Offerte betalen??

Discussie in 'De lounge' gestart door xxessiexx, 23 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Een paar weken geleden heeft een hovenier een spoedklus gedaan voor ons. Die rekening hebben wij gelijk betaald.
    Wij hebben toen voor iets anders een offerte aangevraagd. Prima die zou hij die week wel even maken en via mail opsturen.
    Nu 2 weken later pas krijgen wij dan eindelijk die mail binnen.
    Maar er staat ook ineens bij dat deze offerte ons 30 euro kost?
    Is dat niet heel erg vreemd. Hij heeft niks over kosten gezegd! Mag/kan dit zomaar?

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ja ik vind dat raar.. Weet niet beter dan dat offertes gratis zijn, mits anders vermeld 😉 zou het dus zeker bespreken dat dit geen nette manier van zaken doen is

3. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Mijn vader heeft ook een eigen bedrijf en vraagt 100 euro voor een offerte. Als je de klus laat doen dan gaat het bedrag eraf. Hij id behanger en schilder en moest vaak offertes maken bij bijv waterschade. Men krijgt hiermee geld van de verzekering maar laat de klus niet uitvoeren. Het kost je wel een hoop tijd en daarom was hij het zat. Als men de intentie heeft om t uit te laten voeren vinden ze het niet erg en anders haken ze bijvoorbaat al af.
    Ik snap het dus wel.

4. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Hij had het overigens wel moeten melden!

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maar je vraagt juist offertes om de verschillen de te bekijken, en de prijzen...

Dan ga je toch geen 100 euro betalen voor een 'voorbeeld' waarvan je niet eens zeker weet of je bij die persoon wil of bij een ander:(:$

6. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Het is toch een stukje service wat je verleend? Ik vind het erg krom dat als ik 5 personen 100 moet betalen voor alleen een offerte. Stel je moet ergens heen voor een afspraak en dat is bijv 30 km verderop dan snap ik het dat je een km vergoeding vraagt, dat zal om een paar euro gaan.. Maar 100€ Alleen voor een offerte wat vanuit huis gedaan kan worden... Pff dat is nogal wat

7. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Haha gelukkig delen meerdere mensen mijn mening. Ook op zijn site staat niks over offertes zo stom.
    Het is wel voor de verzekering, maar ik wilde bij nog meer offertes opvragen maar ja als je van iedereen een rekening krijgt... duur grapje dan.

8. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Meestal staat er dan op de site ''gratis vrijblijvende offerte''. Dan is het gratig.
    Als het er niet staat zou ik er vanuit gaan dat je dan moet betalen.
    Dus als ik een bedrijf benader dan zet ik er altijd bij dat ik graag een ''gratis vrijblijvende offerte'' zou willen ontvangen.

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind het op zich niet vreemd om geld te vragen voor een offerte, maar het dient wel van te voren duidelijk te zijn.

Maar ik vraag me wel af wat voor offerte het is. Heeft hij dingen moeten opmeten bijvoorbeeld? Dan heeft hij in principe al werk voor je verricht.

Maar ik weet niet wat de orde van grootte van de vorige rekening was, maar als die in de honderden euro's liep, dan zou ik toch verwacht hebben dat hij in dat kader niet 30 euro vraagt als je vraagt wat meerwerk kost. Goed betalende klanten moet je te vriend houden.

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Als hij er niks over heeft gezegd vind ik het raar.

Maar, mijn man heeft ook zijn eigen bedrijf en ik vind juist dat hij geld moet vragen voor een offerte. Hij moet hier voor naar de klant toe en je ziet vaak genoeg dat ze alleen aan het shoppen zijn. Dan is mijn man ook zijn tijd kwijt en benzine. 1 keer kan best maar niet elke keer. Dus ik vind het niet heel raar dat iemand hier geld voor vraagt... Tenzij het weer per telefoon gaat. Even gauw van wat kost dit eb dat. Dan vind ik het wel weer raar..

Haha snap je me nog?

11. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Ja ik snap het.

Hij heeft bijzondere een kleine reparatie aan de schutting gedaan a 150 euro. Contant betaald.
    Wij willen graag de hele schutting opnieuw laten doen dus gelijk een offerte gevraagd toen hij hier bezig was.
    Toen zei hij niks over de prijs en heeft ook niks opgemeten.

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Mmm dan vind ik het wel een beetje maf.. Hij heeft niet veel werk thuis moeten doen omdat je aparte eisen hebt ofzo?

Dan zou ik hem morgen even bellen en om duidelijkheid vragen..

13. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn buurvrouw en ik hebben echt niet hoeven betalen voor zo'n offerte toen we die hebben laten maken bij een tuincentrum. En de beste man is toen echt een klein uur bezig geweest om met ons onze wensen door te nemen. We hebben uiteindelijk de schutting gekocht.

Wat noem jij een kleine reparatie?

Is hij minder dan een uur bezig geweest, terwijl hij geen noemenswaardig dure materialen heeft gebruikt?

Dan vind ik hem heel erg duur, bij ons rekende de loodgieter 43 euro voor een kleine reparatie, inclusief voorrij kosten.

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Eens. Als iemand mij geld gaat vragen voor een offerte dan haak ik al bij voorbaat af......;)

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Iemand bij een tuincentrum is vaak in dienst van dat tuincentrum. Da's weer niet te vergelijken met een kleine zelfstandige...

Ik vind geld vragen voor een offerte niet per se gek, maar wel mits van te voren vermeld. Achteraf houd ik niet van.

16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit is niet eerlijk, ik zou het niet zomaar betalen.
    Hij heeft moeten vooraf moeten vermelden dat het geld kost.
    Laatst ook zoiets op mijn werk, meneer gaf aan dat hij wel voorrij kosten rekende. . Prima, netjes betaald.
    Achteraf kwam hij ermee dat hij ook geld voor de offerte wilde.

Zelf heb ik nooit voor een offerte hoeven te betalen.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/offerte
    U hoeft niet te betalen voor een offerte. Behalve als de ondernemer van tevoren heeft gezegd dat dat wel moet. Bijvoorbeeld als er bij de offerte ook tekeningen zitten. Als u dan betaalt voor de offerte, mag u de tekeningen houden. Twijfelt u of u voor de offerte moet betalen? Vraag dat dan van tevoren aan de ondernemer. Zo krijgt u achteraf geen onverwachte kosten.

18. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik weet ook niet beter, dat offertes altijd gratis zijn.
    En anders had hij dat ook wel even kunnen melden!

19. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Offertes zijn normaal gesproken gratis... maar sommige bedrijven (snap alleen niet dat een hovenier dat doet haha) rekenen voor het maken van een offerte geld inderdaad. Dit had ie alleen wel moeten melden van tevoren en dat heeft ie blijkbaar niet gedaan. Daar zou ik m sowieso op wijzen en ik zou het ook zeker niet betalen :p

Ook wel brutaal trouwens, hij had al een klus voor jullie gedaan en dan nog geld vragen voor een offerte. Ik zou een ander zoeken :D

20. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.267
    416
    83
    Een ander zoeken! Ik heb nog nooit voor een offerte betaald! En daar zijn een aantal van geweest waar we dus ook niks mee gedaan hebben omdat het gewoonweg veel te duur was.

Deel Deze Pagina