Hey dames, Uit bloedonderzoek blijkt dat ik een tekort heb aan vitB12, vandaag dus naar een endocrinoloog geweest en ze heeft me pilletjes voorgeschreven maar ze zei er wel bij dat als de oorzaak aan mijn maag ligt dat die pilletjes niks zullen uithalen en dat ik dan beter ben met injectie's. Ze wou me nu die injectie's niet voorschrijven omdat ze gelijk niet goed wist of dit in de zwangerschap wel mocht gegeven worden. De dames die injectie's krijgen, welk merk gebruiken jullie? Want er bestaat blijkbaar een versie die schadelijk is voor de ongeboren beeb. Ik zou anders morgen naar de HA eens gaan om te vragen of ze me de injectie's wilt geven i.p.v. de pilletjes. Liefs Linske
Stichting B12 tekort ik injecteer al jaren, kan geen scghadelijke vorm, alleen dat je niet geprikt woord dat is erg schadelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en dat de oorzaak aan je maag ligt dan helpen die pilletjes niet! sterkte meid ik weet wat het is!!!! heb je veel klachten?? ik hoop dat je ha erg goed op de hoogte is van b12 tekort want de meesten krijgen veelte weinig injecties!! waar ik erg boos om kan worden!!! het is nog een ondeliggende ziekte die helaas niet word erkend. waarschijnlijk ligt het in jullie familie
Ook ik prik al meer dan een jaar injecties. Heb begrepen dat het juist tijdens zwangerschap belangrijk is hier mee door te gaan/ mee te starten! Ik zelf heb net een licht positieve test, dus moet het nog met mijn arts bespreken, maar ga er vanuit dat ik gewoon door ga!
Ik heb vanmiddag positief getest en moet morgen toevallig mijn b12 spuit gaan halen. Is geen probleem, sterker nog: ik heb ze nodig om een gezonde baby te voldragen. Ik ga morgen informeren of ik nu eens in de 4 weken mag gaan spuiten ipv eens in de 8 weken. Succes ermee!
b12-tekort kan een veroorzaker zijn van miskramen, dus juist in de zwangerschap moet je bijspuiten. Pillen werken idd vaak niet voldoende bij een echt tekort, omdat je daarvan te weinig opneemt om je tekort aan te vullen. Belangrijk dus om weer even bloed te prikken als je even verder bent, om te checken of die pillen voldoende zoden aan de dijk zet. En foliumzuur, (vitamine b11) kan de opname van b12 remmen, dus daar moet je ook even kritisch op zijn. De preciese details daarvan kun je geloof ik vinden op de site van de stichting b12-tekort, die hierboven al gelinkt is.
Het is juist andersom, bij een tekort aan B12 neem je niet goed foliumzuur op. Maar als je bij een tekort aan b12 wel foliumzuur neemt, dan kan dit de klachten verergeren maar ook maskeren. Het is belangrijk om beiden goed op peil te houden en dit af en toe te laten controleren. B12 is net zo belangrijk als foliumzuur om een zwangerschap gezond door te komen.
Bedankt voor de vlugge reacties! Voor mijn zwangerschap was mijn waarde net boven het mininum, in het begin vd zwangerschap (8w) bleef dit hetzelfde, het is bij de bloedtest van eind juni en vorige week gebleken dat het veel te laag staat, dus ik weet niet of het erfelijk is of dat het gewoon met de zwangerschap te maken heeft Ik ga dus morgen eens proberen te bellen naar de HA en vragen of ik toch niet die injectie's kan krijgen. Ik heb wel niet overdreven veel klachten maar ik loop ongelooflijk moe en ben soms draaierig in mijn hoofd. Ik hoop dat er nu niks mis zal zijn met ons beebje hoor doordat het zo laat ontdekt is in de zwangerschap. Liefs Linske
Ik gebruik ook al meerdere jaren vit. B12 injecties en slik ook al die tijd al foliumzuur (dit is vit. B11 trouwens). Ik neem deze vitaminen niet zelf op door de ziekte van Crohn (chronische darmontsteking). Ik heb hier ook nooit mee hoeven stoppen. Het heeft lang geduurd totdat we zwanger waren (zie onderschrift) ensoms denk ik dat dat dan kwam doordat injectie bijvoorbeeld net was uitgewerkt rond ovulatietijd. Hier hoef ik me nu gelukkig niet meer druk om te maken.
