Hutten bouwen, op avontuur door het huis, (dingen verstoppen en vinden): dat soort dingen. Die spellen van .... speelt verstoppertje zijn daarvoor ook leuk. Zo'n speelfiguur naar keuze maakt een geluid om de 10 seconden ofzo. Jij verstopt 'm, hij moet zoeken op basis van geluid. Kun je zo moeilijk en makkelijk maken als je wilt. Toen we die hier voor de 3e kregen, speelden de twee oudsten er ook nog mee (En die waren toen 6 en 9 ).
Nou meneer is op zijn loopfiets naar het dorp gegaan voor het eerst (toch even ondanks regen eruit) een uur lang hem laten racen en even koffie gedronken (dochter moest de fles) en nu weer binnen. Zo nog een appel eten. Hij os heel moe van het fietsen maar slapen ho maar Een duracel batterij is er niets bij! Nouja we zijn in ieder geval buiten geweest en hij heeft de hele dag nog geen TV en tablet gezien!!! 1-0 voor mama!!!
Hier hebben ze 's middags echt honger hoor! Ik zou dan qua ritme eerder opdraaien dat hij om 8 uur 2 boterhammen eet, om 10 uur 1 koekje bij de koffie, om 12 uur 2 boterhammen en om 15uur zijn fruit evt soepstengel erbij. Ik snij hier regelmatig na schooltijd een hele schaal op met per kind een stuk fruit, snoep tomaten, soepstengels en dat schrokken de kinderen om 15u binnen no time naar binnen en eten dan om 17.30 gewoon hun bord leeg afhankelijk van hoe lekker ze het vinden. Verder herken ik bij mijn kinderen dat als ze zo veel tablet of tv kijken als dat jouw zoontje doet ( bij het wakker worden, tussen 12 en 14uur, tijdens het koken en voor het slapen ) ze juist heel vervelend worden. Zeker in de avond maken wij hier voorlezen van en in de middag het liefste ook. beeldscherm geeft gewoon veel prikkels en als ze moeten stoppen is dat vaak reden voor een woede uitbarsting.
Ik heb niet heel topic doorgelezen, maar ik eet altijd vroeg met de kinderen, juist om het gezeur/gejengel zo kort mogelijk te laten duren. Want na avondeten is het altijd over! Om 15:00 uur krijgen ze hier sap en koekje (wat ook snoepje of chipje kan zijn), dan om 16:00 uur rauwkost met soepstengel/cracker en dan om 17:00 uur warme maaltijd. Van 15:00 tot 18:00 uur zonder iets te eten trekken mijn kinderen niet hoor . De oudsten zeuren dan enorm om eten en klagen over honger, de jongste gaat dan jengelen en dwars liggen, al heeft ze inmiddels ook door hoe ze om eten moet vragen. Mijn ervaring is dat naarmate ze ouder worden, ze steeds beter tegen kunnen om later op de avond te eten. Nu eet ik nog alleen met de kinderen en eet mijn man na, maar als de jongste een jaartje of 2 ouder is, zullen we denk weer gewoon samen eten om 18:15 uur.
Maar hij wordt dit jaar toch 4? Ik vind het speelgoed dat je noemt, en spellen als knappe koppen ed echt niet uitdagend voor een bijna 4jarige. Ergens denk ik dat hij zich misschien stierlijk verveelt.
Ik zou eens proberen of je tablet tijd niet door iets anders kunt vervangen. Mijn dochter werd ook vaak hangerigen vervelend van tablet tijd. Het werkte dus vaak averrechts. Eigenlijk was alles beter dan de tablet, zelfs even rustig een kort tv moment (Kindertijd was het hier altijd), maar ook even tekenen, puzzelen, voorlezen of wat dan ook. Succes!
Hij is net 3 jaar (3 jaar en 3 maanden om precies te zijn) wat moet ik hem dan aanbieden? Wij keken juist erg naar de leeftijd van 2 tot 5 jaar maar schijnbaar is dit niets voor hem.
