Hoe snel kolven na geboorte?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door jup, 28 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jup

jup Actief lid

10 aug 2011
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik volg een deeltijdopleiding en na de bevalling moet/wil ik zo snel mogelijk (als ik me er lichamelijk toe in staat voel) weer 1 dag in de week naar school. Als ik veel lessen mis, moet ik een jaar later vakken inhalen en dat is allemaal erg onhandig. Natuurlijk gaan mijn gezondheid en die van de baby voor, maar stel dat we geluk hebben en het gaat allemaal goed: hoe snel mag ik gaan kolven om een voorraad op te bouwen voor die ene dag dat ik niet thuis ben (van 8 tot 18.45 uur ongeveer)? En hoe zit dat met herstellen? Iedere bevalling en ook de nasleep ervan is natuurlijk anders, maar zou ik bijv. misschien na 3 weken al weer 1 dagje aan de slag kunnen (is voornamelijk zitten en luisteren) of is alles voor de 6 weken in welk geval dan ook totaal onverantwoord? Even gemiddeld genomen, ik begrijp dat er geen garanties en echte voorspellingen te geven zijn.
    Om de hoe veel uur moet je gemiddeld kolven in het begin?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Wil je alleen kolven voor je dag school en verder volledig bv geven?
    Het beste wat je kan doen is je kindje na de bevalling direct huid op huid contact bij je leggen en binnen 1 uur aan de borst leggen.

Ik zou in het begin alleen borstvoeding geven en pas gaan kolven wanneer je er weer aan denkt om naar school te gaan, ongeveer 1 week van te voren.
    Dan hangt het er van af hoeveel melk je kolft. Pas dan kan je gaan kijken hoevaak je zou moeten kolven om voldoende melk te hebben als voorraad voor je schooldagen.

Stel je vraag tegen die tijd nogmaals met de info hoeveel je al een keertje gekolft hebt en wanneer je hebt gekolft.

Ik wens je een fijne zwangerschap toe een een goede start voor jullie allerbei!

Gr. Saskia

Deel Deze Pagina