Elke dag rond 15:00 uur begint de ellende

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wachtend, 2 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mjmw

Mjmw Actief lid

5 dec 2013
    221
    54
    28
    Thuis genieten van de meiden
    Winschoten
    Misschien moet je juist de tablet tijd verminderen. Ik begrijp dat hij zn rustnoment nodig heeft. En het zal lastig zijn in het begin. Maar ik ben zo ontzettend blij dat wij er geen meer hebben. We hadden er twee. Daarom uiteindelijk 1 verkocht want we gebruikten de andere veel meer. En ja hoor een week na de verkoop is de andere kapot gegaan. En nieuwe kopen was ons te gortig. En ik ben erg blij om. Onze oudste had namelijk precies dezelfde klachten. Maat blijkbaar Door de tablet raakte ze ontzettend overprikkeld waardoor ze dat vooral op haar zusje en mij ging afreageren.
    Hetzelfde met tv we hebben nu geen tv aansluiting meer. Maar kijken af en toe wat terug via Internet. Ookal staat hij alleen maar aan een kijkt hij er niet naar. Er komt zoveel in zo'n hoofd binnen. Alleen al aan muziekjes,gesprekjes, liedjes. Misschien zou je met voorlezen kunnen beginnen. Vinden ze hier geweldig en mama krijgt zo ook nog rust ;) het is alleen een tip maar in elk geval sterkte het is erg zwaar zijn peutertje!

2. wachtend

wachtend Niet meer actief

Onze HA heeft inderdaad 2 kinderen die HB zijn en die herkende ontzettend veel in het gedrag van onze zoon. Nou moet ik zeggen dat als het zo is het voor mij echt schrikken zou zijn omdat zijn leventje dan een behoorlijk stuk pittiger zou zijn.
    Ik weet niet of het zo is maar daar word nu dan ook naar gekeken. Het spel knappe koppen hebben we en meneer weet merendeel van de vragen. Ook dingen waarvan we niet eens wisten dat hij het al wist. Hij doet nu al beginnend rekenen (telt eigenlijk alles) en inderdaad begint nu ook al Engels te tellen en zinnen te maken (thnx to Dora!)

Hij maakt nu ook vaak educatieve spelletjes van Robbie Konijn op de tablet maar ook kijkt hij inderdaad gewoon doelloos filmpjes op YouTube (chocolade eieren en alles van Thomas de trein) hij kent ook serieus alle namen van die treintjes.

3. wachtend

Voorlezen doe ik ook maar daar kan hij zijn gedachte niet bij houden. Hij is ontzettend snel afgeleid en het liefst zit hij dan ook van alles en nog wat ondertussen te doen behalve te luisteren naar het verhaaltje.

Hij speelt graag met zijn houten trein, torens bouwen van blokken (en omgooien) en kleien. Hele verhalen heeft hij dan!

De tablet legt hij vaak ook zelf weg hoor dan is hij ermee "klaar" en gaat iets anders doen. Soms pakt hij hem daarna terug als hij weer klaar is met spelen en soms is hij zo in zijn spel dat hij er gewoon niet meer naar taalt.

4. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Op zichzelf zijn dat geen hele abnormale dingen voor deze leeftijd. Kinderen pikken ook op wat ze aangeboden krijgen en dat zit momenteel gewoon ook veel in dit soort dingen. Onze oudste twee waren nog met totaal andere dingen bezig, die waren op andere gebieden weer sneller.
    Ik zou eens kijken of smartgames iets kunnen bieden. Voor jonge kinderen heb je bijvoorbeeld (goed verkrijgbaar in de normale speelgoedwinkel) Drie Kleine Biggetjes, maar als je wat verder zoekt via internet kom je een hoop tegen wat voor peuters leuk en uitdagend is. Knappe Koppen ben ik zelf niet zo van onder de indruk eigenlijk. Was hier met 2 jaar leuk voor de kinderen, daarna eigenlijk al niet meer. Ik zou eigenlijk niet weten voor welke 5-jarige dat spel in vredesnaam nog leuk is.... :$
    Verder: wat voor speelgoed heeft hij? Zit daar voldoende uitdaging in? Waar houdt hij van?
    Voorlezen: pak met hem gewoon boeken die hem interesseren en ga gewoon niet een verhaal voorlezen, maar kijk plaatjes met hem, leg hem dingen uit die hem interesseren, zoek met hem dingen daarover op op internet. Onze jongste vroeg laatst hoe je play-doh maakt. Nou, dat zoeken we dan op en hebben vervolgens zelf een recept voor zelfmaakklei ook uitgeprobeerd. Hartstikke leuk.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zeg maar gewoon even wat mij opvalt...t/m middag eten eet hij voedzaam maar vanaf die tijd nog weinig en vooral suiker. Maar dan is hij ook nog maar weinig actief lees ik. Tussen de middag 2 uur achter de tablet, dan met koken weer tv en voor het slapen gaan weer tablet.

