Elke dag pindakaas en roomboter gezond?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Jessmin, 12 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beste voedingsdeskundige,

Mijn dochter is 4 jaar en eet elke dag 3 boterhammen met pindakaas (zonder korstjes). Ze lust op zich wel andere dingen, maar wil toch nog altijd liever pindakaas. In de pindakaas die wij hebben zit 'gehard plantaardig vet'. Hoe ongezond is dit? En is drie boterhammen met pindakaas per dag gezond?

Verder hebben wij ook gekozen om roomboter te smeren ipv margarine omdat dit minder bewerkt is en daarom uit recent onderzoek weer blijkt dat dit veel gezonder is voor kinderen. Uiteraard zal het cholesterolverhogend zijn, maar bij kinderen is dit nog niet aan de orde, heb ik me laten vertellen? In hoeverre is elke dag smeren met roomboter inderdaad gezond?

Mijn kinderen zijn allebei slank/normaal, en er zit ook geen obesitas of overgewicht in de familie. Wél hoog cholesterol bij de oma's, maar die zijn uiteraard al op leeftijd.

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoord :)

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Het is belangrijk met broodbeleg om te varieren. Pindakaas is prima, maar liever niet op iedere boterham.
    Roomboter bevat meer verzadigd vet dan bijvoorbeeld margarine. Voedingscenntrum geeft de voorkeur aan margarine (of halvarine). Uiteraard is de keuze aan jezelf.
    Groeten Angelique

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha Angelique,

dank voor de snelle reactie! Waarom is het zo belangrijk om te variëren? Als je kind elke dag pap eet, proeft het toch ook steeds hetzelfde? Qua hoeveelheid lijkt me niet dat broodbeleg heel essentieel iets toevoegt aan de dagelijkse voedingsstoffen en een plakje ham o.i.d. ook makkelijk gemist kan worden. Of is pindakaas op drie boterhammen gewoon teveel pindakaas om nog gezond te zijn? Verder eet ze wel verschillende soorten fruit en verschillend avondeten dus haar smaak lijkt me verder wel ontwikkeld genoeg...

Deel Deze Pagina