baby water drinken met warm weer

Discussion in 'Voeding' started by wendy424, Jul 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

Aug 24, 2013
    1,293
    14
    38
    #1 wendy424, Jul 3, 2014
    Last edited: Jul 3, 2014
    Hoi, ik ben even benieuwd wat jullie met warm weer doen qua drinken voor jullie baby?

Onze zoon is nu 6 weken met drie weken ben ik met hem naar de kinderarts geweest omdat hij na pinksteren heel erg huilde en dat kwam waarschijnlijk door vocht tekort met het warme weer, de kinderarts raadde ons toen aan om het tussen de voedingen door water te geven.

Vandaag heb ik hem tussen de voedingen door ook water gegeven maar op een gegeven moment had hij het zo warm dat hij 90 cc water heeft gedronken tussen 1 voeding, nu vraag ik me af is dit niet teveel? zo ja, hoeveel water mag hij ongeveer drinken tussen 1 voeding?

Ik geef overigens flesvoeding

2. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Ik zou dit erg afraden! 90cc water vult hwel erg en wellicht komt ie minder voor een voeding omdat hij vol zit van het water. Je flessen verkleinen, verdelen of 10cc extra toevoegen.
    Extra water drinken is voor grote kindjes niet erg maar een baby van 6 weken moet groeien op melk en niet vol zitten van een slok water. Dat heeft geen voedingswaarde.

3. gusto

gusto Niet meer actief

Extra water geven is gewoon een paar slokjes. Jij bepaalt. Als ik mijn zoontje een fles water laat drinken en hem er zelf niet uit haal drinkt hij ook een hele fles leeg. Lijkt me niet de bedoeling.

Bij zo'n kleine baby lijkt me water nog niet echt nodig. Wij wonen in het buitenland en het is hier een stuk warmer dan in nl en ik heb nog nooit water extra gegeven als ze zo klein waren, hoogstens eens 10cc extra in de fles. 90cc is echt veel en lijkt me niet zo goed voor de darmpjes om dat extra te krijgen, en het is ook gewoon onnodig.

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Waarom geef je niet gewoon wat extra fv tussendoor? Vullen met water lijkt me op die leeftijd niet ideaal

5. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou zo klein zeker geen extra water gaan geven

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Inderdaad zeker geen extra water geven, maar meer kunstvoeding tussendoor.

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Ik zou maximaal 10c extra water toevoegen aan zijn fles MITS hij zijn flesje leeg drinkt!
    Dus geef je 120/4, geef je 130/4 (niet afgieten oid). Maar zorg gewoon dat hij zijn flesjes helemaal leeg drinkt :)

8. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

Aug 24, 2013
    1,293
    14
    38
    Ik schrik toch wel erg van jullie reacties. Wij moesten dit in opdracht van de kinderarts doen. Onze nigel heeft het eigenlijk altijd warm en van het cb mogen wij niet meer voeding geven als dat we nu doen. Weet nu echt niet meer wat ik wel moet doen

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    10cc extra water toevoegen aan een fles is geen extra voeding. Als je het niet vertrouwd en hij zn flesje goed drinkt kun je altijd een of twee slokjes water geven. Wat mij niet de bedoeling lijkt is dat je hem water geeft en hij daarom zijn flesje niet meer drinkt :)

10. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    O maar als hij sowieso al aan het maximum van fv zit, dan kan extra water wel, lijkt me. Gewoon zorgen dat hij niet minder fv gaat drinken omdat hij vol zit met water

11. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

Aug 24, 2013
    1,293
    14
    38
    Hij drinkt zn flessen voeding ook gewoon leeg dus dat is het probleem niet. Maar jullie zouden daar dus gewoon extra water bij doen ipv los water?

12. gusto

gusto Niet meer actief

Maar wat bedoel je precies met dat je kindje het altijd warm heeft?

