Electra zo duur?!

Discussion in 'De lounge' started by cat86, May 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miss40

miss40 Bekend lid

May 18, 2011
    543
    0
    16
    noord-holland
    Cat, wij hebben in 10,5 maand 778 m3 aan gas verbruikt met 5 personen in een eengezinswoning, dat is heel laag.
    Ons verbruikte electra is 4416 kwh in 10,5 maand, dat is voor ons gemiddeld met 5 personen volgens de nibud site, al vind ik het wel veel.
    Dus ik denk dat het door je gasverbruik komt, dat er daar iets goed fout zit, of is je cv ketel erg oud?.
    Ons termijnbedrag is 142 per maand, zijn sinds 10,5 maand overgestapt van nuon naar eon. Ik hoop dat onze eindafrekening mee gaat vallen, maar jouw eindafrekening is idd om erg van te schrikken!

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb ook zo'n akkefietje met de gasmeter gehad.

In september dit huis gekocht (een jaar of 7 geleden) aan het klussen gegaan, alle verwarmingen eraf enzo, dus gèèn gasverbruik. Koken deden we ook niet hier. Op 24 december hier gaan wonen. In april gebeld voor een piepende gasmeter. Het wieltje kraakte en piepte aan alle kanten, zo erg dat ik er zelfs niet van kon slapen. Nieuwe gas meter gekregen, die dus weer op 0 begon.

In juli de jaarlijkse meterstanden doorgegeven en eind augustus lag er na onze vakantie een dikke rekening op de mat! Of we even 1000 euro wilde bij betalen. Wij snapten er niks van, want we woonden er nog geen jaar en we betaalden toch flink wat per maand. (het precieze bedrag weet ik niet meer, iets van 180 euro dacht ik, wat al flink was in die tijd)

De rekening nagekeken en wat bleek: van september tot april zouden we 100 m3 gas per maand (!) verbruikt hebben, terwijl we van april tot juli maar 10 m3 per maand hadden gebruikt. Dat kon helemaal niet, want zoals gezegd, van september tot eind december hadden we helemaal geen gas gebruikt omdat de CV niet aangesloten zat. Dat wilde dus zeggen dat we vanaf eind december tot en met april 800m3 gas zouden hebben gebruikt!!! HEt voorschotbedrag was dan ook belachelijk hoog!

Zelfs de NUON vond het vreemd aangezien het gemiddelde verbruik van een huishouden van 2 personen op zo'n 10 à 11 m3 per maand ligt. Precies wat wij dus zijn gaan verbruiken sinds we de nieuwe meter hadden. Gelukkig zagen ze bij de nuon ook dat dit wel erg raar was en hebben we het voor elkaar gekregen dat we niet hoefden te betalen totdat het verbruik van het volgende jaar bekend was. Dus uiteindelijk hebben we aan de hand van de jaarafrekening van het jaar daarop een fikse korting gehad op de eerdere rekening en hoefden we dus nog maar 250 euro te betalen.

Onze meter was dus al langer niet goed en hadden wij het geluk dat we zelf gebeld hadden voor een nieuwe meter ivm de herrie die de oude maakte. Helaas konden ze niet meer controleren of de oude meter echt kapot was, want deze was inmiddels natuurlijk al vernietigd.

Nou ja, lang verhaal, maar wat ik maar wil zeggen: het hoeft dus niet alleen aan de elektra te liggen.

3. cat86

cat86 Actief lid

Oct 16, 2008
    395
    0
    0
    thuiszorg
    Bedankt dames,
    voor al jullie reacties en tips.
    Ik ga ze zeker gebruiken en we gaan erachteraan, zodra we wat weten zal ik een nieuw topic starten.

Sorry als ik niet iedereen anwoord heb gegeven,zit momenteel ook nog in een belabberde situatie met mn werk, ben dr dus niet helemaal bij met mn hoofd :)

4. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    #64 Mams136, May 10, 2012
    Last edited: May 10, 2012
    hier 175pm in een rijtjeswoning met alleen beneden dubbelglas hele dagen pc's en tv's aan kachel ook regelmatig en nog krijg ik jaarlijks zo'n 300e terug.

