Op welke leeftijd leerden jullie kindjes de trap af te gaan en hoe hebben jullie dat geleerd? Onze zoon van bijna 21mnd racet omhoog, maar naar beneden heb ik hem nog niet laten proberen.
Oh hier vanaf dat ze liepen. Omhoog ging snel, omlaag eerst op billen, maar met 18 maanden zelf (ik ervoor ).
Met het opgaan al. Wel nog achterstevoren want hij laat zich anders ook nog prima vallen. Is nu 18 maanden.
Hier ook altijd achterstevoren geleerd. Op de billen maakte ze er een glijbaan van, en als ze dan gaat schuiven heeft ze geen houvast meer. Wanneer ik haar achteruit de trap af laat gaan dan houden haar beentjes haar tegen en kan ze zich met haar handen vasthouden aan de traptreden. Ik loop er dan zelf nog vlak achter.
Zoontje van 11 maanden heeft de trap ontdekt en vindt klimmen het tofste ooit! Dus we leren hem nu al achterwaarts naar beneden te gaan. Het lukt hem al aardig, maar we laten hem natuurlijk nooit alleen.
Zou het overigens ook achterstevoren proberen in eerste instantie. Hier gingen ze dan alledrie rare capriolen uithalen, terwijl een paar weken op de billen wel echt prima ging. Ergens vrij vlot na de 2e verjaardag gaan ze hier 'gewoon' zelf eigenlijk vooruit de trap af met de hand aan de leuning.
Zo tegen haar tweede verjaardag geloof ik, ze ging in eerste instantie op haar billen, later bedacht ze zelf achterstevoren. Ik heb thuis geen trap dus ik heb met haar geoefend op de trap van Ikea
Rond hun eerste verjaardag snapten ze wel dat ze achterstevoren de trap af moesten. Maar vaak tilde ik ze toen nog wel naar beneden. N gaat sinds haar tweede verjaardag zelf en houdt gewoon de leuning vast, wel loop ik altijd voor haar.
Ook nog niet aan de hand? Dat vind ik wel rijkelijk laat. Hier liepen ze met hulp van de trap af vanaf een jaar tot anderhalf jaar, de een iets eerder dan de ander, net waar ze aan toe waren. Vanaf 2 jaar deden ze het allemaal wel zelfstandig, (wij wel erbij uiteraard).
Zodra ze stevig kon lopen (Niet lang na haar eerste verjaardag dus) liep ze aan de hand van de trap. Vanaf haar tweede verjaardag ongeveer mocht ze zelf, maar wel altijd achterwaarts en met een volwassene ervoor. Sinds ze drie is mag ze alleen op en af de trap. Ik vind het nog steeds eng, want wij hebben een steile trap. Maar ze kan het beter gecontroleerd leren, vind ik.
Nou hier niet hoor. Ze waren hier zeker al 2 dat ze aan de hand eraf gingen en de jongste mag pas sindskort alleen de trap af en hij is 3.
Met 11 maanden ging hij zelf de trap op. Met 14 maanden ook zelf weer af. Achterste voren welliswaar. Vind vooruit op de billen te gevaarlijk. 1 keer naar voren kijken en ze kukelen zo voorover. Met een handje en aan de trapleuning gaat hier nog niet, daar is de trapleuning nog te hoog voor of ons zoontje te klein Hier dus gewoon nog op 'handen en voeten' en ik loop er nog altijd voor/achter, al zou het denk niet echt meer nodig zijn, zoontje loopt altijd goed langs het randje, maar helemaal vertrouwen doe ik 'm nog niet.