Ik heb al wekenlang bijna elke dag hartkloppingen, dit had ik ook al toen ik met de extreme misselijkheid kampte, alleen had ik het toen 2x per week. Ik heb het destijds eens aan de verloskundige voorgelegd en ze zei dat het wel normaal was, ze maakte zich geen zorgen. Mijn bloeddruk was en is gewoon goed. Inmiddels ben ik alweer de 18 weken voorbij maar vandaag ook weer veel last van hartkloppingen, echt hinderlijk. Mijn bloeddruk was een paar dagen terug weer goed, 120/80. Ik moet zeggen dat ik nog wel herstellende ben van al die weken misselijkheid en op bed liggen. Ik heb weinig energie maar ik rust veel en maak me niet te druk volgens mij. Vannacht ook heerlijk geslapen en goed uitgeslapen vanochtend. Wanneer moet je eventueel aan de bel trekken of hoort het er allemaal echt wel bij?
Is het sneller/trager dan normaal, of harder dan normaal, of onregelmatig? De meeste hartkloppingen zijn onschuldig, vooral de "extra slagen". Ik had er tijdens mijn zwangerschap ook veel last van, omdat mijn pols soms wel enkele minuten lang traag (rond 30) was en onregelmatig ben ik wel doorgestuurd naar de cardioloog, maar niets gevonden (het ritme moet zich maar net voordoen als ze het dan registreren natuurlijk). Sinds ik bevallen ben is het over. Anders moet je er eens nee naar de huisarts, die weten daar toch wat meer vanaf dan een verloskundige en die kan je dan doorsturen als hij het nodig acht.
Ik kan het niet zo goed omschrijven maar het voelt als extra kloppingen in de keel, het geeft me een onprettig gevoel, voel me er niet echt fit door. Mocht het nog erger worden misschien maar even de huisarts bellen, dankjewel!
Ik zou zelf, bij twijfel, even je huisarts bellen als het langer als een kwartier duurt. Ik heb (tweeling in mn buik) ook snel hartkloppingen als ik bv trap loop oid. Mn hartslag wil dan nog weleens naar 100-120 maar een paar weken geleden voelde ik hem ineens overslaan en heb ik toch de dokter gebeld. En dat was niet voor niets. Ik had een hart ritme stoornis met een hartslag van 170 en moest direct naar de spoed eisende hulp. Daar herstelde alles weer zonder ingrijpen maar ik heb wel even een goede check up gehad en tips gekregen voor wat en wanneer ik weer aan de bel zou moeten trekken.
Ik herken het wel. Ik heb het ook. Maar eens in de zoveel slagen, meestal een keer of 4 per minuut. Ik voel hem ook soort van opkomen. En dan klopt hij hard hoog in mijn borst en keel. Wat zei je vk?
Vaak zijn het onschuldige hartkloppingen. Je bent zwanger dus je hart moet nu meer pompen. Het moet over gaan als je even rustig hebt gezeten. Ik had tussen week 16-21 last van hartkloppingen. Het is vooral een naar gevoel. Wanneer je last hebt van pijn op de borst, benauwd, bleek en zweten direct bellen.
Ik heb dit in mijn vorige zwangerschap van week 6 tot 40 gehad elke dag de hele dag door. De vk vond het toen wel zorgelijk omdat het zo vroeg in de zwangerschap al begon. Bij de huisarts geweest en een kasje meegehad om dingen op te nemen maar er was niks aan de hand. NIks om druk over te maken. Sommige vrouwen hebben dat in hun zwangerschap en daarbuiten verder niet. Bij mij dus niks aan dehand. Ik ben nu ook net 4 weken zwanger en nog geen hartkloppingen gehad. maar ben er wel bang voor want het is inderdaad hinderlijk voorals als je wilt slapen. Succes
Ik heb dit ook! De vorige zwangerschap vooral aan het eind gehad maar nu ook al een week of 2/3. Je hart pompt meer bloed rond dus denk dat het daar aan ligt, een prettig gevoel is anders inderdaad!
Extra slagen voel je vaak van tevoren aankomen en ervaar je vaak als een gemiste slag, omdat de extra slag snel volgt op de voorgaande en er daanra een langere dan gebruikelijke pauze is. Ze worden vaak extra uitgelokt door vermoeidheid, stress, alcohol (maar dat drink je nu vast niet, hoop ik ), em caffeine (ook in thee!). Als je op je linker zij ligt voel je t vaak ook harder. Je kan dat dan ervaren alsof er druk op je keel staat en je er wat vervelend bij voelen. Als je je zorgen maakt gewoon keertje via huisarts hartfilmpje laten maken, als dat goed is zijn er al meteen een hoop nare dingen uitgesloten.
