Wel of niet gaan voeden snachts?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Appeltje85, 10 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    #1 Appeltje85, 10 jan 2017
    Laatst bewerkt: 10 jan 2017
    Ik heb een dochter van ruim 2 maanden. Ze is een makkelijke baby die weinig huilt en relatief veel slaapt. Omdat ze aan de stevige kant is kreeg ik op het consultatiebureau al na ongeveer een maand het advies om haar snachts te laten liggen als ze zich niet meldt voor voeding. Daarmee hebben we al flink wat nachten doorgeslapen van 23 tot 7.

Nu is het echter zo dat ik in dit soort nachten ook vaak hoor dat mijn dochter rond 4 uur wakker wordt. Ze kan dan wel 1 tot 2 uur lang wakker zijn zonder te gaan huilen om voeding. Ze maakt wel wat zachte geluidjes hoor ik op de babyfoon en ik zie dan opde camera dat ze wat met haar hoofdje draait. Maar geen duidelijke huil om voeding dus. Overdag echter huilt ze wel degelijk om de (ongeveer) 4 uur als ze gevoed wil worden. Eerder was dat snachts ook zo dat ze begon te huilen als ze gevoed wilde worden, maar de afgelopen weken dus niet meer. Ze is dan dus wakker en wacht zeg maad totdat er iemand van ons komt om haar te pakken. Dan drinkt ze overigens wel.

Mijn vraag is nu; moet ik haar snachts als ik hoor dat ze wakker is aanleggen of kan ik wachten tot 7 uur of een duidelijke huil van haar? Het consultatiebureau adviseert me om haar te laten liggen tot 7 uur zolang ze niet huilt zodat ze leert dat ze snachts moet slapen. Hoe zien jullie dat?

Nog wat achtergrondinformatie: dochter weegt nu bijna 6 kg, krijgt volledig borstvoeding en groeit goed. Zonder nachtvoeding krijgt ze gemiddeld 5 voedingen per dag en met nachtvoeding 6 per dag. Overdag voed ik op verzoek waarbij dochter zich zelf meldt om de 3 a 4 uur als ze wakker is. Als ze slaapt en de 4 uur zijn voorbij, dan maak ik haar zelf wakker.

2. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Zolang ze geen honger heeft snachts zou ik haar niet voeden.
    Ze kunnen het zelf erg goed aangeven wanneer ze honger hebben.
    Hier sliep ze toen met 7 weken van 22:30 t/m 6:30
    kreeg toen een fles en sliep weer verder tot 10:30

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou denken als ze echt honger heeft dat ze dan echt wel huilt. Dus ik denk dat ik haar ook zou laten liggen.

4. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Mijn zoontje wordt snachta ook een paar keer wakker naar gaat niet echt huilen. Ik laat hem liggen. Als hij wel honger heeft heeft hij dat heel duidelijk aan 😆

5. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik zou haar ook laten liggen. Als ze niet huilt vind ze het denk ik prima zo (wakker) in haar bedje. Geniet van je eigen nachtrust!

6. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Als ze verder goed groeit zou ik niet gaan voeden.

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik heb altijd wel gevoed als ze zo lang wakker was. Ze viel dan ook altijd gelijk na de voeding weer goed in slaap. Daardoor hadden wij meer nachtrust dan als ik niet voedde.

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ze krijgt om 23 uur nog wel een voeding? Dan is het een aardig blok, maar zeker niet te lang. Ik vind 5 voedingen op deze leeftijd wel wat weinig, maar er zijn wel meer vrouwen bij wie dat prima gaat, dus ik denk dat je vooral moet doen wat goed voor je voelt. Grote kans dat ze over een poosje zelf het hele schema omgooit.
    Dat ze stevig is, vind ik niet echt een factor, de curve bij borstvoeding is vaak anders dan bij de fles, dan zie je dat ze de eerste maanden harder groeien en vanaf ongeveer 4 maanden juist wat minder hard.
    Ik zou dus gewoon doen wat goed voelt en waarbij je zelf het meeste slaap krijgt :).

9. Semmie87

Semmie87 Actief lid

2 mrt 2016
    305
    168
    43
    Heb je haar al een keer laten liggen s'nachts? Slaapt ze dan toch weer in? Ik zou haar alleen voeden als ze echt gaat huilen, als ze toch weer zelf haar slaap kan vatten dan denk ik dat ze het niet echt nodig heeft.

10. klaver85

klaver85 Bekend lid

26 nov 2014
    757
    182
    43
    Ik heb zelf tot 6 maanden gevoed bij een stevige dochter. Hoewel ze met 35 weken geboren is, zat ze toen al vrij goed in haar velletje. Ik vind dat geen reden om niet te voeden het 's nachts, maar als ze rustig blijft... dan zou ik haar lekker laten liggen.

Komt trouwens allemaal goed, onze dame is nu 13 maanden en vrij groot, maar zeker niet te zwaar

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ik zou wel voeden, maar ik voedde dan altijd al bij de eerste signalen (en dat is niet huilen, dat is het laatste hongersignaal).

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Huilen is geen hongersignaal, dat is de 'laatste' paniekroep ALS er niet gereageerd wordt op hongersignalen.

Als een baby van 2mnd wakker wordt en hap-beweging maakt met haar mond, is dat een vrij duidelijke hongersignaal.
    En vooral bij een kind dat 1-2uur wakker ligt (weet niet zeker of ik dit goed heb gelezen) zou ik echt naar haar toe gaan. Ik neem aan dat je haar niet een uur wakker laat liggend in haar kamertje?

13. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Waarom niet? Het gebeurt heel vaak dat een kind s nachts wakker ligt en dat hoeft er echt niets aan de hand te zijn. De meesten kinderen vallen weer in slaap en sommige doen er wat langer over.
    Zoals een baby gewoon babygeluidjes maakt en niet overkomt als ik heb je nodig, is het niet nodig om heen te gaan. Soms hebben ze ook gewoon even rust nodig.

Ik denk dat je het prima doet, ik zou zeker nu geen nachtvoedingen geven, vooral omdat ze na 1 a 2 uur niet gaan huilen (het laatste signaal honger!) maar weer gaat slapen.

14. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als de baby wel huilt zou ik nog wel voeden op deze leeftijd. Dat CB altijd met "uw kind is te dik geef het minder te eten" bij die hele kleintjes vind ik altijd zo overdreven.

Niet huilen=laten liggen.

volg je gevoel iig!

15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Dit inderdaad!

16. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Ik schreef dat ze wakker is en wacht tot iemand haar komt pakken. Misschien had ik dat toch niet helemaal goed omschreven. Ik weet natuurlijk niet of ze daar bewust op wacht. Ze valt uiteindelijk ook altijd weer in slaap. Dus zonder te gaan huilen. Hoe lang ze dan precies wakker is geweest kan in lastig inschatten. Ik val tussentijds zelf ook weer in slaap en zit niet de hele tijd op de camera te kijken. Mogelijk slaapt zij dus ook weer tussendoor
    ik weet ook niet goed of het nu echt hongersignalen zijn als ze wakker is. En eerlijk gezegd, ik weet ook niet hoe wakker ze op zo'n momenten nu daadwerkelijk is. Ze maakt geluidjes en draait eens heen en weer met haar hoofdje, maar daar blijft het bij. Soms laat ik haar liggen en soms ga ik haar pakken. Soms is ze dan echt goed wakker maar soms heeft ze ook haar ogen nog dicht en sliep toch nog half. In dat geval heb ik wel eens spijt dat ik haar niet heb laten liggen.

Ik vind het zo lastig omdat ik wil dat ze eten krijgt als ze honger heeft. Ik snap dat huilen het laatste hongersignaal is, maar dat hongersignaal is er dus niet op die momenten, terwijl dat er overdag na een slaapje wel is. Heeft ze dan wel of geen honger snachts...? Ik wil haar best pakken en voeden, maar ik wil haar ook niet eraan laten wennen dat ik snachts steeds bij haar bed sta als ze wakker is. Wij liggen immers ook wel eens even wakker in bed en dan is er ook niet gelijk iets aan de hand...

Ik vermeldde trouwens het gewicht om te laten weten dat ze genoeg reserves heeft om de nacht door te komen. Vandaar ook het advies van het consultatiebureau om haar te laten liggen. Dat advies had niks te maken met dat ze stevig is en moet afvallen, maar dus echt vanuit het oogpunt dat ze best moet kunnen doorslapen.

17. Semmie87

Semmie87 Actief lid

2 mrt 2016
    305
    168
    43
    Zoals je ziet heeft iedereen hier wel een andere mening over. Eerder schreef ik al dat ik niet zou gaan voeden maar ik denk dat je hierin het beste je gevoel kan volgen! Stel dat jij haar de komende nachten niet voed kan het natuurlijk goed zijn dat ze na een paar nachten niet eens meer zolang wakker ligt maar vrij snel weer in slaap valt.
    Doe wat goed voelt!

18. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/280-hongersignalen

Ik vind dit een duidelijk artikel wat betreft hongersignalen. Misschien heb je er wat aan.
    Ik vind nachtvoedingen belangrijk, is goed voor de hersenontwikkeling.
    En zo lang zonder voeding is helemaal niet goed voor zo'n kleintje.
    Als je toch zelf wakker bent, aangezien je haar hoort, zou ik gewoon lekker aanleggen.

19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.739
    113
    Het klinkt niet alsof ze honger heeft. Maar misschien helpt een voeding haar wel weer makkelijker in slaap te komen. Ik zou het dus een keer uitproberen en kijken wat ze daarna doet. En dan op basis daarvan kijken of ze een voeding 'nodig' heeft 's nachts.

20. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gewoon je gevoel volgens. Ik heb mijn zoontje wakker gemaakt s nachts tot 5 maanden of zo. Daar heb ik nog steeds spijt van.
    Ik dacht dat hij honger had als hij in zijn slaap zijn hoofd draaide, door alle goed bedoelde adviezen en plaatjes van hongersignalen en bang dat zijn suikerspiegel zou zakken. En hij was ook echt een flinke jonge.

Deel Deze Pagina