Hi Weet iemand hoe dit zit. Ik werk parttime. Wel 5 dagen per week. Nu werk Ik 2 dagen in de week 4 uur op een ander pand Die 2 dagen wat ik op een ander pand werk vallen precies gelijk aan de kerst. En nu moet ik dus die 4 uur op een andere dag werken. Normaal is een feestdag een gewoon uitbetaalde dag. Vind dit een beetje vreemd... Normaal krijg ik die uren uitbetaald zonder ervoor te werken.. Maar nu moet ik ze dus "verplaatsen "
Ik werk ook parttime, wij hebben feestdagcompensatie. Zijn die uren op, dan kost het je vakantie uren of je gaat werken. Het is niet vanzelf sprekend dat je zo maar alle feestdagen vrij bent helaas
Hoe staan de afspraken in je contract? Werk je x aantal uren flexibel, of staan de afspraken over aantal uren verdeeld over de dagen op papier? Hier is het zo dat je ‘feestdagcompensatie’ krijgt. Dit is een percentage van de deeltijd. Dat kan voordelig, maar ook zeer onvoordelig uitpakken.
Cao zegt dit: Feestdagen De volgende situaties kunnen zich voordoen: Er wordt gewerkt op een feestdag. Er geldt een toeslag van 150% op het basisuurloon; Het object is op de feestdag gesloten en de werknemer werkt normaal gesproken op deze dag op dit object. De werknemer ontvangt dan zijn normale loon; De werknemer is ingeroosterd op een feestdag maar wil een vrije dag. De werknemer kan de werkgever verzoeken om vrij te zijn. De werknemer komt dan in aanmerking voor doorbetaling van zijn loon, maar niet voor de feestdagentoeslag. Er hoeven geen vakantieuren te worden ingehouden.
Je geeft aan dat ze zeggen dat je die uren op een andere dag in moet halen, dus dan ga ik er vanuit dat je met kerst daar niet kunt werken, ze dus gesloten zijn. Dan is het neem ik aan het 2de punt en dien je gewoon je salaris uitbetaald te krijgen, dus hoef je het niet op een andere dag in te halen.
Klopt de tent is dicht daar, maar toch moet ik ineens donderdag die uren werken staat op mijn werk rooster. Want ja het werk moet toch af
Zou even het 2de stukje uit je cao terug koppelen aan je baas/roosterplanner. Want dat is hier het geval en je bent dus niet verplicht die uren in te halen (wellicht wisten ze dit niet?). Het kan ook zijn dat ze je nu die 4 uur op donderdag extra hebben ingezet op die locatie (dus de 4 uur van kerst krijg je uitbetaald en deze komen er bovenop), maar neem aan dat dat dan in overleg zou moeten gaan.
Vaste uren/dagen berekent gewoon vrij die dag. Niets inhalen! Als je toch die uren werkt, dan geldt dat als ‘overwerk’ (omdat het werk toch af moet, aldus je baas) en die uren hoor je dan gewoon uitbetaald te krijgen.
Ik ga het maandag eens navragen . Stom ook dat ik de planning niet eerder heb bekeken . Nu = weekend en ga ik me het hele weekend lopen ergeren haha
Haha ja zo werkt het niet. Baas moet vragen of jij wat uren EXTRA wil maken en dat krijg je dus ook uitbetaalt.
Dit heeft mijn moeder toevallig ook. Zij moet de uren van kerst inhalen en krijgt dan 2 keer salaris.
Dit inderdaad. Ze mogen je vragen, je bent niks verplicht. Hier valt kerst ook exact op mijn 2 werkdagen. Ze hebben mij gevraagt de maandag te werken.
Leuk?? Lijkt me niet meer dan normaal! Het zijn (wat er al meer aangaven) dan overuren die je maakt. Die moeten uitbetaald worden of gecompenseerd worden in tijd.
Maar je werkt 5 dagen zeg je? Is dit wel allemaal voor dezelfde baas? Ben je normaal op donderdag vrij of werk je dan op een andere locatie?
Heb inmiddels te horen gekregen dat ik die uren inderdaad extra betaald krijg en de feestdagen worden ook gewoon betaald