bij ons in de straat woont een turks of marokaans gezin, ze hebben 2 kindjes. 1 van (ik denk) 3 en 1 van ong 10 maand. het is nu kwart over 9 's avonds en dat kindje van 10 mnd ligt nog niet op bed. tijdje geleden gingen ze ook met zn 4en weg, om kwart voor 10 's avonds! jeetje, dan ligt sophie al lang en breed in dromenland. vraag me af hoe hun ritme is met die kleintjes?
Tsja Vishesh liet ik gewoon zn eigen ritme hebben, dat hebben mijn ouders ook bij ons gedaan pas toen we echt naar de peuterzaal gingen was het echt 7uur naar bed. Maar dat ligt niet alleen aan je afkomst, ik ken Nederlandse mensen die het ook zo doen..
Haha ik vraag me af hoe jij kunt zien dat die kleine nog niet in bed ligt? Kijk je zo bij hun naar binnen? En misschien is hij wel even op omdat hij last heeft van tandjes oid. Ik heb Louise laatste ook om half 12 uit bed gehaald en even bij me op de bank genomen omdat ze last van of dromen of tandjes (ben er nog niet uit hihi) had en ontzettend moest huilen. En dat ze een keer savonds laat weggingen, tja misschien was er spoedgeval binnen de familie ofzo... weet jij veel.
Ik snap niet goed wat het er mee te maken heeft dat het om een buitenlands gezin gaat? En dan nog, wat maakt het uit hoe laat dat kind op bed ligt? Lune ligt ook nog niet op bed, die zit namelijk in een sprongetje.
mijn kleine van 10 mnd is ook nog wakker rond 21.15 hoor. de ene slaapt eerder dan de andere heeft niks met nl of geen nl`er te maken. als luca eerder gaat is hij heeel vroeg wakker en als ie om 9.20 gaat(als mama thuis komt uit haar werk) slaapt hij rustiger en teminste door en ik op visite ga.. ga ik echt nie eerder naar huis omdat ie naar bed moet. neem ze allebei gewoon mee hoor. dan maar later naar bed heeft niks met ritme te maken vind ik meer een eigen mening. en wat je kind gewent is. de mijne zijn allebei gewoon makkelijk. waar ik ook ga, als ze moe zijn gaan ze slapen slapend de auto in en zo overleggen in bed.
goh, das wel makkelijk dat je zulke makkelijke kindjes hebt, kan je tenminste nog es ergens heen savonds haha. mijn kleine ligt hafl 8 plat,later hoef ik niet te proberen want dat trekt ze echt niet
ik denk dat het meer mijn schuld is en dat ik het ze eerder aangeleerd heb denk dat als ze vanaf begin af aan al overal mee neem enz. dat ze het `normaal`vinden. ik werk zelf tot 21.00 en ze zijn allebei gewoon thuis bij papa maar allebei dus wakker als ik thuis komt. en als ik op visite ga dan is het bijv. naar mijn ouders of vriendin en die hebben alles in huis dat scheelt ze kunnen naar bed en kan ze zo meenemen inderdaad. al gooi je een bom dan worden ze niet wakker de kleine doet soms zijn ogen even open dan geef ik een kroel en een kus en dan gewoon weer verder.
Wie weet hoe lang ze 's morgens uitslapen (lekker toch) en 's middags siesta houden. Zo lang ze nog niet naar school gaan is dat nog geen probleem. Als het een traditioneel gezin is werkt de vrouw waarschijnlijk niet en slapen ze overdag wellicht wat meer. Hopelijk weten ze dat ritme aan te passen als de oudste straks 4 wordt, want dat is natuurlijk wel belangrijk en gaat niet altijd goed. Overigens is er wel een gigantisch verschil tussen Turken en Marokkanen, hoor! Misschien zijn het wel Egyptenaren. Tussen Nederlanders en Russen zit ook een heel verschil, al zijn het beide christelijke culturen en zien we er ongeveer hetzelfde uit , die afstand is ongeveer even groot.
