Liever een andere baan. Kan ik nog onder mijn contract uit?

Discussie in 'De lounge' gestart door mommyof1, 3 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mommyof1

    mommyof1 Niet meer actief

    Ik ben 13 weken geleden bevallen van onze prachtige dochter. Voor mijn verlof werkte ik als gastouder bij een gezin maar hoorde na bevalling dat ik niet hoefde terug te komen. Dus ik moest weer gaan solliciteren. Ik wil al heel lang uit de gastouderwereld maar er kwam steeds niet anders op mijn pad. Ik ben klaar mee dat ik mijn eigen kinderen onder moet brengen ergens om op andermans kinderen te passen. Ook ben ik klaar met de lange dagen en zie ik daar als een BERG tegenop. Werkdagen van 08.00 tot 18.30 uur exclusief reistijd. Ik heb op 20 december een contract ondertekend om op 13 januari weer te starten. Echter is het zo dat ik ondertussen 2 uitnodigingen heb gehad voor de ouderenzorg. Ik zou dus eigenlijk nog onder dat contract uit willen. Ik loop alleen maar te huilen de laatste dagen omdat ik dus moet gaan starten terwijl ik dat gewoon eigenlijk niet trek monenteel. Ook voelt het voor mij dubbel om te starten terwijl ik weet dat ik daar maar voor hele korte duur zal zijn waarschijnlijk en de kinderen zich toch aan me gaan hechten. Maar kan dat nog? Zonder dus die opzegtermijn? Ik heb geen proeftijd.

    Hopelijk kunnen jullie me advies geven.
     
  2. Ninaatjuh

    Ninaatjuh Bekend lid

    16 dec 2017
    799
    1.087
    93
    Vrouw
    Hoi

    Snap heel goed dat je je zo voelt zou in dit geval toch voor mijn eigen geluk kiezen en lijkt mij dat het desbetreffende gezin en je werkgever beide toch wel aangeven dat zo kort maar een gezin gaan weinig nut heeft

    Zou iig niet langer wachten met melden dat je van baan wilt wisselen
    Heb je wel zekerheid bij de andere baan ? Als je zelf ontslag neemt krijg je namelijk geen ww uitkering

    Heel veel succes
     
    mommyof1 vindt dit leuk.
  3. mommyof1

    mommyof1 Niet meer actief

    ik heb maandag en dinsdag 2 gesprekken.
    Kreeg van de een dezelfde dag al een uitnodiging en van de andere ook nog geen 12 uur later. Staan te springen om mensen dus denk ook echt wel dat het gaat goed komen, maar heb de zekerheid nog niet nee....

    En ik heb sowieso geen recht op ww uitkering met mijn werk. Anders had ik daar ook voor gekozen nu, ipv een contract te hebben ondertekend voor iets wat ik echt niet meer wil.

    Stomme situatie hè? :(
     
  4. Ninaatjuh

    Ninaatjuh Bekend lid

    16 dec 2017
    799
    1.087
    93
    Vrouw
    Vervelend zeg wel fijn dat je goed vooruitzicht hebt op ander werk zou er dan inderdaad gewoon voor gaan
    Ouderenzorg heeft inderdaad groot tekort werk zelf ook in zorg en mensen zijn altijd extra nodig op moment helemaal

    Heel veel succes met je gesprek dinsdag gaat vast goed komen
     
  5. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Wat staat er in je contract over de proeftijd. Wettelijk is dat 1 maand mits het niet anders beschreven is in je contract.

    Wacht maandag en dinsdag je gesprekken af. Als in je contract een proeftijd van een maand staat kun je opzeggen tot 12/13 februari zonder uitwerktijd.

    Voor nu nog niks doen. Eerst afwachten wat het maandag en dinsdag gaat worden met die andere gesprekken
     
    Paardenbloem en mommyof1 vinden dit leuk.
  6. mommyof1

    mommyof1 Niet meer actief

    Er staat helemaal niets over een proeftijd in. Dus wat ik begrijp eruit is dat het gewoon zo is dat als ik 13 januari start, ik per 1 februari moet opzeggen en dan nog 2 maanden (tot 1 april dus) moet werken.
     
  7. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Weet het niet zeker maar als je voor 13 januari opzegt dan heb je een uitwerktijd van 2 maand. Dus dan wordt dat 13 maart dat je klaar bent. Maar dan zul je volgende week moeten weten wat de ouderenzorg doet. Houdt daar rekening bij dat je start datum niet direct zal zijn ivm vog aanvraag en papieren zooi.

    Opzeggen per de eerste van de maand is er niet meer. Je kan opzeggen wanneer je wilt en de dag van de officiële ontslag brief geldt.

    Misschien is de organisatie waar je nu hebt getekend wel heel coulant en laat je niet beginnen bij een gezin voor 2 maanden. Voor niemand fijn. Dus misschien kan je volgende week je verhaal uitleggen, vragen naar je proeftijd en dan opzeggen. Moet je wel zekerheid hebben can de ouderenzorg
     
    mommyof1 vindt dit leuk.
  8. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Heb je een bepaalde tijd contract? En zo ja, voor hoe lang? Staat er wel iets over een opzegtermijn in je contract?

