Elk volgende zwangerschap zwaarder? Fabel of Feit?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door roever, 26 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roever

roever Niet meer actief

Zoals titel al aangeeft

Is elk volgende zwNgerschap lichamelijk weer zwaarder dan de eerste, tweede, derde etc?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. Bloempje01

Bloempje01 Fanatiek lid

10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Nee! Tweede zwangerschap was ‘makkelijker’ dan de eerste. En (tot nu toe) de 3de dans ik vrolijk doorheen. Maar ik moet nog ff:D

roever vindt dit leuk.
  3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Nee kan maar hoeft niet. Het is ook afhankelijk van bepaalde factoren.
    Mijn 2e zwangerschap heb ik zwaarder ervaren als de eerste ivm een dreumes/minder rustmomenten. De 3e zwangerschap daarentegen was weer makkelijker, want 2 schoolgaande kinderen die zelfstandig dingen deden (geen fysieke zorg meer). En dus overdag meer tijd om te rusten op niet-werkdagen.
    Nr 4 was weer pittiger ivm herhaling scenario 1 :roflmao: en ook wel omdat ik inmiddels 9 jaar ouder was denk ik :cool:.

roever vindt dit leuk.
  4. roever

roever Niet meer actief

Mijn eerste zwangerschap was lichamelijk een eitje!
    Heb tot.bijna 42 weken rond kunnen "huppelen"

Mn tweede zwangerschap (10maand na eerste) was mega pittig!
    Vanaf 13de week al veel buikpijn en rugpijn en vanaf 18 week al.veel en vaak harde buiken 》 lees, bijna heel de dag door :(
    Vanaf week 25 denk ik, last van mn rug , en bekken. Vooral mn schaamstreek begon zeer te doen. Ik heb echt nog heel.weinig kunnen doen...
    Nu zouden we vanaf nov/dec voor een derde kindje willen gaan. ..
    Maar je raadt het al.... ik ben een beetje huiverig.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Pfoe met bekkenklachten zou ik zeker niet te snel weer een zwangerschap aangaan. Persoonlijk dan he. Ik heb bij allevier geen noemenswaardige pijnklachten gehad, maar mijn vk adviseerde mij toch echt minimaal 1,5 jaar tussen de zwangerschappen te houden (2 keer niet helemaal gelukt, foei ;)) voor lichamelijk herstel.
    Voor klachten te voorkomen in een evt volgende zwangerschap, maar zeker ook voor klachten over een jaar of 15 in/na de overgang.

Ik weet niet hoe oud je tweede is?
    Is het een optie om er iets langer tussen te laten dan bij de eerste 2? En sowieso een goede bekkenbodem-fysio inschakelen :thumup: misschien een pre-zwangerschapsintake bij de vk om je te laten adviseren over de kansen op herhaling en risico’s?

6. Dotjes

Dotjes Bekend lid

17 okt 2012
    966
    394
    63
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord Holland
    Mijn gewicht in ieder geval wel ;)

Nee op zich viel dat mee, maar je hebt gewoon veel meer te doen. (Lees; andere kinderen in leven houden)
    I.p.v. netflixen en rusten als je daaraan toe bent

roever vindt dit leuk.
  7. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik lees mee. Wij gaan voor een tweede kindje en de eerste ben ik fluitend doorheen gegaan, behalve maagklachten in het tweede trimester. Omeprazol hielp als een tiet hiervoor.

8. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Mijn tweede zwangerschap verliep, geheel onverwachts, een stuk gemakkelijker dan de eerste.

Bij de eerste vanaf 12 weken bekkenklachten en uiteindelijk ziektewet. Klachten hielden tot bijna 2 jaar na bevalling aan.

Bij de tweede GEEN bekkenklachten, nog niet eens een beetje. Ik werd zwanger toen de oudste 2 jaar en 10 maanden was. Helaas was de tweede zwangerschap psychisch behoorlijk zwaar. Maar lichamelijk appeltje eitje in vergelijking met de eerste!

9. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    eerste en 3e hele makkelijke zwangerschappen gehad..
    2e een drama vanaf 6 weken 2e vrucht verloren en vanaf 10 weken weeën tot aan 38 weken.. veelal plat gelegen enz.

Deze 4e zwangerschap redelijk goed.. als de kleine iig niet overdwars in mijn bekken ligt voel ik mij goed.. maar de ongemakken van bekkenpijn door de ligging van de kleine maakt het soms zwaarder..
    maar qua zwangerschap zelf weinig klachten behalve bloedverlies vanaf 6 dpo

10. louan

louan Niet meer actief

Tweede zw veel zwaarder. Werste vloog ik doorheen maar had toen nog geen kind en was een stuk jonger.

