Dag allemaal, mijn kleintje ligt al wekenlang in stuit en ik weet dat hij nog alle tijd heeft om zichzelf om te draaien. Maar ik zou hem daar graag een handje bij willen helpen. Nu hoorde ik dat je moxatherapie rond week 32/33 moet starten, dus dat zou al bijna zijn. Vandaar dat ik benieuwd ben wie ervaring heeft met alternatieve methodes om een stuitligging te draaien. Daarmee bedoel ik alles behalve de reguliere draaipoging die een gynaecoloog rond de 35/36 weken kan doen. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehoord van moxa, yogahoudingen en voetreflextherapie, maar misschien zijn er wel meer manieren. Wie van jullie heeft zoiets gedaan, hoe werkt het en heeft het geholpen? En wie weet waar ik hier cijfers over kan vinden? Ben namelijk benieuwd naar het succespercentage van dit soort methodes.
Bij mijn zoontje dachten ze toen dat hij in stuit lag. Ik heb toen een paar dagen moxa therapie gedaan. Mijn zoontje begon steeds te bewegen tijdens de moxa, voelde zelfs zijn ruggetje verplaatsen naar links en toen weer terug naar rechts. En dat terwijl hij altijd erg rustig was, alleen met een hakje schoof in mijn buik. Hij bleek uiteindelijk niet in stuit te liggen, had gewoon harde billen. Dus of moxa helpt weet ik niet, wat ik wel weet is dat mijn zoontje er actief van werd. Toeval, of dat het toch wel iets doet. Maar je kunt het altijd uit proberen, baat het niet, schaadt het niet.
Hoi, Ik weet van mijn schoonvader dat bij zijn vorige vriendin, hun kindje ook in een stuit lag. De gyn probeerde te draaien maar zonder resultaat en uiteindelijk is het kindje alsnog gedraait d.m.v voetreflextherapie! Dus bij hun heeft het wel degelijk gewerkt. Ik hoor trouwends ook vaker dat zulk soort dingen beter werken om het kindje te draaien dan als een gyn of vk het doet...
hoi hoi Ons kleintje ligt vanaf ong. week 31 ineens in een stuit. We hebben 2 weken moxa geprobeert,maar heeft niet geholpen. Zou het wel zo weer doen. Het enigste wat ik hoefde te doen was liggen De kleine werd wel een stuk drukker. Een versie zie ik zelf niet zitten en ook een stuitbevalling. Dus als hij niet meer uit zichzelf wil draaien wordt het een keizersnee. Over 2 weken hebben we een afspraak in het zh.
@Agnes waarom zie je een draaipoging niet zitten? Ik heb me daar nog niet zo mee beziggehouden, maar had van mijn vk begrepen dat er nauwelijks risico's aan verbonden zijn.
Persoonlijk vindt ik dat de risico's die er aan vast zitten (dat in vergelijking met hoeveel % kans dat het draaien lukt) wel groot. Ik weet dat vk en gyn. hier anders over denken,maar ja ben eigenwijs Maar vooral mijn gevoel heeft zo iets van niet doen. Ook vraag ik me af of ons kindje voor een reden is gedraait. Aangezien hij altijd tot 31 weken goed heeft gelegen. En heb er ik geen prettig gevoel bij
een vriendin haar kindje is gedraaid dankzij moxa therapie... ik heb zoiets van baad het niet dan schaad het niet!
Dat is mijn gevoel inderdaad ook, maar én moxa, én voetreflex, én yoga, én reiki vind ik een beetje teveel van het goede . Dus ik was benieuwd of iemand weet wat het meest effectief is. Ik neig nu naar moxa.
Ik zou de moxa doen. Volgens info die ik had opgezocht heb je tot de 37 weken 50% kans dat de baby uit zich zelf draait. Moxa verhoogt dit nog eens met 25%. Dus kans van 75% in totaal