    Ik zou in ieder geval de gesprekken even afwachten voor je een keuze maakt.
     
    mommyof1 vindt dit leuk.
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je opzegtermijn gaat lopen op de dag van opzeggen. Ook als die datum vóór de aanvang van het dienstverband is.
    Als je niet meer wilt werken in je huidige branche, dan zou ik dus niet wachten en zo snel mogelijk opzeggen! Ze kunnen je wel houden aan de in de cao gemelde opzegtermijn. Vaak 2 maanden. Dus je zegt maandag 6 januari op, dan ben je 6 maart vrij. Maar zoals je zelf zegt met de hechting van kinderen kan ik me voorstellen dat je werkgever wat makkelijker is (indien mogelijk en er vervanging is) en je eerder laat gaan.
     
    mommyof1 vindt dit leuk.
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik lees net dat mijn bericht hier boven niet klopt. In heel veel cao’s geldt het opzeggen wel nog steeds per eerste van de maand.
    Heb net cao kinderopvang gekeken (val je daar onder?) en daar staat het ook in.
    Je zegt dus op per 1februari en kunt pas 1 april elders beginnen.
    Tenzij je huidige werkgever mee wil werken aan het ontbinden van het contract natuurlijk.
     
    mommyof1 vindt dit leuk.
  11. PerfectLittleTwin

    PerfectLittleTwin Bekend lid

    11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Ik zou dat stopzetten, ik weet als geen ander dat je dood ongelukkig kan worden van werk waar je niet achterstraat. Ik ziu dus direct achter een andere baan (in jouw geval de zorg) gaan.

    Als je na het tekenen van een contract binnen een maand opzegt zit je nergens aan vast. Zit je na de datum dat je je contract teken, heb je maand opzeg termijn.
     
    bluedrake en mommyof1 vinden dit leuk.
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ik zou zo snel mogelijk opzeggen ongeacht of je al zekerheid hebt over een andere baan. Als je huilt omdat je bijna moet beginnen is dat niet goed natuurlijk.
    Succes
     
    MaMa en mommyof1 vinden dit leuk.
  13. mommyof1

    mommyof1 Niet meer actief

    dat opzeggen per 1ste maand geld niet? Ook als dat wel in contract staat? Er staat namelijk in dat ik per 1ste van de maand kan opzeggen...
     
  14. mommyof1

    mommyof1 Niet meer actief

    Staat niets in over proeftijd. En het is er idd 1 voor bepaalde tijd. De einddatum is datum dat de jongste naar school gaat. 1 mei 2023 :oops:
     
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dit is echt niet waar hoor. Getekend is getekend en heb je gewoon te maken met een opzegtermijn. Hoe lang die is is cao afhankelijk.
     
  16. mommyof1

    mommyof1 Niet meer actief

    2 maanden dus in mijn geval. Dit staat in contract.
     
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ben bang dat je dan afhankelijk bent van of je werkgever mee wil helpen aan het ontbinden van het contract.
    Je mag wel al opzeggen vóór aanvang van het contract, maar in jouw geval zit daar geen ‘1e van de maand’ meer tussen.
     
  18. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Als er een proeftijd is over gekomen dan kan je gewoon per direct zeggen dat je niet wilt komen.

    mij begrijp uit je Verhaal dat er geen proeftijd overeen gekomen is. Dan zou ik gewoon netjes het Bedrijf bellen en de situatie uit leggen
     
  19. mommyof1

    mommyof1 Niet meer actief

    Denk inderdaad dat het beter is voor volgende week maandag eerlijk te zijn.
    Merk gewoon echt dat ik de hele dag down en verdrietig ben omdat ik dus dit werk weer moet gaan doen en die hele lange dagen werken (van 08.00 tot 19.00 uur)

    Heb woensdag ook een gesprek met mijn therapeut maar ik denk dat ik dinsdag na mijn gesprekken & ik dus meer duidelijk heb voor mezelf naar het bureau rijd voor een gesprek. En idd ga zeggen hoe de vork in de steel zit en de ouders de keuze geef. Wel starten maar dus wel gelijk met opzegging of niet starten. Denk dat dat het beste is.
     
  20. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Nee dan geldt wat in het contract staat.

    Het loopt een beetje door elkaar lees bij andere reacties.

    Misschien kun je citeren wat er precies in je contract staat?

    Wat ik er nu uit haal staat er dat je per de 1e van de maand moet opzeggen en een opzegtermijn hebt van 2 maanden en geen proeftijd vermeld. Klopt dat?

    Dan moet je je daar aan houden en vervalt alles van wat ik heb gezegd met proeftijd en opzegtermijn.

    Dan zal je per 1 febr moeten opzeggen en moeten uitwerken tot 1 april.
     
    merah en mommyof1 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina