Elke dag sla?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Susannelilian, 4 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Susannelilian

Susannelilian Fanatiek lid

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Vanwege mijn dieet (om medische reden, heb een insulineresistentie) eet ik elke dag tussen de middag 200 gram sla. Lees net dat dit veel nitraat bevat en niet goed zou zijn voor het kindje, schrok er behoorlijk van.

Hoeveel kwaad kan dit en moet ik nou stoppen met sla eten? En wat kan ik er dan voor in de plaats nemen? Eet het omdat ik koolhydraatarm moet eten en dus niet meer dan 3 plakjes brood per dag mag (eet ook geen pasta, rijs en aardappelen), maar moet wel om de 2,5 a 3 uur eten en moet natuurlijk zeker nu niet afvallen.

Hopelijk heb ik met al die sla het leven van ons kindje in gevaar gebracht met al die sla en heb vanavond ook nog spinazie gehad...

2. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    nee hoor, dat zal je kindje niks gedaan hebben.
    Maar je kunt natuurlijk wel varieren. Je hebt heel veel verschillende soorten.
    En in plaats van een bak sla kun je ook lekker rauwkost eten/ maken

3. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Zeker weten? Zit er in andere rauwkost niet teveel nitraat dan? Wat zou ik dan voor rauwkost kunnen nemen?

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Het schijnt hoe dan ook niet goed te zijn om dagelijks nitraatrijke groente te eten, of je zwanger bent of niet. Dus ik zou het eetpatroon dat je nu aanwent ook doorzetten na je zwangerschap. Hier een linkje met nitraatrijke en nitraatarme groenten. Die laatste kun je gebruiken voor je lunch.

Mag je iedere dag sla eten? | GezondheidsNet

5. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Maar kan het kwaad voor het kindje?

6. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Waarom gebruik je niet gewoon koolhydraatarm brood? kun je gewoon bij de ah kope Is wel snel op altijd, dus soms moet je het bestellen.n.
    Maar je zegt dat je een dieet hebt om medische reden...heb je dan geen begeleiding tijdens de zwangerschap? Lijkt me wel zo handig

7. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Omdat ik ook aan moet komen en als ik nog meer minder wat betreft de koolhydraten, dan ga ik waarschijnlijk weer afvallen en dat moet natuurlijk zeker nu niet. Volgens de gyn kan ik mijn dieet loslaten, maar omdat ik dit al jaren doe, durf ik dat eigenlijk niet. Heb ook bij een diëtiste gelopen en zij raadde me de sla aan (wel met dingetjes erdoor), dus sindsdien heb ik dat gedaan. Is een diëtiste via het ziekenhuis, maar zij heeft voor zover ik we nooit gezegd dat dit slecht zou zijn tijdens een zwangerschap, had ze dat maar wel gedaan... Denk jij dat ik hiermee ons kindje in gevaar gebracht heb?

8. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Je bent een dieet aan het aanhouden wat je hebt gekregen toen je niet zwanger was. Die kun je nu niet doorvoeren als je zwanger bent. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken om je kindje, echter snap ik de reden waarom je geen koolhydraatarm brood durft te nemen niet.
    Je moet aankomen en mag niet minderen op je koolhydraten. Als je de sla vervangt met koolhydraatarm brood verhoog je je koolhydaatinname iets (en voeg je nog meer voedzame stoffen toe..want aan sla heb je niet heel erg veel). Je hebt nu echt een hogere behoefte aan koolhydraten.
    Je kan natuurlijk gewoon een eenmalig consultje dietiste doen voor wat tips tijdens de zwangerschap.

9. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Ik krijg genoeg binnen en verander niks, dus dat blijven doen lijkt me geen probleem. Het was ook om medische reden, het was niet zomaar een dieet. Het is niet dat ik geen koolhydraatarm brood durf te eten, het werd me door mijn diëtiste afgeraden omdat aankomen dan helemaal lastig/onmogelijk wordt. Deed ook wel dingen door de salade hoor, vaak vleeswaren, noten en komkommer/tomaat. Start anders wel met 1 speltboterham per dag extra, dat kan geen kwaad toch? Eet dan 3 i.p.v. 2 boterhammen per dag.

