Hallo dames, Ik ben nu precies 6 weken zwanger. De afgelopen 5 dagen heb ik gedurende de dag (licht)bruine afscheiding. Het is vooral bij afvegen en zo nu en dan een klein streepje in mijn ondergoed. Ik heb gezien dat er al vele topics over bestaan en dat het zowel goed als slecht af kan lopen. Mijn eerste echo is pas over 2 weken (ben dan bijna 8 weken zwanger) en tot die tijd zal ik dus moeten afwachten. Ik las dat veel dames elkaar adviseren om bij bruine afscheiding toch even te overleggen met de VK om te kijken of een eerdere/extra echo gemaakt kan worden ter geruststelling. Nu heb ik nog geen VK, omdat mijn eerste echo plaats zal vinden in het ziekenhuis, omdat ik daar deze maand eigenlijk een IUI-traject zou starten. Heb dus vanmorgen de fertiliteitsverpleegkundige gebeld om te overleggen of de echo misschien iets vervroegd kan worden vanwege mijn ongerustheid. Haar antwoord: "Bruinverlies liggen wij nooit wakker van. Het progesteronniveau in je lichaam is aan het stijgen. Om diezelfde reden heb je ook weleens bruinverlies of een kleine bloeding rond de eisprong. Er gebeurd van alles in je lichaam." Ik vond het nogal een aparte verklaring en kan er ook niets over vinden op internet Hebben jullie weleens gehoord van het verband hiertussen? Nou ja, de reactie van de verpleegkundige vond ik niet helemaal bevredigend. Op een vroegere echo hoef ik in ieder geval niet te rekenen. Nog twee weken afwachten dan maar. Enige geruststelling is dat het al dagenlang bij alleen bruine afscheiding blijft en ik geen hevige krampen heb, maar garanties heb je niet natuurlijk.