Btw vandaag geen driftbui en geen tablet aangeraakt! Oké heb hem wel de hele dag zowat bezig gehouden (zelf spelen deed hij op een moment ook!) dus morgen weer een dag! Savonds voor het slapen gaan even via chrkmecadt een YouTube filmpje kijken doen we wel altijd en dan weet hij ook dat het bijna bedtijd is en vaak set hij hem op de helft al uit en gaat al naar de deur toe met kom je mee mama? We willen hem alleen niet zijn tablet afpakken want hij leert er ook een hoop van! Welk tijdslimiet moeten we daaraan geven? Hij doet vaak het ambulance spel van lego, Robbie konijn en dat soort dingen. (We kunnen natuurlijk YouTube verwijderen van zijn tablet )
Ik zou goed kijken wat hij dan van tablet leert wat zonder niet kan. Op zich is af en toe schermwerken niet erg, maar jouw zoon heeft duidelijk last van die overprikkeling. Als hij lego apps leuk vind zou ik echte lego voor hem kopen. Verder peuterwerkboekjes, daarin vind je de meeste 'leeropdrachten" die ook in die apps te vinden zijn. Plus dat het kind met echte potlood bezig is en zijn motoriek oefent. En welk speelgoed is niks voor hem? Ook lego, puzzels, knikkerbanen, domino, schrijfboekjes, playmobil enz niet? Hier waren ze op die leeftijd veel bezig met kleuterwerkboekjes, memory, puzzels (je hebt ook leuke met 50 stuks), mens-erger-je-niet, playmobil enz
Als gisteren zo goed ging, ben ik bang dat de simpele conclusie is dat ie zich kapot heeft verveeld de afgelopen tijd. Als ik zie hoe hij zich gisteren houdt, weet ik op basis daarvan niet of je dan gelijk aan hb moet gaan denken, want ook normaal begaafde kinderen gaan zich kapot vervelen als ze gewoon niet voldoende uitdaging aangeboden krijgen. Leeftijdsaanduidingen op verpakkingen zijn vaak een lachertje. Onze jongste kreeg voor haar 3e verjaardag van opa en oma een peutertabletje. 2-5 jaar stond er op de doos. Nou, werkelijk.... vanaf de doos dachten we nog dat de grote plaatjes op het 'scherm' eraf konden en dat dat ding dan echt aan kon, zoals een echte tablet. Niet dus. Het waren een stel simpele knoppen, met A t/m E, wat kleuren en wat dieren. Leuk voor een kind van 1. Daarna echt niet meer. En dan hoef je werkelijk waar niet hoogbegaafd te zijn, om daar al uitgegroeid te zijn, voordat je de leeftijd op de verpakking hebt bereikt. Kijk dus vooral NIET naar de leeftijden op de dozen. Of juist wel, maar dan om te weten dat die meestal lager zijn dan wanneer ze er werkelijk mee spelen. Is met puzzels ook zo. Jongste maakt hier puzzels van 35-50 stukjes, zelfstandig. Disney prinsessen, dat soort afbeeldingen, geen simpele peuterplaatjes. Ze is daarmee wel vlot, maar als ik de dozen moet geloven, is ze Einstein dan. En dat is ze echt niet hoor, ook al is ze echt wel een slimme meid.
Wat betreft tablet en overprikkeling: ik denk dat ie niet zozeer overprikkeld is van de schermtijd, maar vooral onderprikkeld van de verveling. Tablet biedt een kind niet genoeg. Is leuk voor als je helemaal moe thuiskomt van een middag moddertrappen enzo, of handig als mama even eten staat te koken. Allemaal prima. Ik lees vooral terug dat hij zich gewoon heel erg verveeld heeft. Hou lekker vol zoals je gisteren deed, het levert je een totaal ander, vrolijk en tevreden, kind op!
Dit probeer ik ook uit te leggen. Een (bijna) 3,5jarige is toettoet speelgoed en meeste duplo echt al ontgroeid. En die leeftijdsaanduidingen zeggen idd niet zoveel: die peutergezelschapsspellen zoals dierenvrienden had ik met 3,5jaar (was hier rond sinterklaastijd) verkocht weet ik nog.
