinden.

Ik heb binnen de familie een keer meegemaakt.
    degene die " vernoemd" werd was not amused en voelde zich totaal niet serieus genomen. Ik kon het goed begrijpen. Zij was sinds een aantal maanden de nieuwe vriendin van A. En de broer en schoonzus van A. gaven dochter de roepnaam van de vrouw. het scheelde 1 letter. Tessa/ Tess. Zij werd altijd al Tess genoemd en noemde zichzelf eigenlijk ook zo. Dat wisten ze. Ook al had ze zich voorgesteld in haar nieuwe schoonfamilie als Tessa.
    Ze vond het totaal niet leuk dat haar nichtje nu ook Tess heette, en ze waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd ook nog dezelfde achternaam droegen! Het viel haar echt rauw op het dak.
    Later vertelde ze me nog: Als ze vantevoren naar me toe waren gekomen waren om er over te praten was het een ander verhaal geweest. Maar zoiets doe je gewoon niet!
    Was het wel met haar eens.

13. 2liefjes

2liefjes Actief lid

Jun 7, 2012
    498
    0
    16
    Als je haar nooit ziet zou ik het denk ik gewoon doen. Mijn vader is thuis met 11 dus ik heb rond de 35 neven en nichten aan die kant waar de meesten ook kinderen van hebben...
    Dus als ik al die namen van die kinderen al niet zou mogen kiezen terwijl we hun nooit zien zou er al veel afvallen, ik zou ze niet eens allemaal precies weten.

14. 2liefjes

2liefjes Actief lid

Jun 7, 2012
    498
    0
    16
    Hemelsblauw, dat vind ik echt een beetje kinderachtig eerlijk gezegd, helemaal als aangetrouwde familie. Kom op zeg, het is niet eens precies dezelfde naam. Je zou je toch juist vereerd voelen dat een klein schattig meisje 'bijna' dezelfde naam krijgt. Raar als je daar boos van wordt, heb je toch ook niks ergers om je druk over te maken denk ik dan haha.

15. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

Jan 18, 2013
    2,124
    0
    36
    Drenthe
    Dat was precies mijn gedachte!

16. Noraly

Noraly Actief lid

Jun 6, 2012
    253
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry hoor, maar ik zou het echt niet gaan bespreken van te voren. Een naam geven aan je kind doe je samen, daar hoef je geen 'toestemming' van een ander om te vragen.
    Het gaat hier om een nicht die je nooit ziet. Als jullie het een mooie naam vinden dan ga je het toch niet laten omdat een nicht, die je nooit ziet, ook zo heet?
    Als het om een kind van broer of zus ging zou ik er nog wel eens drie keer over denken voordat ik het zou doen, maar een kind van oom en tante vind ik toch wat te ver weg hoor..

Wat hierboven staat: je zegt dat ze sinds een aantal maanden de vriendin van een broer was. Misschien hadden die mensen altijd een naam in gedachten, en net voordat hun kind geboren wordt, komt broer-lief met een vriendin aan met een naam die er erg op lijkt. En dan moeten ze maar een andere naam gaan kiezen? Had ik ook niet gedaan hoor. Je kunt overal wel een drama van maken. Een naam kun je niet voor je alleen houden, iedereen mag zijn kind zo noemen.

Doe vooral wat jullie zelf mooi vinden!

17. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

Feb 7, 2015
    1,213
    478
    83
    Gelderland
    Ik zou het op zich wel doen. Deze nicht is 'ver weg' genoeg om het te doen!
    De meeste mensen vinden het een eer als er een baby naar ze vernoemd wordt, maar of dat ook de reactie is die je wilt? Want het gaat je denk ik vooral om de naam die jullie mooi vinden en niet zozeer dat de nicht dusdanig speciaal is dat je gaat vernoemen.
    Van de andere kant: laat iemand lekker denken dat de baby naar haar vernoemd is. Als die daar happy van wordt? Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat je er iemand mee voor het hoofd stoot zoals hierboven door Hemelsblauw is beschreven....

18. Robijn89

Robijn89 VIP lid

Feb 1, 2015
    8,120
    5,038
    113
    Female
    Het kindje van mijn nichtje heet Emi. Ik vind Amy een super mooie naam.. Ik heb daar wel eens een discussie met mijn moeder over gehad. Ik vind dat ik het gewoon kan maken mijn eventuele dochter zo te noemen (is dan wel een andere schrijfwijze maar dezelfde uitspraak) aangezien ik mijn nicht eigenlijk net zo vaak zie als jij jouw nicht en mijn achternichtje zelfs nog nooit gezien heb.. Mijn moeder vindt van niet.

Dus, ik ben van mening dat het gewoon kan. Als je jezelf er prettiger bij voelt om het eerst te vragen, kun je dat doen. Maar zelfs dat zou ik niet doen.

19. w03z3l

w03z3l Bekend lid

Sep 1, 2014
    695
    0
    0
    Je schrijft dat je wel goed contact (op fb?) hebt met je oom. Ik zou het dan wel overleggen met hem of hij er een probleem mee zou hebben.
    Nee, zoals noraly aangeeft ben je het ze niet verplicht, want een naam geven doe je samen en daar heeft in principe niemand wat mee te maken, maar uit goed fatsoen en om eventuele problemen te voorkomen zou ik het wel overleggen met de betreffende oom.. Succes met de keus.

20. Lizzy01

Lizzy01 Bekend lid

Jan 14, 2015
    819
    0
    16
    Female
    Nederland
    Ik denk dat jullie het gewoon zouden moeten doen als je die naam beide het mooist vindt.

Als jullie al weinig contact hebben, dan hebben jullie dochter en die nicht later al helemaal niet veel contact.

Je schrijft ook dat ze er zelf geen problemen van zouden maken (schat je in). Dan zou ik me er ook niet druk om maken.

Je geeft je kind een naam voor het leven. Je weet niet wie ze in haar leven tegen gaat komen, maar de kans is groot dat ze later meisjes of vrouwen tegen gaat komen met dezelfde naam. Misschien heeft ze daar dan meer contact mee dan met jullie nichtje. Zelf ken ik ook iemand met dezelfde naam als mij. Mijn broer had vroeger twee vriendjes met exact dezelfde naam (met een is hij nog steeds bevriend)

Gewoon doen wat jullie gevoel zegt!

Share This Page