Ik vind het enorm veel beeldschermtijd en ik heb het hele HB verhaal gelezen, maar eerlijk gezegd lijkt mij dit niet de reden om zoveel achter tablet en tv te zetten. Je kunt ook op een andere manier uitgedaagd worden. Zeker die filmpjes van die uitpakeieren heeft weinig met HB te maken.

En veel kinderen raken geirriteerd en verveeld als ze alleen maar achter een schermpje zitten. En ik zou ook echt buiten het snoepje iets voedzaams geven.

En in de middag wat gaan ondernemen, naar buiten, het bos in, speeltuin oid. De middag lijkt mij veel te lang zo.

6. wachtend

Qua voedzaam eten heb ik nu rijstewafels gekocht en een ontbijtkoek weet niet of dat echt voedzaam is maar in ieder geval beter dan snoep vermoed ik.

Buiten spelen moeten we inderdaad veel vaker doen maar omdat we ook nog een baby in huis hebben is dat vaak schipperen (zij loopt achter qua ontwikkeling en kan nu eindelijk tijgeren maar meer doet ze ook niet)
    Het probleem is dat zij met 10 maanden nog steeds 3 slaapjes doet dus als we weg kunnen is het echt schipperen met de tijd!

Nu sinds een maand mag ze mee op de fiets en beiden vinden dat heerlijk en als het weer meezit kunnen we dit ook meer gaan doen.
    De middagen duren hem ook te lang dat is ook het probleem. Vaak laat ik hem wel als zusje slaapt in de tuin spelen maar dat heeft hij na 15 minuten ook wel gezien.

Beeldscherm tijd klopt dat is ook te lang vind ik zelf ook! Ik zet nu ook vaker de radio aan en geef hem aan dat het nu mama haar beurt is.
    De tablet tijd smiddags zit hij er meestal echt een halfuur achter en voor de rest is hij bezig in de tuin of kleien of ga maar door.

Savonds voor het slapen mag hij inderdaad 1 filmpje kijken via de chromecast dan heeft hij zijn beker melk erbij en gaat hij daarna slapen.

Tijdens het eten koken is het voornamelijk voor mij even de TV aan zodat beide kinderen uit de keuken blijven en ik mijn ding kan doen.

Ik ga toch eens nadenken wat we allemaal nog meer kunnen doen voor hem.

Speelgoed dat hij heeft:
    Toettoet
    Heleboel knutselspullen
    Heleboel auto's
    Puzzels
    Voorleesboeken
    Spelletjes (als in bordspellen)
    Houten trein baan
    Duplo (kijkt hij niet naar om)
    Blokken
    Keukentje

Hij heeft echt meer dan voldoende speelgoed!

Het enige waar hij naar mijn idee interesse in heeft is alles wat met computers te maken heeft (dit komt ook door papa die heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt)

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Maar speelt hij er ook mee?
    Voor een kind dat mogelijk HB is, lijkt me dat hij zwaar onderprikkeld wordt met dit speelgoed.
    En zijn tijd op de tablet om, zodat jij kunt, lijkt me niet heel slim als je constateert dat de middagen voor hem te lang zijn. Als zijn zusje nog zoveel slaapt, zou ik die tijd benutten om dingen samen te doen.
    En slapen: kan dat niet in de wandelwagen? Evt afgeschermd?

8. wachtend

Hij word naar mijn idee zwaar onderprikkeld maar ik heb totaal geen idee wat ik hem nu moet aanbieden zijn concentratieboog is ook heel kort.
    Van zijn speelgoed vind hij alleen de trein leuk, de blokken en de klei. En puzzels vind hij leuk!
    Hij heeft nu miniloco ik denk dat ik daar vanmiddag even voor ga zitten!
    Maar wat zou hem uitdagen?

Slapen in de kinderwagen gebeurt niet ze wil alles observeren dus daar ben ik wel wat bang voor. Ze slaapt dan echt niet. Dat maakt het ook lastiger. Hebben een pas voor de dierentuin dus eens in de zoveel tijd gaan we daarnaartoe en dan heeft dochter klinkt lullig even pech want ook grote broer moet kunnen ravotten.

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    En wat voor speelgoed heb je allemaal voor in de tuin?

Ik heb verder geen verstand van HB oid hoor.

Heb je stoepkrijt?
    Kan je misschien ergens planken oid vandaan halen en een hutje met hem bouwen? althans, wel iets wat niet in een uur klaar is he haha
    Ik neem aan dat je wel een voetbal heb?

Misschien is hamertje tik nog iets?
    magisch zand?
    Tekenen?
    Misschien nog wat bordspelletjes?

En je kan natuurlijk lekker oefenen met letters,cijfers, engelse woordjes

En word zusje gelee vervelend als ze laat in de middag niet slaapt?
    Het lijkt me toch belangrijk om wat vaker naar buiten te gaan in ieder geval..