Nu voel ik mij vaak als een oud oma'tje. Veel lichamelijke klachten. Nog steeds erg moe, gene energie, maagpijn, misselijk en bekken beginnen nu ook. Kan mij bijna geen houding aannemen. Deze weken mogen van mij dan ook heel snel gaan.

11. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.951
    1.713
    113
    Vrouw
    Mijn tweede zwangerschap is wel een stuk zwaarder.
    De bekkenklachten kwamen veel eerder dan bij eerste zwangerschap.
    En ook mijn weerstand is deze zwangerschap heel slecht. Ook heb ik psoriasis en bij mijn eerste verdween alles en deze zwangerschap heb ik een enorme uitbraak.
    Ook de misselijkheid was deze zwangerschap veel erger bij de eerste had ik bijna nergens last van.

12. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Conclusie: er is dus geen peil op te trekken!

Flamingooo en Annedore vinden dit leuk.
  13. roever

roever Niet meer actief

Nou, t waren geen mega bekkenklachten..
    Meer het verweken van de delen zeg maar.. heb werkelijkwaar geeeen idee of het verweken van delen invloed op je bekkenbodem heeft?!?
    BekkenFysiotherapeute ben ik zo nu en dan geweest voor oefeningen.. :)

14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Mijn eerste zwangerschap was bagger. Tweede lichamelijk minder bagger. Maar meer te doen waardoor ik het ook wel zwaar vond.

Ondanks de vermoeidheid vind ik deze zwangerschap wel leuk. Lichamelijk gaat het nog goed. Bij de vorige met 20 weken al moeite met lopen. Nu bijna 17 weken en volledig pijn vrij in mijn bekken. Hopelijk blijft dat nog even zo want ik heb nog genoeg te doen.

Ik heb een nieuw en goed matras sinds het einde van de vorige zwangerschap. Dat helpt denk ik ook wel goed met ontlasten van mijn bekken.

15. roever

roever Niet meer actief

Super fijn om al jullie ervaringen te lezen, dankjewel!
    En inderdaad geen pijl op te trekken!
    Maar.. betekend wel dat een volgende niet persee zwaarder hoeft te wezen! :)

En pffff... weet niet hoe anderen dit voelen maar het ebige waar ik me eigenlijk het meest druk om maakte en maak....
    Is de kans op verzakkingen etc?!
    Tot nu toe zit alles nog mooi op zn plaats.... Heeft verweking hier echt wat mee te maken? Of staat dat los van elkaar.

16. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Hier 2 zwangerschappen best kort op elkaar! De 2e zwangerschap heb ik weinig kwaaltjes gehad, alleen wel pittig aan t eind in combinatie met een dreumes! Je kan niet even liggen bijv!

17. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.106
    17.112
    113
    Ik vond mijn tweede zwangerschap pittiger maar dat was omdat ik niet altijd aan kwaaltjes kon toegeven als ik dat wilde. Was na 7 maanden weer zwanger en tja, een baby heeft er maling aan als je misselijk bent en even wil liggen. Aan het einde van de zwangerschap veel rug- en bandenpijn omdat mijn dreumes van toen 14 maanden nog niet liep en ik dus veel aan het sjouwen was.

Dus de zwangerschap zelf was niet zwaarder maar het niet altijd kunnen rusten als ik daar behoefte aan had was vervelend.

18. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Bij mij was die indd lichamelijk veel zwaarder.

19. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoeveel tijd er tussen de zwangerschappen zit. Of je wel optimaal hersteld bent van de vorige. En ook wat er thuis rondloopt aan kinders die fysieke zorg nodig hebben.

Ik heb deze zwangerschap tot 30 weken ervaren als niet zo zwaar en toen schoot het in mijn rug. Dat is wel beter geworden maar met een dreumes van 17 maanden die af en toe getild moet toch best zwaar. Gelukkig is de oudste van 3 sinds vorige week zindelijk.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  20. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Bij mij wel. En ook daarna. De kilo’s er weer af krijgen... het gaat allemaal moeizamer. Nu kan ik het niet helemaal goed inschatten omdat ik kraamvrouwenkoorts heb opgelopen bij de tweede.

Bevalling on the other hand: eitje!

Deel Deze Pagina