Met gewoon warm weer hebben toch in principe alle kindjes het wel 'warm'. Als je al aan de Max zit van wat hij mag krijgen qua flesvoeding lijkt vochttekort me vreemd? Zo warm is het nou ook weer niet. Kan het geen andere oorzaak hebben?

13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Ja ik zou gewoon nogmaals 10cc extra water bij de fles doen. Als je hem water gaat geven zou ik het tussen twee flessen doen, niet te kort op elkaar. zit er u 3u tussen de voedingen? geef je hem een slokje rond 1.5u na de fles.

14. kwebbel17

Luchtig kleden, goed geventileerde kamer, katoenen kleding, (extra) raambescherming.
    Ik snap niet dat een ka dit aanraad. Of was het de cb arts? Die is basisarts en heeft niet verder gestudeerd. Niet om lullig te doen maar kom op, 90cc water!! Dat is veel voor zo'n baby! Water vult! Neem zelf maar een vol glas water en dan iets te eten. Valt niet mee!

15. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Hoi wendy424,

Ik heb dezelfde vraag ook gesteld tijdens het telefonisch spreekuur van het cb. Bij mij werd aangegeven dat bijvoeden of water niet nodig is, omdat mijn zoontje voldoende drinkt (ze vroeg naar leeftijd, gewicht en de hoeveelheid melk). Wellicht is het verstandig om de vraag nogmaals neer te leggen bij de kinderarts/ het cb en op hun advies af te gaan als je zelf erg twijfelt.

Succes :)

16. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

Aug 24, 2013
    1,293
    14
    38
    #16 wendy424, Jul 4, 2014
    Last edited: Jul 4, 2014
    Ik ga idd nog maar een keer contact opnemen, vind het heel raar dat een kinderarts in het ziekenhuis zoiets zegt en dat er hier eigenlijk door iedereen gezegd wordt dat het niet hoeft.

als antwoord op de andere vragen, met altijd warm bedoel ik ook echt altijd warm, zijn haar is eigenlijk bijna altijd nat van het zweet niet alleen met warme dagen, hij is gewoon warmbloedig. hij draagt altijd katoenen kleding en zijn kamertje is goed geventileerd en niet te warm verder is zijn temperatuur al vanaf de geboorte heel constant op 37 graden, heeft hij genoeg plas en poep luiers en heel tevreden.

Normaal wil hij helemaal geen water tussendoor en gister zat hij echt heel gulzig te drinken dus ik had echt het idee dat hij door de warmte gewoon veel dorst had.

Qua maximum voeding hij krijgt 6 flessen waarvan 5 met 120 cc en 1 van 130 cc voor het slapen gaan, bij het cb werd gezegd dat ik hier niet overheen moet gaan, maar als ik hier lees zijn er een hoop kindjes die al meer drinken met 6 weken dus dit ga ik ook navragen.

17. kwebbel17

Hoeveel kg weegt hij? Aantal kg x 150 / aantal voedingen. Bijv

5 kg x 150 = 750 / 5 = 150ml voeding per keer. Wil je nog 6 voedingen geven deel je 750 door 7.

Je mag een minimum van 120 en een max van 180 aanhouden.

18. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Het is fijn om de meningen van andere moeders te horen en als je daardoor tot nieuwe inzichten komt kun je dat weer delen met de kinderarts. Maar eerlijk gezegd zou ik uiteindelijk wel op het advies van de kinderarts afgaan (tenzij je gevoel iets heel anders zegt). Hij kent jullie volledige situatie waardoor het advies af kan wijken ten opzichte van de normale richtlijnen.

19. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Heeft hij dan niet te veel kleertjes aan als hij het altijd zo warm heeft?
    Hier met dit weer vaak romper óf alleen shirt met pamper oid

Verder zou ik ook gewoon 10-20cc toevoegen aan de fles... heb ik bij dl ook gedaan toendertijd.

20. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

Aug 24, 2013
    1,293
    14
    38
    Nee heeft niet teveel kleren aan ligt hier op romper en nog is hij nat van het zweten

Share This Page