Dames wij gingen afgelopen zaterdag BBQ'en bij n oud collega van mijn vriend. hij woont boven oudere mensen en heeft verder niemand boven zich wonen (dus geen flat eigk). Nu is er wat gebeurd tijdens de BBQ aanzetten, mijn vriend had n fles met brand gel in zijn hand wilde dit beetje over de BBQ doen en toen ontplofte die gel in zijn hand (die fles eigk). gelukkig heeft mijn vriend er niks aan over gehouden al zat de schrik er goed in! 5 minuten later merkte we dat de zonnescherm van die collega zijn onder buren in de fik stond. we hebben meteen emmers water erover heen gegooid en het gedoofd nu is het doek voor de helft weggebrand!! We hebben de buren geholpen met schoonmaken opruimen etc etc! en die helft van de doek eraf gesneden! Hun woning is van de woningbouw, maar wat wij ons afvroegen is, als het verboden is om te BBQ'en, moet dat dan in het huur contract staan of gemeld worden voordat je de woning ingaat? Die collega had namelijk niks hierover gehoord en ook niks in huurcontract! Ben namelijk bang dat ik alles zelf moet betalen!!
geen idee...ik zou zelf denken dat dat dan in het contract hoort te staan, net als of je huisdieren mag, of je mag verven etc.. Kan me de schrik goed voorstellen, gelukkig is het goed afgelopen! Verder, je kunt het denk ik op je wa verzekering verhalen, maar die zullen wel kijken/vragen etc hoe het gebeurd is? Ik heb niet heel veel verstand van dit soort dingen hoor, maar als je zonder opzet/zonder dat je heel domme dingen doet schade maakt aan iets dat van een ander is, dan kun je je wa verzekering daarvoor gebruiken. succes!
Zal waarschijnlijk wel gedekt worden door de verzekering.. En verboden om te BBQen lijkt me niet logisch, maar het is dan ook wel verschrikkelijk dom om een fles brandgel bij de BBQ te willen doen...
volgens mij gewoon verzekeringskwestie hoor, heeft niks met de woning van je vriend te maken. Jij geeft het op aan jouw aansprakelijkheidsverzekering en dan krijg je papieren thuis die jullie beide in moeten vullen.
Ik heb ook al vaker enge verhalen gehoord over bbq gel en dat het gevaarlijk kan zijn. Gelukkig is er niets met je vriend aan de hand. Wel ben ik bang dat je de schade moet vergoeden (daarvoor heb je een wa verzekering). Als je schade veroorzaakt (ook per ongeluk) dan moet je het ook betalen, denk bijvoorbeeld maar als je ergens van schrikt en tegen een geparkeerde auto aanrijd. Dat heb je dan ook niet opzettelijk gedaan maar de schade moet je ook vergoeden.
Ik ben inderdaad WA verzekerd (alleen ik, mijn vriend niet door n ongeluk n aantal jaar geleden dus accepteert niemand hem) Dus ik ga opgeven dat ik de schuldige ben! Ik ben tot 1 miljoen WA verzekerd en heb een eige risico van 100 euro! dus neem aan dat je dan zowieso alleen eige risico moet betalen! daar heb ik in ieder geval zowieso rekening mee gehouden! Ik ga inderdaad morgen even ing bellen (daar heb ik mijn wa en inboedel verzekering lopen) Alleen ja ik ben er enorm bang voor dat de woningbouw van wie de woning is dat die zeggen ja tis verboden om op balkon te bbq'en! en dat ik dus het hele doek zelf moet betalen! (er hoeft alleen een nieuw doek op de balken etc zijn in orde). Maar ik dacht ookal zo van als t neit mag van de woningbouw moet het in het contract staan ja! maar dat stond het niet! Het is btw niet mijn vriend zijn huis hoor maar van zijn oud collega!!
Nooit zulke rare dingen gebruiken...gebruik gewoon aanmaakblokjes! En verder is het gewoon een verzekeringskwestie!
lijkt mij dat het gewoon mag, tenzij het zwart op wit staat dat je niet mag bbqen daar. In t ergste geval dus zelf betalen.... en anders 100 euro eigen risico en de verzekering de rest. wat raar dat je vriend geen wa verzekering kan krijgen? nog nooit van gehoord dat dat niet kan!
