Hallo dames Ik ben pas 12 weken zwanger maar ik zit nu al in mn hoofd met de kinderopvang, ik droom er zelfs elke nacht over. Ik werk zelf op een kdv (horizontale groep) en weet dus hoe het er sons aan toe gaat (niet alle collegas zijn eve lief en veel dingen worden er achter gehouden voor de ouders of word anders verteld dan dat het werkelijk is) Nu vind ik dat vreselijk en doe daar dus ook niet aan mee.. Wij hebben 3 kdv bij ons in de buurt... 2 kdv heb ik veel slechte verhalen van gehoord (veel leidsterwisselingen op de groep, geen communicatie etc) wij krijgen veel kinderen van die kinderdagverblijven. Voordeel van die 2 kdv: ze hebben horizontale groepen. De 3e kdv is een locatie van ons. Hele lieve meiden op de groep en omgang net kuds is fijn... nu zijn dit vertivale groepen en niet heel groot qua m2. Er zitten er max 12 kids op de groep. Nu vraag ik me af: wil ik mn kind op horizontale of verticale groep (ik vind nadeel van horizontaal dat als er 12 babys zijn dat dat wel heel druk is weinig aandacht dus dat weet ik uit eigrn ervaring... bij verticale groep vraag ik me af of ze uberhaupr wel op de grond kunnen spelen en niet overlopen worden bij onoplettendheid oid. Ook vind ik de ruimte wat klein maar dat is qaatschijnlijk omdat ik zelf op een grote locatie werk met grote groepen. Ook omdat het mn collegas zijn weet ik niet of ik dat wel fijn vind...want wat als ik ergens ecgt niet mee eens ben? Durf ik dat wel te zeggen? Pfff ik vind t lastig...tegenwoordig droom ik over enorme groepen kinderen die over mn kind heen lopen en zelfs over overvallen op het kdv waarbij mn kind meegnomen word!! Word er gek van... Sorry voor het lange, misschien onlogische verhaal... Gr maartje
Ik wil namelijk niet dat mn kind de hele dag in een stoeltje of de box ligt te wachten totdat de dag voorbij is...helaas werk ik zelf nooit op die locatie dus kan het ook niet van dichtbij bekijken
Ja heb ik wel aan gedacht maar daar ben ik niet zo kapot van... dit omdat ze alleen werken...dat hoeft natuurlijk niks te zeggen maar mijn gevoel zegt dat ik dat niet moet doen..
Is het echt niet mogelijk dat je een dag of een paar dagen mee kijkt in je vrije tijd / meedraait op de andere vestiging met de verticale groepen zodat je een idee krijgt van hoe de dag verloopt. Als ik je verhaal zo lees gaat je voorkeur qua leidsters daar wel naar uit. Verder kan ik me goed voorstellen dat als de 'grote' kinderen aan tafel zitten, buiten spelen of in bed liggen dat er genoeg speelruimte is voor de baby's die wakker zijn. Of dat er duidelijk afspraken zijn dat er een kleed oid is waar de baby's wel en de grote kinderen niet op mogen. Allemaal vrij simpele oplossingen waardoor er speelruimte voor de kleintjes is zonder dat ze overlopen worden.
Helaas is dat niet mogelijk nee ik ben er een keer een ochtend geweest en de leidsters zijn wel super lief tegen de kids (soms te lief denk ik ) maar destijds waren er geen babys op de groep. Ik ben bang dat als ik er na vraag dat ze me dingen zeggen die niet waar zikn om mij maar over de streep te trekken... Misschoen moet ik ze gewoon vertrouwen dat ze hoed voor ons kindje zillen zorgen?? Maar dat is zo moeilijk als je weet hoe het in de kinderopvang aan toe gaat...
Waarom zegt je gevoel dat dan? Wat is er erg aan alleen werken? Misschien kan ik je gevoel wat wegnemen, ik ben namelijk helemaal pro-gastouder. En als ik jouw slechte voorbeelden over Kdv leidsters hoor, dan staat het samen met een collega werken niet garant voor een veilig en open pedagogisch klimaat.