Ook ik krijg al een tijdje B12 injecties. Ik heb wel begrepen dat de injecties van het merk centrafarm schadelijk kunnen zijn voor je kindje. Ik krijg injecties van Nycomed. Deze schijnen dus tijdens de zwangerschap beter te zijn.... Als je erop googled, kun je er ook het een en ander over vinden.... Ik heb zelfs op een aantal sites gelezen dat het word aangeraden om tijdens de zwangerschap+borstvoeding periode elke 2 weken een injectie te krijgen....
meiden wat ben ik blij dit onderwerp tegen te komen.. ook ik had het vermoeden dat er meer aan de hand was.. zal mijn mail naar h de jong hieronder plakken.. heb inmiddels me ingeschreven voor de b12 poli in het ziekenhuis in lelystad. helaas een patiënten stop.. maar mag begin oktober weer bellen en sta al wel ingeschreven.. Beste H de Jong, Ik ben een vrouw van 30 en nu 19 weken zwanger. Ik heb al 2 jongens van 4,5 en 2,5 en vlak voor deze zwangerschap 2 vroege miskramen gehad. Sinds ik zwanger ben, ben ik enorm moe (conditie is 0, na 1 trap al buiten adem), heb ik extreme haaruitval, ontstoken tandvlees, last van incontinentie, kramp in benen en armen en duizeligheid. Deze klachten kwamen mijn moeder bekent voor.. zij had dat ook met haar laatste zwangerschap en bleek b12-tekort te hebben. Met dit verhaal ben ik naar de huisarts gegaan. Zij heeft enkel b12 laten prikken, waar een waarde van 119 uitkwam. Mijn mcv en hb zijn door de verloskundige geprik, deze waren 103 en 7,4. De huisarts heeft voor 2 maanden vit.bcomplex forte voorgeschreven. 1x daags 1 tablet. Nu een maand later geen enkel effect.. en de klachten lijken eerder erger te worden Na heel veel aandringen van mijn kant heeft ze nu eenmalig een injectie voorgeschreven en moet 2 maanden na die injectie weer laten bloedprikken. Mijn vraag, is dit afdoende? Welke waarde zou hij over 2 maanden na de injectie moeten zijn? Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd en wachtend op uw advies, Met vriendelijke groet jannie zijn reactie was heel heftig, maar heeft me wel veel duidelijk gemaakt.. mijn huisarts gelooft me dus niet en is alleen accoord gegaan om van mijn gezeur af te zijn.. Interne geneeskunde | MC Zuiderzee Ziekenhuis Lelystad Stichting B12 tekort Vitamine B12 tekort, Addison-Biermer, Pernicieuze anemie LAAT JE NIET AFSCHEPEN!!!!
vreselijk meid!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 1 injectie verhoogd je te kort echt niet je moet een aantal schotten hebben!! o wat is dat erg en die huisarts o praat me er niet over echt te erg voor woorden dit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 119 is echt veelste laag!!!!!!!!!! zelf de eerste keer had ik waarde van 52 of 56 weet niet meer precies is al een aantal jaren terug heb toen een paar keer achter elkaar 1 gekregen toen om de de 3 maand toen 8 weken en toen6 weken en nu om de 4 want hier voel IK me lekker bij (zijn ondertussen verhuisd en deze huisasrt begrijpt me) en nog is mijn waarde niet super hoog ik geloof laatste keer rond de 450/ 500 gaat per half jaar iets vooruit!!!(terwijl met injecties vaak niet is te meten , dus boven de 1000)voel me per jaar iets beter ook ik heb een tijd amper kunnen traplopen we hadden een stoel boven staan kon ik even zitten want lopen ging erg moeilzaam ( en dan ben je eem meid van 20 jaar voelde me 60 of soms nog ouder dan clienten werk in de thuiszorg) nu nog heb ik erg slechte dagen er tussen zitten b12 gaat vaak samen met andere ziektes hiero waarschijnlijk met fybrio nu vaak veel pijn klachten moeheid en ik val vaak maar het is een heel stuk verbeterd mijn vadere is 2007 overleden door zelfdoding maar b12 had hem neurologische erg grote problemen veroorzaakt ook had hij hierdoor jongerendementie Ben echt ontztettend boos op artsen die deze ziekte niet erkennen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sorry dit moet ik kwijt ben echt heel boos
ben net gebelt door het afspraken buro van de b12 spreekuur... de vrouw had het zo met me te doen.. ze heeft haar collega in dronten gesproken en diezou overleggen met de arts,, word net teruggebeld en kan 14 oktober al terecht... moet wel naar dronten, maar dat is gelukkig geen probleem... belde net met mijn mams.. die heeft het bij bijna elke zwangerschap ook gehad.. die wacht nu af wat er bij mij uitkomt en gaat dan ook stappen ondernemen...
ja hoop dat je mams idd ook stappen onderneemd want als het aan je maag ligt (hier zit een enzym die je dan mist) dan is het niet alleen bij de zwangerschappen zo maar ook daarvoor/daarna en echt b12 maakt je kapot!!!!!!!! veel sterkte
Pff wat heftig meiden! Heel veel sterkte en laat je niet aan de kant zetten! Jullie kennen je eigen lijf het beste! Vecht ervoor!!
