Ha meiden, Vanavond heb ik een eerste overleg met een aantal mensen om een gastouderbureau op te zetten. Ik ben degene met praktijkervaring en de nodige papieren, vanuit de kinderopvang. Alhoewel ik dus nog niet echt ervaring heb met het gastouderschap zelf. Mijn vraag aan jullie is nu dus eigenlijk; wat voor eisen hebben jullie bij een bureau en een gastouder? Wat vinden jullie belangrijk en wat minder belangrijk? Alle tips zijn van harte welkom! Dank jullie wel alvast!!
Mijn proffesionele ervaring zegt doe het niet. Helemaal niet in deze tijd tenzij je al kinderen hebt en dus zeker bent dat er inkomsten zijn. Verder merk ik dat ouders steeds veeleisender worden en dat het erg lastig is om hier altijd aan te voldoen. Ik persoonlijk als moeder vind het belangrijk dat de lijntjes kort zijn dus ik vraag iets aan dat daar dan erg snel op gereageerd kan worden, dat de gastouder proffesioneel handelt en dat er een klik is.
Dank je wel! Aangezien het in de kinderopvang gigantisch terugloopt, denk ik eerlijk gezegd wel dat er een goede kans is. Maar we doen het niet om ons hoofdinkomen eruit te halen hoor! Iedereen diet het erbij, heeft zn eigen baan ook nog. Mijn man werkt gewoon fulltime, en ik xit nu zonder werk, dus leek mij ook wel een leuke uitdaging!
Oke als je er geen inkomen uit hoeft te halen is het prima. Niet alleen in de kinderopvang maar ook bij gastouders loopt het terug. heb je al een beetje bij bureaus in jou omgeving geinformeerd hoe het loopt?
Oke, dat wist ik niet! Maar als ik op de site's kijk van verschillende bureaus, worden er nog wel heel veel gastouders gevraagd. Ik pas nu tijdelijk op op een kindje wat ook ingeschreven staat bij een bureau, met spoed! Maar nu na 4 weken nog steeds niets...
Hier in het dorp loopt ook het aantal aanvragen voor gastouders terug. Ik ken verschillende gastouders die hun kindjes weer hebben uitgezwaaid. Ouders werkloos? Dan stoppen ze gelijk met het wegbrengen van hun kids naar de oppas (logisch). Dus ja...ik zou voorzichtig zijn met opstarten. Ook als het niet je hoofdinkomen is. Want als je er veel tijd en energie in steekt en het wordt niks...is dat ook jammer. Verder vraag ik me af...je hebt de papieren...op op te passen neem ik aan? Maar verder? Enig idee wat je allemaal moet regelen? Zo'n gastouderbureau moet nogal aan wat eisen voldoen. Ook aan kleine dingen zoals een ouderraad etc. Je moet een systeem hebben met uren registratie voor de gastouder. Dus een best ingewikkelde website. Hoe dan ook: ik wens je heel veel succes en hoop dat je niks over het hoofd ziet!! Verzekeringen, papieren voor de belasting, je administratie en noem maar op. Wat ik zelf heel belangrijk vind...dat het gastouderbureau er zelf niet te veel geld tussen uit snoept.... Hier hebben wij ons bureau op gekozen... Voor de rest hebben wij met het bureau namelijk maar weinig te maken...
Nog 1 ding: weet niet of het waar is...maar las zo net dat je niet EN een gastouderbureau mag hebben EN zelf gastouder mag zijn (bij je eigen GOB).... Nogmaals: veel succes!!!
Bedoel je daarmee dat jij zelf kinderen op wilt gaan vangen, of wil je gaan bemiddelen tussen ouders en gastouders?
Mijn advies is toch echt ga informeren bij andere gastouderbureau's. Alleen zo weet je of er echt nog vraag naar is bij jou in de buurt.
Ben ik weer! Het zit zo; kennissen van ons waren hier op visite, hij is nogal een ondernemer. Ik vertelde dat ik dus thuis zat en zo kwam het gesprek op gastouderopvang. Toen ik daar verder op in ging, vertelde hij dat hij met nog iemand andersbezig was om een bureau op te starten, en omdat ik werkzoekende ben en ervaring heb ik de kinderopvang, vroeg hij of het mij leuk leek om met hun mee te denken. Vraag is dus nog of ik mee ga doen met het opstarten, of dat ik onder hun ga werken. Ikzelf weet niet of ik het gastoudersschap zelf wil gaan doen, dat heb ik ook aangegeven, maar juist het bemiddelen en dus achter de schermen werken, lijkt mij erg leuk en een uitdaging! Vanavond dus het eerste gesprek met zn allen, om te kijken hoe of wat. En we zijn dan natuurlijk wel benieuwd naar wat ouders verwachten van een gastouderbureau en de bemiddeling hiervan. Er moet idd onderzoek naar het eea worden gedaan, maar die taken zullen zij waarschijnlijk op zich nemen. Ik heb wel gezegd dat werken in de kinderopvang toch wel heel wat anders is, dus het is ook helemaal nieuw voor mij. Wat mij wel handig leek is dat ik in geval van nood dus wel in kan vallen, zodat ouders dus niet plots zonder opvang zitten, maar er werd hier net gezegd dat je niet voor je eigen bureau mag werken begrijp ik, dus dat zullen we dan idd moeten uitzoeken. In iedergeval heel erg bedant voor het meedenken! En als je nog wat te binnen schiet; meld het me maar
sowieso hebben ze achter de schermen wel iemand nodig met een pedagogische achtergrond nodig om op huisbezoeken te gaan en een risico inventarisatie ( RIE) af te mogen nemen. Ik weet wel dat een gastouderbureau bere veel werk is en het is erg lastig om juiste koppelingen te maken.
Hoi hoi! Zo is je verhaal idd wat duidelijker. Om dan echt een antwoord te geven op je vraag: Ik verwacht weinig van mijn gastouderbureau. Maar wellicht komt dat ook omdat mijn schoonzus oppast en dat dus sowieso al heel vertrouwd is. Het jaarlijkse bezoek met hoe de contacten lopen en of er problemen zijn...vind ik dus maar 'onzin' maar dat zal ook aan mijn situatie kunnen liggen. Wij hebben onze keus voor het gastouderbureau gebaseerd op de kosten die we aan hen kwijt waren. Ons gastouderbureau snoept er per uur 1 euro tussen uit...en daar zijn we blij mee. Dat het bureau een uur rijden is...tja...daar hebben wij geen last van Hier in de buurt was een GOB die ook materiaal aanbood. Speelgoed, boxen, duo wagens etc. Hier werd altijd goed gebruik van gemaakt en was ook erg handig. Maar...zij haalden er dan wel 2 euro per uur tussen uit + torenhoge kosten voor het vinden van een gastouder... Wij hebben dus echt puur naar de kosten gekeken en de rest maakte en maakt ons niks uit. Een goed gesprek vanavond!!
Ik zou het als ouder belangrijk vinden dat een gastouderbureau naast dat ze de risico invertarisatie waarborgen ook letten op het pedagogisch beleid van de gastouder.Ook willen ouders tegenwoordig veel informatie over wat er aan voorschoolse educatie word gedaan.