Mijn zoontje is vandaag 4 maanden en hij is eigenlijk vanaf een maand oud al onrustig in zijn slaap. 's nachts gaat het eigenlijk wel goed. Hij is soms wel wat onrustig maar heel vaak slaapt hij stil 12-13 uur achter elkaar. Maar overdag... Na één uur wordt hij onrustig. Hij gaat dan mopperen en 'kermen' (het klinkt niet alsof hij pijn heeft, wel ongemak). Wat kan dit toch zijn? Hij slaapt echt nog. Inmiddels heb ik alles wel 'onderzocht': kramp (nee, lijkt niet waarschijnlijk), koud/warm (constante temperatuur 20 graden), boer (soms wel maar zeker niet altijd) etc etc. Ik weet het niet meer. Als hij in beweging is (kinderwagen, auto) dan slaapt hij langer. Als we hem uit bed halen, is het snel over maar hij is niet lekker uitgeslapen. Na een uurtje valt hij weer in slaap, voor weer een uurtje. Op zich niet erg maar ik zou het hem gunnen om ook overdag een lekker tukje te doen. Iemand hier ervaring mee en de gouden tip? Ik zit buikslapen te overwegen maar hij wil niet op zijn buik GAAN slapen...
Ja mijn jongste deed dat ook een lange tijd toen ze klein was, ik weet eerlijk gezegd niet meer tot hoe oud precies. Ik ben er nooit achter gekomen waar het door kwam. Zij sliep al vanaf de kraamweek op haar buik maar was gewoon als baby een onrustige slaapster. Vaak ook maar een half uur per keer slapen, zo vermoeiend (voor haar en voor mij). Sorry, geen tips, maar wel de herkenning. Het is uiteindelijk gewoon overgegaan toen ze meer wakker was overdag en naar 2 en later 1 slaapje ging.
Hier ook en eigenlijk ook met name overdag. Hij slaapt veel, heeft dat ook nodig. Eerder uit bed halen betekent een niet uitgeruste baby. Maar volgens mij is het niet abnormaal dat ze na een slaapcyclus onrustig worden. Ik moet mijn mannetje vaak ook even de volgende slaapronde in helpen. Dat doe ik (als het lukt) ongezien door even z'n speentje te geven. Hij huilt dan echt een beetje of kermt, maar zijn oogjes blijven (bijna) dicht, dus eigenlijk slaapt hij nog. Soms wordt het huiltje erger en wordt hij er zelf wakker van, dan helpt dus het speentje meestal wel. En anders even opnieuw strak instoppen en even een troostende aai over het hoofdje.
Hoe is de bevalling gegaan? Snel, langzaam? Heeft hij lang ingedaald gelegen? Zou hij last kunnen hebben van omhoogkomende voeding?
Mijn dochter sliep ook heel lang heel onrustig/weinig overdag. Behalve in de auto of als we gingen wandelen, dan maakte ze zo een ruk van een uur of 2. Overdag sliep ze ook alleen in de kinderwagenbak in de huiskamer, haar bed wilde ze absoluut niet. Ze wilde ons horen, denk ik. Haar kamer was te stil/donker. 's Nachts ook nooit problemen gehad. Pas met 8 maanden ging ze langer overdag slapen en kwam er ook meer ritme in. Als het geen pijn/ongemak is, kan het ook gewoon karakter zijn. Ik ben haar altijd gevolgd en heb nooit zo aan een schema vastgehangen.
keizersnee (gentle sectio) en nooit ingedaald geweest (placenta previa) Heb ik ook aan gedacht maar zou hij daar dan 's avonds ook geen last van moeten hebben? En waarom dan pas na 1 uur?
Heb je al gedacht aan een bezoekje aan een osteopaat? Keizersnede geeft regelmatig nekklachten bij jonge baby's, dus daar zou het 'm in kunnen zitten. Voeding zou dus ook kunnen: als de klachten wat milder zijn, zou het juist na verloop van tijd vervelend voor hem kunnen worden. Heb je bed enz al opgehoogd? Voeding ingedikt? Voldoende rechtop houden na de voeding? Dat het dan 's nachts wel goed gaat, kan zijn doordat hij overdag te weinig slaap krijgt: oververmoeid en daardoor 's nachts wel lang slapen. Deed Thirza hier de eerste 4 maanden ook, (en daarna ging de oververmoeidheid 's nachts ook parten spelen en voor drama's zorgen, maar ons verhaal ken je wel aardig, denk ik ). Zou een draagdoek een optie zijn voor overdag? Red jij dat met je lijf? Dan zou je daarmee iig een stukje oververmoeidheid kunnen doorbreken, zolang je de oorzaak van zijn onrust nog niet helder krijgt.
Dank je wel Rozemarijke..lief dat je zo mee denkt. Oververmoeid lijkt me niet aan de hand want hij slaapt tussen 18 uur per etmaal, dat lijkt me niet te weinig (overdag minimaal 3x 1 uur ongeveer) Ik ga eena extra letten op de voeding en de dingen die je aangeeft. Draagdoek is geen optie... 4 dagen per week zorgt iemand anders..
Hier 2 kids die beiden tussen de 4 en 7 maanden overdag meerdere slapjes deden van een uurtje. Ook het onrustig worden is herkenbaar, ik had vaak het idee dat ze nog helemaal niet uitgerust waren. En 's nachts wel heel goed slapen, klokje rond. Bij de overgang naar 2 slaapjes was het over (rond de 7 maanden dus)en werd er weer langer geslapen. Ik denk ook dat het te maken heeft met de slaapcyclus. In ieder geval wel een duidelijk onderscheid tussen dag en nacht Dochter is nooit een enorme slaper geweest overdag, ging met 10 maanden over naar 1 slaapje en ruim voor ze 2 was sliep ze bijna nooit meer overdag.