Als hij er educatieve dingen op doet...vind ik een half uur per dag echt de absolute max. Educatieve dingen kunnen nl ook met bordspellen enz...mini loco e.d. En ik denk idd dat het buiten ravotten naar 2x per dag moet. Hij klinkt als een kind dat dat erg nodig heeft. En ik weet niet hoever hij al met cijfers enz is...maar ga bv cakjes en koekjes bakken en laat hem suiker en meel afwegen.
Hij heeft nu inderdaad even een halfuur tablet tijd (ik moet echt de was vouwen!) en zo gaat ie ook weer uit! Nog geen driftbui gehad! Dus het gaat beter! Ga morgen even het dorp in om die peuter werkboekjes te halen (waar kan ik die vinden?) Cijfers gaan redelijk bij hem maar nog niet echt geweldig, hij is zo snel afgeleid haha. Hij word eigenlijk overal op getest nu niet alleen HB maar ook ADHD (hij heeft een hogere kans omdat ik dat ook heb) aanstaande dinsdag krijgen we daar de uitslag van. Maar hopen dat het weer zo beter word en we kunnen ravotten (kleine meid is ook niet goed te pas. Slaapt nu elke anderhalf uur vandaag) Die is heel druk ineens met oefenen dus sneller moe. Het is echt schipperen met 2 zo verschillende kinderen. Zoon is juist van het weggaan en dingen doen, terwijl dochter heel rustig is en het liefst thuis is en op tijd haar slaapjes krijgen.
Nou jullie raden het nooit ik ging de was opvouwen mijn zoon zet na 15 minuten zijn tablet uit en ging mij "meehelpen" alle was uit de mand en er weer in en dat zo'n 10x! Hij was wel een beetje boos dat ik zomaar YouTube eraf had gehaald Dus nu is meneer met de blokken aan het bouwen Zo meteen maar een vel papier pakken en samen schrijven en cijfers gaan oefenen (vind hij ook erg leuk!)
Helaas ik had het nog niet gezegd of meneer kreeg weer een immense driftaanval om 16:00 uur. Alles was weer fout gillen, krijsen alles. Zijn vandaag een uur buiten geweest, 15 minuten op de tablet gezeten en voor de rest van de dag alles hetzelfde als gister qua veel laten spelen. En na 12 uur nog een banaan op, een stuk ontbijtkoek en 1 1/2 rijstewafel
Peuterdriftbuien verdwijnen helaas niet gegarandeerd door veel activiteiten. Maar kun je teruggaan naar de bron van zijn emotie? Wat triggert hem? En waarom weet hij geen andere manier om die emotie te uiten? Met woorden dus?
Hij heeft al vanaf dat hij heel jong was altijd driftbuien. En vaak meerdere op een dag. Het kan om alles zijn. Even niet kunnen knuffelen, hemnuet kunnen optillen, nee zeggen om iets. Het uitleggen waarom iets niet kan helpt niets hij schiet er echt helemaal in en is niet meer tot rust te manen. Hij gaat echt volledig overstuur. Slaan gillen alles doet hij dan. Uiteindelijk na een halfuur of langer kalmeert hij dan. Zoals nu moest hij tanden poetsen en meneer weigerde dus ik zei nu tandenpoetsen, mama telt tot 3 en anders ga je gewoon naar bed. Meneer weigert dus ik neem hem mee naar zijn kamer. Word geslagen en geschopt. Ik ben door man naar beneden gestuurd met dochter (die moest ook drinken) en hij is 45 minuten bezig geweest gillen en krijsen tegen mijn man. Ik zeg altijd zoon heeft 3 knopjes Knopje 1 er word getriggerd door iets; Knopje 2 hij gaat dwars liggen. Kan dan ook niet meer naar buiten met hem want dan weigert hij te luisteren. Knopje 3 hij gaat los! Het is heel moeilijk om hem weer te ontdooien en weer terug kalm te worden. Het lijkt alsof hij dus de hele dag van alles opkropt en het op het laatst tot een uitbarsting komt.
Ik denk dat je dit ook langere tijd vol moet houden, om echt dieper effect te krijgen. Blijven doen dus, en driftbuien horen er nu eenmaal wel bij.