Tuurlijk gebeurt dit in Nederlandse gezinnen ook maar ik snap heel goed wat zonnetjesbedoelt.. Ik heb een marokkaanse man en dus ook schoonfamilie en zie dat daar gewoon wat makkelijker met bedtijden om wordt gegaan.. Zij vertellen mij ook dat in Marokko vaak de kindjes nog sávondslaat mee naar buiten gaan als het feest is of als ze buiten gaan zitten of op visite gaan..Is zeker niet verkeerd maar zo gaat het vaak wel!!DUs het kan zeker wel met cultuur te maken hebben hoor zonnetjes
Klopt, wat Eline schrijft, ik heb ook een Marokkaanse schoonfamilie. Kinderen volgen het ritme van de moeder, daar, en slapen dus ook 's ochtends wat langer uit en houden een siesta. Heel relaxed allemaal. Maar dus wel eens problematisch als ze naar school moeten.
mijn schoonfamilie is iraans en daar hebben de kinderen geen bedtijd. ze laten ze lopen tot ze in slaap vallen. mijn turkse buren gaan vaak weg en komen ook weer laat thuis met hun dochter, als ze thuis zijn is er bijna altijd tot laat visite. ik denk dat het wel wat met de cultuur te maken heeft.
mijn man is van Turkse afkomst en het is idd zo dat wanneer er bezoek komt bij mijn schoonouders of bij ons de kinderen laat wakker zijn maar we proberen ze wel altijd op tijd in bed te steken.
Hmm.. Of het met cultuur te maken heeft weet ik niet. Zou best kunnen, maar dan is mijn familie wel heel erg 'vernederlandst'. Mijn ouders zijn ook Marokkaans en wij lagen altijd om 7 uur in bed! Wij moesten het niet proberen om langer wakker te willen blijven hoor! Mijn nichtjes/neefjes liggen ook altijd op tijd te slapen, dus in mijn eigen familie ken ik dit niet. Mijn dochter van bijna 2,5 jaar ligt ook altijd netjes om 7 uur in haar bed, en de jongste ligt dan ook in haar ledikantje Dus tja, of het iets typisch Marokkaans is om geen vaste bedtijden te hebben? En wat betreft het om 9:45uur weggaan van huis, het zal vast een reden gehad hebben, denk je ook niet? Je houdt ze trouwens wel erg goed in de gaten hè, is dat dan iets typisch Nederlands? Wel grappig trouwens, als het zwart haar heeft is het altijd Turks of Marokkaans. Misschien zijn die mensen wel Algerijns, Irakees, Iraans, Afghaans, Egyptisch, Tunesisch etc., etc., etc.,
Ik denk dat er nu wordt gedaan alsof zij discrimineerd of mensen over 1 kam scheert..? Ze vraagt zich af of dit misschien met cultuur te maken heeft.. En wat ik heb begrepen bedoelt ze het niet verkeerd en is ze alleen benieuwd.. Ach ja en om dan te beweren dat het typisch nederlands is om mensen in de gaten te houden..Sjah zo krijg je natuurlijk een hele vervelende discussie over culturen wat helemaal niet nodig is.. En dan kan iedereen wel weer gaan beginnen dat het typisch marokkaans is om zich aan te stellen en dat het typisch nederlands is om zich overal mee te bemoeien.. Niet nodig volgens mij.. Het enige wat ik weet is dat mijn schoonfamilie er minder moeilijk over doet wat ik aan de ene kant overigens erg leuk vind omdat er veel vrijheid blijheid is met de hele familie.. Aan de andere kant zou ik het persoonlijk niet willen met mn kinderen omdat ik de regelmaat erg belangrijk vind.
krijgen we dat discriminatie gezeur weer hoor..... ik begrijp wat je bedoelde hoor zonnetjes,in frankrijk gaat het ook heel anders,daar gaan baby`s ook om een uur of 22.00 naar bed (althans dat is mijn ervaring)
Jaah idd.. Gaat de hele topic niet over volgens mij! En we hebben al vaker met zn allen die discussies gevoerd wat nergens op gebaseerd was en niemand kwam er met elkaar uit! En dat door 1 opmerkingg.. Dat is volgens mij ook het hele probleem in nederland, miscommunicatie en conclusies trekken.. Maar goed dat was ff off topic..
Ik denk dat ik je misschien verkeerd heb begrepen! Maar voor mn gevoel nam je hele kleine zinnetjes wat zwaarder op dan had gehoeven..Zoals Turks/Marokkaans, en over typisch marokkaans. Maar ik denk dat je het niet zo bedoelde dus dan heb ik niks gezegd!
Was meer een 'knipoog' naar het generaliseren, maar voel me totaal niet gediscrimineerd hoor. Daar doelde ik ook niet op, dus was nogal verbaasd door de reacties die op mij volgden. Hoop dat het misverstand nu uit de wereld is geholpen. Maar goed, geloof dat we offtopic gaan dus ik zal het hierbij laten!