Hallo allemaal Ook hier is het balletje aan het rollen gegaan Ik heb sinds 2007 een maagband die op 24 juni is weggehaald en vervangen door een gastric bypass Nu moet ik iedere 3 maanden bloed laten prikken en wat blijkt nu Ijzer tekort en een B12 gehalte van 85 veeeel te laag dus Dit schijnt vaak voor te komen na z'n operatie Ik kon wel janken dat er nu eindelijke een verklaring is voor mijn klachten, Geen overgewicht of aanstelleritus maar gewwon echt iets hebben. Moe moe moe, lusteloos, stemmingswisselingen, last van spieren/ gewrichten En dan is er nog een vroege miskraam Ik heb een gezonde dochter (via iui)die in 2008 geboren is daarna hebben we een tijd niks gedaan maar in 2010 wilde we voor nummer 2 gaan Helaas doordat mijn mans zaad nog slechter geworden was moesten we verder met icsi ipv iui. Ik heb 2 rondes achter de rug (2 puncties) waaruit 3 terugplaatsingen 2x was de test wit en bij de 3de keer had ik een vroege miskraam Na overleg met het ziekenhuis waar ik geopereerd ben mag de huisarts mij gaan behandelen Maandag ga ik direct bellen en een afspraak maken en zo snel mogenlijk spuiten Ik hoop echt dat dit bij mij snel de problemen oplost. In november hebben we weer een afspraak bij omze firtiliteitskliniek Mijn man 30 kilo lichter en ik bijna 30 kilo lichter en vol met b12 nou dat moet goed komen!! xxx
Ik heb een combinatie van schildklierproblemen (inmiddels werkt mijn schildklier niet meer) en B12 tekort. Dat laatste is door een alternatief arts onderkent, huisartsen gaan schoorvoetend akkoord met de injecties die ik elke 3 weken krijg. Omdat het schoorvoetend is, is er ook weinig overleg mogelijk. Bij mijn vorige zwangerschap merkte ik dat ik eigenlijk meer nodig had, maar de huisarts wilde mij dat niet geven. Ik durfde ook niet aan om op eigen houtje het te beslissen. Ik merk altijd direct wanneer ik weer nodig heb, ik krijg tintelingen in de linkerkant van mijn lichaam. Alsof er beestjes door mijn huid kruipen. Nu ben ik weer zwanger en vraag mij af of ik de dosis nog op zou moeten hogen? Ik heb een nieuwe huisarts en een nieuwe internist, misschien staan die er stukken begripvoller tegenover. Hoop gedoe allemaal... zucht...
Meiden wat herken ik jullie verhalen! Ik ben al 2 jaar bezig om b12 injectie te krijgen. Heb ze wel een half jaar gehad, maar daarna waren mijn bloedwaardes goed dus was het niet meer nodig. Na een VMK toch maar weer gesmeekt om een injectie, voelde me zo beroerd. En ja hoor na de injectie...zwanger! Helaas na 9 weken MA. Weer naar de dokter. mijn b12 was in 2 weken tijd van 750 naar 500 gezakt. Weer met de dokter hierover gesproken. Het was onzin overgewaaid van Amerika en ik kreeg een internet verbod!!! Uiteindelijk bij de internist van mijn moeder terechtgekomen. (mijn moeder heeft diabetes en last van een trage schildklier en ze maakt ook antistoffen aan) Die internist nam mij wel serieus, uitslag van het bloedonderzoek krijg ik pas 5 oktober, maar ze wil wel dat ik om de 2 maanden een b12 injectie krijg!!! Ze gaat het doorgeven aan mijn huisarts en nu moet ie wel....Ik ben zo opgelucht.
wat een gedoe he.. die b12... zo belangrijk en huisartsen onderschatten het zo! ik mag zo mijn laatste halen.. na veel gezeur kreeg ik uiteindelijk 4 weken 1 injectie.. kreeg van de week een brief van de internist dat mijn afspraak vervroegt is naar 5 oktober... super... ga eind van de week dan ook ff bellen met de HA of ik tot die tijd mijn injecties (dus nog 2x) mag komen halen... voel me door de spuiten zo'n 2 dagen een stuk fitter, waardoor ik dan in staat ben om wat in huis en met mijn jongens te doen... neemt je huisartsje niet serieus, laat ze dan contacten met dr. auwerda.. misschien dat die ze ff uit kan leggen hoe belangrijk het is en welke onderzoeken je moet hebben! s6 meiden! en vecht voor jezelf he!!!