Wij hebben op een appartement gewoond en daar stond in de huisregels dat er geen open vuur mocht op het balkon, dus geen BBQ WEllicht kan je het ergens navinden zoniet zijn er geen regels overtreden
Zoiets moet volgens mij in de splitsingsakte staan, daarin staan alle 'huisregels' omtrent de appartementsrechten. Wat mag je wel en niet in en om de woning doen; welke zaken vallen onder de VvE en welke niet. Als deze regel is vastgelegd, zou het kunnen dat de verzekering niet uitkeert. Ook als iemand had moeten weten dat wat hij doet het risico in zich heeft dat er zo'n brand uitbreekt, kunnen zij weigeren uit te keren. Los daarvan vind ik het een niet zo slimme actie om iets brandbaars bij open vuur te willen doen. Net zoals nog even een beetje spiritus erop doen terwijl de bbq al aan is. Hoeveel mensen daarmee jaarlijks bij de SEH terechtkomen....
het was overigens een gel om over de aanmaakblokjes te doen zodat die iets sneller branden! maar dat ding had de hele dag daar in de zon gestaan en is daardoor zogezegd 'ontploft' wat eigenlijk het geval was de dop vloog eraf toen mijn vriend die wilde open maken en daardoor viel er n beetje gel op die zonnenscherm die heet was door de zon! de bbq stond namelijk redelijk ver van hun zonnescherm af! mijn vriend gooide door de schrik die fles in de BBQ en is gewoon weggebrand en niks meer mee gebeurd heb hem toen uit de BBQ gehaald en emmer water over gedaan! maar zoals ik eerder reacties lees dat met open vuur! zoiets stond wel in t contract ma dan in de richting van je mag open vuur niet aansluiten op die zuigdingen of hoe noem je dat? (wat in het huis zit) want stond zelfs dat je open haard mocht etc!
Nou echt slim is het niet om op een balkon te barbecuen en volgens mij is het ook niet echt toe gestaan. Juist om dit soort dingen. Dat je vriend niet verzekerd is is wel pech hebben maar om tegen de verzekering te gaan zeggen dat jij het gedaan hebt, Ben eerlijk gezegt geen heilig boontje maar dan ga je de verzekering oplichten? Stel ze gaan het die mensen vragen hoe het gebeurt is dan sta je toch mooi? Kan je niet kijken met je vriend samen wat de schaden is en kijken of je het wel zelf kan oplossen. Want de verzekering er verkeerd gaan voor lichten nee daar ben ik niet zo voor. En toch eens kijken of je vriend als nog een wa kan krijgen,
Beetje off-topic; maar is het hebben van een WA-verzekering niet verplicht!?!?! Aan sommig 'ongevallen' zitten behoorlijke kosten, die krijg je never nooit vergoed als je dat zelf moet betalen.... Sorry, was gewoon benieuwd
WA is in principe wel verplicht ja! @Pnirmal. ik heb net verzekering gebeld (ing) en mijn vriend staat bij mij op de polis! het is alleen dat het niet op zijn naam kan door iets in het verleden! Maar hij en mijn dochter staan er dus bij mij! dus gelukkig is dat alvast opgelost. ik zou t ook niet fijn vinden om te hebben moeten zeggen ja mijn schuld terwijl t niet zo is! tuurlijk! bedoel ik hou van eerlijkheid! @penk, mijn vader is niet WA verzekerd omdat hij 2x 3 jaar in de gevangenis heeft gezeten en dan moet je 5 jaar wachten voordat je recht heb op enige verzekeringen behalve zorg natuurlijk! de rest kan hij niet voordat die 5 jaar om zijn krijgen!! Volgend jaar zijn die 5 jaar om en kan die zich verzekeren maar tis gewoon goed uitkijken! veel woningbouw verenigingen verplichten je dat!
WA is verplicht voor je auto en voor je (eigen) huis, maar een 'gewone' WA verzekering is niet verplicht. Wel verstandig, omdat de gevolgen van een onhandige actie enorm groot kunnen zijn. Je zou anders ook nooit geweigerd kunnen worden, al kunnen ze wel een torenhoge premie berekenen voor iemand die als 'slecht risico' bekend staat.
rabo en achmea hebben mijn vriend anders gewoon geweigerd ;O! MAar hij is nu via mij verzekerd dus dat scheelt wel wer hoor!