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

jaiks! wat veel zeg!! wij hebben dit jaar verbruikt 1100 m3 gas en 3600 kwh.

en dat is over 373 dagen dus ietsjes meer als een jaar en wij betalen 127 euro voor schot en kregen dit jaar terug

6. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

Aug 18, 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
  7. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Gas is duurder dan elektra. Wij hebben een grote 2 onder 1 kap, met koude serre.

Elektra betaal ik maar 20 euro of zo per maand, terwijl alles hier de hele dag aan staat. Alleen gas is zo duur, Dat is iets van 150euro per maand.

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Wat de een aan voorschot betaald, zegt echt helemaal niks. Want dat hangt van meerdere factoren af.

Maar je gasverbruik is inderdaad erg hoog! Wij hadden dit jaar een verbruik van 1600 m3.
    Zit er niet ergens een klein lek ofzo? Hoeft niet een extreem gas lek te zijn, maar ergens in de meterkast? Zou als ik jou was even laten meten. Dat hoeft niet duur te zijn.

En gas kan niet getapt worden.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Wow, da's ook veel! Wij zitten op ongeveer de helft! Met 2 volwassenen en een peuter, hoekwoning met 3 verdiepingen... inhoud 615m³. We koken ook op gas, douchen dagelijks (man en ik) en zoon gaat 3x per week in bad. Oh EN mijn man laat een kwartier lang de warmwaterkraan lopen als hij zich scheert (3-4 keer per week)!!!! :$

Maar ons huis is héél goed geïsoleerd. Dat scheelt een boel.

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Vind je? Vind ik wel mee vallen...we hebben een elektra verbruik van bijna 4.000 kwh.

Maar moet zeggen dat we er wel wat zuiniger mee om zouden kunnen gaan. Volgende jaarnota zal het zeggen :p

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Nou ja, het is maar wat je gewend bent en wat je kunt missen. Maar ik heb liever een hoger stoomverbruik en lager gasverbruik dan andersom. Gas kost 3x zoveel...

12. Islah

Islah Niet meer actief

Er zijn veel mensen die het omgekeerde beweren, en daarom speciaal een gasoven nemen e.d. Ik snap het nu echt niet meeer.

13. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    islah het is per eenheid goekoper maar misschien gebruikt een gasoven maar heel weinig gas en een electrische oven heel veel stroom

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    We hebben het over twee compleet andere zaken!
    Ik heb het over de eenheidsprijzen. Je kunt beweren wat je wil, maar 23 cent is goedkoper dan 65 cent :)

Jij bedoelt waarschijnlijk dat veel mensen beweren dat het goedkoper is om met gas te koken dan elektrisch, maar dat heeft met het verbruik te maken, niet met de eenheidsprijs.

Wat Debby dus ook al zei :)

15. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    gasgebruik zitten wij op ong 2200 kub per jaar. electra weet ik even niet uit het hoofd, gas is hier ook de grootste kostenpost.
    ( wij wonen in een hoekhuis van 1945 wat niet geisoleerd is, swinters voel je gewoon de koude wint naar binnen waaien)

dus ja we moeten flink stoken. maar 1600 is niet veel hoor, volgens mij is dat rond het gemiddelde als ik het van onze energie maatschapij goed begreep.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Klopt :)
    Vandaag aanbod gehad van Vereniging Eigen Huis i.v.m. de collectieve inkoop. Ze hebben 2 aanbieders, namelijk de dubieuze NEM en de bij ons onbekende Electrabel.

Afgelopen jaar hebben wij bij onze huidige leverancier (EnergieDirect.nl) € 1.764,- betaald.
    Bij NEM zou dit € 1.535,- worden en bij Electrabel € 1.699,-

NEM doen we sowieso niet en het verschil met Electrabel vinden we te klein om de gok te wagen, omdat je niet zeker weet of het bij die maatschappij wel goed geregeld is.

Nu even afwachten wat de Consumentenbond doet. :)

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Nem staat te koop en wil daarom hun klantenbestand uitbreiden zodat ze meer waard zijn.

Share This Page