10. wachtend

Hij heeft buiten 3 soorten fietsen, loopfiets, gewone fiets met zijwieltjes en een driewieler. Hij heeft een schommel, een glijbaan en een zandbak. Hij heeft een hele bak vol met ballen en ander speelgoed.

Wat betreft het slaapje van dochter. Als ze niet slaapt dan is het alleen maar mopperen en huilen en wil ze verder helemaal niets meer. Soms moet ik ook gewoon schipperen. De ene keer moet ik rekening houden met dochter en de andere keer is het zoon die gewoon moet kunnen doen wat hij moet doen.

11. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Het klinkt hetzelfde als met mijn oudste en die is ongeveer even oud, een half jaar geleden had hij hetzelfde, doordat de jongste behoorlijk ziek was waren we toen veel binnen en zat hij wat vaker achter filmpje of tablet. Hier blijkt dat dus echt de oorzaak te zijn van drakengedrag. Nu de jongste weer helemaal fit is, zijn we zoals daarvoor weer iedere dag een paar uur buiten: ravotten in de speeltuin, in het bos blaadjes zoeken, of bomen verzamelen (allemaal verschillende bomen zoeken en op de foto zetten), een keertje boodschappen doen, een keertje koffie doen ergens, gewoon eruit! Met een regenachtige dag als de jongste slaapt of als t regent en waait en we echt niet naar buiten kunnen: een matras op de grond en stoeien, of een tent bouwen van de tafel en een paar plaids, of samen knutselen.

Maar echt, volgens mij is de oplossing naar buiten gaan! En als de jongste niet slaapt, dan rust ze toch wel? Misschien is het gewoon een kwestie van wennen voor haar, en voor jou :p

12. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Miniloco is leuk, smartgames zijn leuk, puzzels zijn leuk, allemaal goed idee.
    Verder zou ik vooral even kijken wat hem in speelgoedwinkels aantrekt, en misschien is er een speelotheek in de buurt, waar je speelgoed uit kunt proberen?
    Er is een hoop op gebied van proefjes en experimenten doen, misschien vind ie dat leuk. Maar misschien ook heel simpel (gezonde/voedzame) koekjes bakken, (kijk bijv eens op Voedzo - Eten zonder suiker - Alles over suikervrij - zuivelvrij en biologisch eten).
    Mogelijk eens gericht hier verder ook de vraag stellen, wat voor hem leuk speelgoed kan zijn, als hij uitgekeken is op het echte peuterspeelgoed?
    Heb hier 3 meiden en 1 zoon, maar die was erg van duplo en lego en bouwde zich het ongans daarmee, was daar volkomen tevreden mee. Heeft nog steeds vrijwel alleen maar lego, (is nu 11, groep 8). Dus qua jongensspeelgoed met uitdaging zou je echt even jongensmoeders moeten hebben, die ervaring hebben met verveling en voorsprong.

13. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Zit nog even te denken met die blokken: knikkerbaan van hout die combineerbaar is met de blokken misschien een idee? Zo'n baan die je zelf kunt bouwen en dus ook steeds anders kunt maken?

14. wachtend

Wauw dat is dus echt een goed idee! Hij is Helemaal weg van knikkerbanen! Weet jij waar we die kunnen krijgen?

15. wachtend

Let niet op de troep maar hij kon niet wachten :D

16. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Fijn! Heerlijk gezicht zo!

Je kunt 's middags ook een bakje rauwkost geven: tomaatjes, komkommer, paprika. Lekker kleurrijk, gezond en niet in drie happen weg

17. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    DIt vind hij miss ook wel leuk!

18. wachtend

Ziet er wel heel tof uit! Wij hebben alleen maar toiletrollen dus dat gaat hem niet worden ben ik bang :D

Oké dames heb ik weer dochter heel vroeg wakker, ik genoeg energie en nu plenst het buiten de hele tijd! Dacht ga er nog even op uit maar dat gaat hem dus nu niet worden!

19. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik denk dat hij zijn energie meer kwijt moet op de dag en dus idd wat meer naar buiten en weet klinkt makkelijker gezegd dan gedaan.

gelukkig komt de lente er weer snel aan en dan toch meer naar buiten. Straks hoppa toch je kleine meisje mee en met je zoontje naar de speeltuin.

En waarschijnlijk ben je straks blij dat hij lekker naar school kan als hij vier woord scheelt ook weer een hoop vermaak en verveling.

20. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Met wc-rollen kan het ook hoor, zo'n baan aan de deur. Tip: plak een groot vel papier of stuk behang op de deur, waar je je rollen aan vast kunt plakken. Scheelt een hoop gepruts als je 'm er weer af haalt ;)

Houten knikkerbaan: ik zou vooral even googelen. Wij hebben er een van hubelino, omdat duplo hier wel een succes is. Nog een houten zou wat dubbelop zijn.

Deel Deze Pagina