Psycholoog of coach?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovie, 12 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovie

Lovie Actief lid

21 feb 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je tegen een paar dingen aan loopt in je leven en daar mee geholpen wilt worden, zou je dan kiezen voor een coach of een psycholoog?
    Psych wordt wel vergoed, coach niet. Zijn geen grote problemen maar wil wel leren anders tegen dingen aan te kijken.
    Ik twijfel dus hoor graag jullie tip/ervaring.

Groetjes, Lovie.

2. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    psycholoog krijg je ook maar een paar vergoed, dus zul je zelf ook bij moeten leggen.....

Maar ligt er natuurlijk aan wat je problemen zijn, denk je dat een coach je erbij kan helpen of heb je echt iemand die je psyche na gaat kijken nodig?

Succes

3. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    huisartsen hebben tegenwoordig vaak ook een POH GGZ die kan je ook raadplegen en daarmee kan je als dat nodig is ook overleggen of er meer moet en zo ja wat. Ze kennen de sociale kaart meestal goed en kunnen de wat minder heftige dingen prima zelf bij ondersteunen.
    Dit wordt wel vergoed. Psycholoog i.d. maar beperkt meestal.

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.826
    113
    Ik zou altijd gaan voor iets wat vergoed wordt.

5. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.273
    3.239
    113
    Vrouw
    Ligt aan de situatie. Werkgerelateerde kwesties zou ik voor een coach gaan. Psyschische kwesties waar ik zelf niet uit lijk te komen dan zou ik naar den psycholoog gaan.

6. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Je zou ook eens kunnen zoeken naar maatschappelijk werk in je gemeente. Is bijna altijd gratis en kunnen je ook met veel zaken helpen

7. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ligt er idd aan wat voor problemen je hebt, maar ik zou als ik jou was je ook door laten verwijzen door de ha naar een maatschappelijk werkster. Kunnen je vaak al heel goed helpen en als zij denken dat de problemen toch te groot zijn kun je altijd weer worden doorverwezen naar een psycholoog.

8. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Moeilijk te zeggen zo. PsyQ biedt trouwens psychologische hulp tegen enkel het eigen risico.

9. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Ik zou eens bij je ha informeren naar de praktijkondersteuner of een maatschappelijk werkster.

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Dit! Als dat niet voldoende zou zijn zou ik naar een psycholoog gaan.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als je een aanvullende verzekering hebt, wordt een coach vaak ook vergoed (onder alternatief). Een coach is heel goed in staat om je op een praktische manier te helpen op een andere manier om te gaan met dingen. Vaak is het trouwens ook zo dat het eerste intake gesprek bij een coach gratis is. In dat gesprek kun je dus kijken of dat de juiste persoon is voor jouw klachten en of die persoon iets voor je kan doen. Een goede coach zal dan eventueel ook zeggen of je beter elders naartoe kunt gaan.

Verder ben ik het wel eens, je kunt ook eens met de huisarts overleggen.

Praktijkondersteuner zou ik zelf niet zo snel naar toe gaan eigenlijk. Worden die ook echt geschoold in psychische problematieken?

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik ben zelf eens gaan praten met de praktijkondersteuner bij onze huisartsenpraktijk (volgens mij hebben zij gewoon een psychologie-opleiding gehad) en zij had heel snel en goed in de gaten wat mijn probleem was. Zij stuurde mij door naar een haptonoom die mij ontzettend heeft geholpen. Ik was daarvoor al naar een psychologe geweest (ik kreeg 8 keer vergoed) maar ik heb er niet veel aan gehad. Ik vond dat zij maar standaard vragen stelde en hoewel het fijn was om eens lekker van me af te praten kwam ik er niet echt verder mee. Aan de haptonoom heb ik veel meer gehad. Maar dat is maar net wat bij jou en je probleem past. Haptonomie valt onder de alternatieve geneeswijzen en ik kreeg 45% van de behandeling vergoed. Ik moest dus bijleggen maar het is het waard geweest.

13. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Het ligt er denk ik maar net aan wat de reden is.
    Ik ga zelf volgende week met een POH GGZ praten, kan hier nog geen mening over geven. Voor wat ik heb begrepen is dit een soort psycholoog, maar dan laagdrempelig.
    Het wordt gewoon vergoed zonder eigen risico.

14. Lovie

Lovie Actief lid

21 feb 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik zal inderdaad bij de HA langsgaan en dan kijken of ze me kan doorsturen.
    Zijn geen grote problemen hoor, maar wel last van "wat andere mensen van mij of mijn kids vinden" en te weinig zelfvertrouwen.
    Het lijkt me bevrijdend om hiervan los te leren komen.

Groetjes Lovie.

Deel Deze Pagina