Ik snap er ff niks meer van.. Volgens mijzelf ben ik nu precies 5 weken zwanger. Ik heb de laatste ronde ovulatietesten gedaan en toen had ik op dag 28 eindelijk een positieve. Nu zeggen zowel de assistent vd verloskundige en de vrouw van MvM dat ik uit moet gaan van mijn laatste menstruatie en dat ik dus 7 weken ben.. ( Ik ben nog niet op controle oid geweest en heb wel verteld van de ovulatietest) Ik heb toch gelijk? Of niet? Debby
bij mij klopte dat ook niet. Dan zou ik nu namelijk 22 weken zijn. Als je naar de verlos gaat gewoon zeggen dat je cyclus onregelmatig was en dan krijg je een termijnecho. Ze meten je ukkie dan op en dan weet je precies hoever je bent!
je rekent vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. de eerste twee weken ben je dus eigenlijk ook nog niet zwanger. ik ben nu 6 weken en 1 dag. dat betekend dat ik 6w1d geleden mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie gehad heb, maar 4w1d geleden bevrucht ben.
Ja, het is inderdaad verwarrend. Ik heb hetzelfde als jij Deb26: ik ovuleerde op dag 25 van m'n cyclus (ovulatietesten gedaan), en weet daarom vrijwel zeker de datum van conceptie. maar volgens de algemene regel rekenen ze inderdaad vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie en die weken krijg je dus "gratis". Als je in babyboeken kijkt zie je ook plaatjes van foetussen waar dan bv bij staat: 21 dagen en dat staat dan onder het hoofdstuk 5 weken. Dus ja; je hebt gelijk, het is niet echt 7 weken, eigenlijk is het pas 5 (of minder als je pas op dag 28 ovuleerde!). Mijn conclusie is dan ook: een zwangerschap duurt 40 weken vanaf de laatste menstruatie, maar 38 weken geteld vanaf de bevruchting. Mee eens meiden?
Maar dat is bij een gemiddelde cyclus van 28 dagen! Dus 2 weken vóór de eisprong (folliculaire fase) en 2 weken ná de eisprong (lutheale fase). Bij mensen met een onregelmatige eisprong is de folliculaire fase vaak veel langer dan de lutheale fase. Dus lutheale fase is gemiddeld 14 dagen maar kan soms ook bijv. 12 of 16 zijn. Die 2 weken vóór je eisprong krijg je inderdaad cadeau. Maar wat als iemand een cyclus heeft van 100 dagen? Dan zou die dus direct al 12 weken zwanger zijn? dat klopt dus niet! Deb26 volgens mij heb je zelf gelijk hoor! Je rekent gewoon vanaf je eisprong, en geeft jezelf daarbij 2 weken cadeau
Ik denk inderdaad dat die regel van 'de eerste dag van je laatste menstruatie' alleen opgaat voor mensen met een cyclus die als 'normaal' wordt beschouwd. Vrouwen die een cyclus van 100 dagen hebben, zoals Roses al zegt, kunnen uiteraard niet uitgaan van dezelfde telling.
met andere woorden, duidelijkheid heb je pas met de termijnecho. ik heb nog nooit een cycles gehad van 28 dg maar meestal een van 35 dg of langer. ik wist zeker dat ik met de termijn echo precies 11 weken was inverband met positief ovulatietest. maar ze hielden het op 12 wk omdat dat de eerste dag van me laaste menstruatie was en en me kleintje de grote had van 11,4 wk en ze een misrekening kunnen maken van 1 week.
een vk zal ook altijd kijken naar de duur van jouw menstruatie, dus niet standaard van 28 dagen uitgaan. aan de hand daarvan berekenen ze de duur van de zwangerschap en je krijgt dan idd 2 weken voor niets.
Ook hier iemand met onregelmatige en lange cyclussen (ik had mijn laatste eisprong op dag 33!). Ik heb met 7 en 9 weken echo's gehad (ook doordat ik al eens een miskraam heb gehad) en hun berekening kwam precies overeen met mijn berekening n.a.v. mijn eisprong. Dus je moet eigenlijk rekenen: de dag van je eisprong + 2 weken daar voor aan, anders was ik ook al veel verder geweest!
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.. Ik hou het dan voor mezelf dan toch maar op 5 weken, dan zit ik altijd goed denk ik.. Zal blij zijn zodra de eerste echo geweest is. Groetjes Debby
Ik weet ook niet precies hoe ik moet tellen. Als ik uitga van de eerste dag van mijn laatste menstruatie dan zou ik bijna negen weken zwanger zijn. Maar ik heb gewoon de gemiddelde van mijn cyclussen genomen omdat ik onregelmatig ben en dan kom ik dus op 5 weken en 6 dagen. Als ik volgende week de verloskundige ga bellen ga ik wel aangeven dat ik onregelmatig menstrueer misschien dat ik dan eerder kan komen (dit was een tip van iemand van hier ) We zullen het allebei zien bij de eerste echo....
ik had het ook met ovulatietesten gedaan en mijn eisprong was een week later dan normaal. Toen heeftd e verloskundige er bij mij gewoon iets van 5 dagen opgeteld. op de laatste menstruatie. Anders zou ik nu 9 weken zijn en ik ben er maar 8. Heb ook al 2 echo's gehad en die klopten met die bijgestelde tijd.
Iemand enig idee of de VK bij de eerste controle/intake ook naar het hartje gaat luisteren? Ik moet over 2 weken naar de vk dan zou ik 7 weken zijn, en ik las ergens dat met 5 of 6 weken het hartje al te horen zou zijn. Debby