Iedereen kan natuurlijk een mooi verhaal ophangen tegenover de ouders terwijl het in werkelijkheid er anders aan toe gaat. Ik wil dat er meerdere mensen toezicht op mn kind hebben als ik er niet bij kan zijn. Dat mocht er wat zijn er meerdere mensen zijn die kunnen ingrijpen. Als ik een "moeilijk" babytje op de groep heb dan is het soms wel fijn om het kindje over te geven aan een collega zodat jij even je gedachte ergens anders op kan zetten...bij een gastouder sta je er toch de hele dag alleen voor.... wat als de gastouder het 'even niet ziet zitten??' Op die manier bedoel ik het
Op die vraag kan alleen een gastouder antwoord geven. Je kan altijd gesprekken voeren met gastouders, als je daarvoor open staat. Onze gastouder is zo'n nuchter en stabiel persoon. Die kan best een dag met een moeilijk kind werken zonder dat ze die hoeft over te geven. We hebben hier toch over baby's? Niet over zwaar gedragsgestoorde kinderen.. Anders wordt het een Kdv, ook al is je gevoel daarover volgens mij ook niet heel goed. Ik denk, over het algemeen, wat ik zo hoor in mijn omgeving over Kdvs en hier op het forum lees, dat een moeilijke/huilbaby beter af is bij een gastouder dan op een Kdv.
Snap wat je bedoelt,heb zelf ook op Kdv gewerkt, en doe liever m'n zoontje er niet heen. Nou hoeft het ook niet omdat ik het nu goed kan opvangen met m'n schoonma en een pappadag, maar heb voor mezelf voorgenomen, stel dat ik m'n kind naar een Kdv zou brengen, dan zou ik gewoon heel af en toe een uurtje eerder komen halen zonder aan te geven tegen leidsters, dan weet je snel genoeg hoe je kindje erbij ligt. Misschien een beetje flauw, maar als ik me daar beter bij voel, dan doe ik dat, wil het beste voor m'n kindje
Kan je - net naar aanleiding van dat je zwanger bent - niet aan je leidinggevende vragen of je een weekje naar die andere crèche wordt overgeplaatst? Dan kan je zien hoe het daar effectief loopt. Tenslotte ... als jij je kindje daar achter laat 4 jaar lang verdienen zij er ook aan.
Mijn dochter zit op een top opvang met meerdere vestigingen. Pand waar ze eerst zat is gesloten vanwege de terugloop en is ze naar een ander oand gegaan. De kinderen van de leidsters (sowieso 4 kinderen) zitten ook in dat pand waar mijn dochter heen is verhuisd(leidsters zijn ook megegaan) Ook dochter ging direct naar een verticale groep en ja ze speelde op de grond samen met 3 andere babies van haar leeftijd. En ja de kinderen doen wel eens "lomp" er is nu nog maar 1 baby over. Maar de juffies hier letten echt wel goed op dat ze uit kijken voor hem. Er is vaker een "ongeluk" bij de grote kids gebeurt dan een grote met een kleine. Hoe klein kinderen ook zijn ze weten t heel goed hoor. Mijn dochter bijv die trok al erg naar kleinere babies toe toen ze zelf nog een baby was. Ze kroop naar ze toe gaf kusjes en speelgoedjes en zo is ze nog steeds. En ja toen ze net dreumes was ging t wel wat harder dan ze bedoelde. Maar nooit erg ofzo dus alleen voordeel van verticaal. Verder kan ik je geen advies geven.
Ik heb zelf jaren in het dagverblijf gewerkt en ben daarna heel bewust gaan werken als gastouder. Mijn zoontje zat ook bij een gastouder en zou nooit anders gewild hebben. Wat ik gezien heb in de groepen nou sorry dan kan je nog samen staan.... Alleen werken zegt helemaal niks. Gastouders worden streng gecontroleerd en zo 'alleen'ben je niet aangezien er de hele dag mensen in de omgeving zijn en er ouders ook altijd zo even binnen kunnen komen. Je moet wel een goed gevoel over je gastouder hebben misschien moet je eens wat gesprekjes voeren en wie weet rolt daar wat uit? Ik zou nooit anders gewild hebben voor mijn zoontje. En de ouders die hun kindjes hier brengen zeggen tot nu toe hetzelfde....