Onze 2 kinderen zijn al vanaf de kerst ziek. Het begon met buikgriep voor allebei. Dit ging over in verkoudheid. Heel erg hoesten, koorts, overgeven van het hoesten enz. Tot nu toe is dit nog niet weer over. Vorige week ben ik naar de huisarts geweest met de oudste (5) aangezien zij er weer hoge koorts bij kreeg. 39/40 graden. Deze gaf aan dat het een kwestie van uitzieken is. Nu een week later heeft ze nog steeds koorts. Net weer 38.9 graden. Ook de jongste (4) heeft afgelopen dagen hoge koorts gehad en blaft als een zeehond de hele dag/nacht. Tot overgeven aan toe. Ze hebben al weken geen puf en hangen het liefst op de bank. School gaan ze wel naar toe. Ook wat afleiding voor hun. Drinken gaat wel. Maar eten is bagger. De jongste valt af, broeken gaan losser zitten. Ik ben dus al weken met paracetamol in de weer, om ze maar iets beter te laten voelen. Wanneer houdt dit op? En hoelang mag/kan dit nog doorgaan voor ik weer aan de bel moet trekken?
Als een kind zulke hoge koorts heeft en een algeheel ziek gevoel hebben en moe zijn...ik zou beginnen met uitzieken en dus niet naar school...
Wat @Pipo30 zegt is ook mijn eerste gedachte. Thuishouden en uit laten zieken. Paracetamol alleen geven als je kind pijn heeft of zich echt belabberd voelt. Niet per sé omdat het koorts heeft. Koorts heeft veel nut om het lichaam zijn werk te laten doen tegen virussen. En rust is ook belangrijk om weer beter te worden. Hun weerstand is blijkbaar even bagger, dus dat moet eerst aansterken. Dan is het ook niet handig om ze naar school te sturen waar allemaal kinderen zitten die het grootste gedeelte van de tijd vergeten om hun handen te wassen, hand voor de mond te doen bij het hoesten en niesen, etc.
Thuishouden! School is al vermoeiend voor een fit, gezond kind, laat staan voor een ziek kindje. Daarnaast bestaat de kans dat ze nu ook andere kinderen besmetten. Beterschap!
Als eerste wat andere ook al zeggen thuis houden. Niet andere besmetten en ook de tijd geven om uit te zieken. Zo blijven ze inderdaad langer ziek. Blaffende hoest kan pseudokroep zijn. Is hij ook benauwd? Eind november had ik pseudokroep en daarna overgegaan naar verkoudheid, weken lopen hoesten. (Voor de pseudokroep heeft hij medicatie gehad omdat hij zo benauwd was)
Rust is ook zeer belangrijk voor de genezing, anders blijf je dus inderdaad doorkwakkelen. Thuishouden van school vanaf morgen tot en met het weekend. En dan zie je volgende week maandag wel of het beter gaat.
Waarom laat je ze naar school gaan? Sorry maar ik snap dat echt niet. Je opent hier een topic omdat je je blijkbaar zorgen maakt, gaat naar de huisarts enz. Een ziek kind hoort niet op school. Heeft het kind zelf niets aan want zo krijgt hij nooit de kans om er bovenop te komen, kost veel energie en met al een lage weerstand zullen ze van alles oppakken. Maar ook tegenover andere kinderen en ouders vind ik het niet kunnen, vanwege continue besmetten enz. Tuurlijk houd ik mijn kinderen met een verkoudheid niet thuis maar als ik lees hoesten dag en nacht, overgeven, koorts ben ik wel de laatste die ze naar school zou sturen. Dus ook hier het advies: thuishouden. Lekker rustig aan doen, filmpjes erbij, uurtje slapen 's middags en na het weekend verder kijken.
Lekker thuishouden. Koorts is een teken dat het lichaam rust nodig heeft. Hier is zoontje eens 5 weken ziek geweest. Dit was in de zomervakantie ook nog. 5 van de 6 weken ziek. Of tja 4 van de 6 want werd ziek op laatste week psz. Was superleuk Eerst 5e ziekte, daarna hoge koorts en daarna voelde hij zich beter maar kon hij niet meer lopen. Was een uitwerking van de koorts volgens de huisarts. En dan heropvoeden. Het leukste van alles Maar zo lang ziek zijn kan dus wel eens gebeuren. Vertrouw je het niet moet je naar de huisarts gaan maar zolang ze ziek zijn thuis houden en kleine uitstapjes maken voor wat gezonde lucht als ze het aankunnen. Eventueel eens naar oma en opa ofzo. Maar koorts = rusten.
Bedankt voor jullie reacties. Laat ik voorop stellen, ik schrijf dat misschien niet duidelijk, maar bij overgeven en hoge koorts hou ik ze zeker thuis. Ze zijn dus al met al, verscheidene dagen al thuisgeweest. Maar elke keer dat ik dacht het gaat wel weer, gingen ze wel weer naar school. Dit in overleg ook met huisarts. Jullie idee is dus om ze deze week thuis te houden? Ik zal dat sowieso doen. Aangezien dochter nu weer heeft overgegeven en last van oor heeft.
Hier laat ik ze sowieso 2 dagen thuis na ziek zijn, dan lekker 2 dagen thuis wat spelen etc. Mijn oudste wilde als peuter zodra ze beter was weer naar de psz, met als resultaat dat ze direct weer iets nieuws oppikte. Dus nu de regel éérst echt uitzieken en aansterken. Dan maar onnodig een dagje extra thuis, beter dat dan meteen weer een nieuw virus. Mijn jongste zit nu ook al een week thuis, en deze week gaat ze sowieso niet neer naar de psz omdat ze vandaag ook nog verhoging/koorts heeft. Oudste is ook al een week thuis gebleven.
Hier precies hetzelfde verhaal. Het is een hardnekkig virus. Als we denken dat het wel weer gaat, heeft er ééntje weer 40 graden koorts. De jongste heb ik nu echt een aantal dagen thuis van school gehouden. Maar ja, gisteren was ze aan het rennen door het huis, dus heb ze vandaag maar weer gebracht.