Klinkt als onschuldige overslagen. Niets ongewoons in de zwangerschap. Voelt wel vervelend. Even rustig aankijken en niet te druk om maken voor nu. Blijft het aanhouden of verergert het dan zou ik even langs je huisarts.
Bedankt voor de reacties, ben weer gerust! Het kan niet aan alcohol of cafeïne liggen, maar het is echt de vermoeidheid geweest. Ik heb eergisteren een drukke dag gehad en hoewel ik bijna 12 uren heb geslapen was ik gisteren schijnbaar nog niet genoeg uitgerust, al dacht ik van wel en zo voelde het ook. Vandaag waren de hartkloppingen weer zoals de andere dagen, vervelend maar wel handelbaar, gister was het echt niet meer leuk. Koud zweet dat me uitbrak en gevoel van flauwvallen heb ik anderhalve week geleden een keer gehad, maar ik knapte toen ook snel weer op en niet meer teruggekomen. Nocht ik weer zo'n dag hebben als gister dan toch maar extra rust nemen. Bedankt!
ik wil je niet ongerust maken maar ik zou om een ecg en hartecho vragen. ik had dat ook al met 6 weken zwangerschap. bij 8 weken naar ha gegaan en wat bleek ik heb hartfalen. als ik niet gegaan was was de kans groot dat ik het niet overleefd had. ik heb nu ook een icd. klinkt allemaal heel eng en wil ook niet beweren dat het niet zo is maar het heeft mij en mijn baby gered. je mag me altijd een privé bericht sturen hoor voor vragen ofzo. succes ik hoop dat je hier wat mee kan.
fijn dat je het gelezen heb. ik ken je niet maar maak me toch beetje zorgen. Hoop dat het uiteindelijk niks is. goed van je dat je het wel gaat benoemen morgen! succes laat je weten hoe het afgelopen is?
Ik heb het laten weten, maar het kwam wel vaker voor zei ze. Iets met een hormoon dat ervoor zorgt dat de baarmoeder niet gaat samentrekken en dat die spier hetzelfde is als met het hart of iets dergelijks? In ieder geval vond ze het niet erg boeiend geloof ik. Ik zal het over 2 weken ook nog eens bij mijn eigen verloskundige benoemen. De 20 weken echo was overigens ook helemaal goed, we zijn helemaal verliefd!
@crosscountry, jou verhaal is wel een zeldzaamheid hoor.... Gelukkig hebben ze het hartfalen (en de onderliggende, vaak genetische aandoening) ontdekt en heb je een icd gekregen. Snap dat je na deze ervaring extra bezorgd bent als anderen ook dergelijke klachten hebben, maar in veruit de meeste gevallen is het echt iets relatief onschuldigs en een veel voorkomend verschijnsel in de zwangerschap. @ts, fijn dat de SEO helemaal goed was! Benoemen van je klachten bij de verloskundige kan zeker geen kwaad. Hoop dat wat meer rust nemen helpt!
dat klopt dat het zelfzaam is, wereldwijd zijn er ook maar 4000 dames in een database opgenomen met dat verschijnsel. betekend niet dat er niet meer gevallen zijn natuurlijk. Er is nog een onderzoek bezig of het en erfelijke aandoening is. maar desondanks vind ik wel dat artsen er serieus naar moeten kijken als iemand zo vroeg hartkloppingen heeft. ik weet ook dat het bij veel zwangere vrouwen voorkomt...aan het einde van de zwangerschap, dat is door mijn behandelend arts verteld. maargoed ik wilde alleen maar waarschuwen fijn dat catmommy het benoemd heeft, en ja wat andere van mijn reactie vinden...moet ieder voor zich weten. ik weet wat ik mee heb gemaakt in de tijd dat ik juist op een roze wolk had moeten zitten en dat gun/wens ik niemand in zn speciale mooie tijd. tenslotte neem je geen kind maar die krijg je.
Crosscountry, ik snap je echt wel hoor! Het is ontzettend naar wat jij hebt meegemaakt en het klopt wat je zegt dat grofweg de klachten van hartkloppingen over het algemeen na de eerste helft van de zwangerschap ontstaan ongeveer. Op zich kan het geen kwaad als een huisarts in zo'n geval toch even een hartfilmpje maakt. Steeds meer huisartsen kunnen dat zelf.