Heb mijn diëtiste al gemaild, maar heb helaas nog geen reactie gehad.

10. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Denk dat je t beste idd even op je diëtiste af kunt gaan. Zij kent jou situatie t best en kan dus goed inschatten wat je wel of niet kan of mag doen.

11. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Neem zo een plakje speltbrood extra. Mocht al wel 3 per dag, maar had er zelf 2 van gemaakt omdat ik het te goed wilde doen... Hopelijk kan ik het wat meer gaan loslaten de rest van de zwangerschap...

12. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Je dieet was bedoeld voor een niet zwanger lichaam, als dat toen werkte prima. Echter zijn de behoeftes door de zwangerschap veranderd. Er gelden andere richtlijnen voor wat je minimaal binnen moet krijgen bij een zwangerschap, ook bij een medisch dieet.

200 gr sla : 2 gr koolhydraten
    Normaal brood: 30-50 gr koolhydraten
    Koolhydraatarm brood: 15-30 gr koolhydraten

Waarom zou een hogere inname van koolhydraten aankomen moeilijker maken? Je komt van sla toch niet meer aan dan van brood ? :S

13. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Dacht dat je bedoelde om het gewone brood te vervangen door koolhydraatarm brood. Maar je bedoeld extra koolhydraatarm brood bovenop het gewone brood. Wacht eerst maar even reactie van mijn dietiste af en anders bel ik haar wel. Wil niet zomaar dingen gaan veranderen. Maar het extra plakje speltbrood smaakte erg goed! ;)

14. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Kan ik me goed voorstellen ! Je hebt echt wat meer koolhydraten nodig. Ik zit ook heel wijs jou te vertellen dat je wat meer moet eten...heb zelf ook 5 dagen in het zkh gelegen omdat ik te weinig at en dronk :p
    Ik heb ook koolhydraatarm dieet..maar zou nu toch echt 6 boterhammen per dag moeten eten. Lukt me echt niet hoor..maar toch.
    Mijn dietiste adviseerde juist koolhydraatarm brood te nemen, je kan dan meer van de andere goede stoffen binnen krijgen die er in zitten zonder je koolhydraatinname enorm te verhogen. Mijn probleem is alleen dat ik er niet genoeg van binnen kan krijgen. Nu dus weer op normaal brood, anders krijg ik niet genoeg binnen.

15. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Wow, dat is helemaal heftig! Wat gebeurde er toen dan? En waarom heb jij een koolhydraatarm dieet? 6 boterhammen lukt mij ook echt niet (meer) en zou het ook niet durven na zo lang maar 2 boterhammen per dag, dan wordt mijn koolhydraat inname wel een heel stuk hoger dan tot nu toe. Hopelijk reageert mijn diëtiste snel! De gyn zei trouwens niet dat het slecht was om mij aan mijn dieet te blijven houden, ze zei alleen maar dat het niet meer hoefde en dat ik nu moest proberen te genieten van het leven en deze zwangerschap.

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Het advies van wachtende is prima, even weer afstemmen met je dietiste nu je zwanger bent. Die sla kan volgens mij geen kwaad voor je kindje hoor. Maar zo uit mijn hoofd waar je een paar dagen per week de sla mee zou kunnen vervangen (maar check dit met je dietiste):

Kwark met honing en noten (je mocht wel noten las ik)
    Koolhydraatarm brood
    Omelet met groente
    Rauwkostsalade van nitraatarme groente
    Lekkere soep, bijv paprikasoep of preisoep of pompoensoep of courgettesoep

17. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Gewoon een tijdje echt te weinig gegeten en gedronken...begon erg af te vallen en had veel ketonen in urine.
    Bij mij is de reden voor het dieet PCOS, daarmee heb je een hoge kans op diabetes en is het advies koolhydraatarm te eten om suikerspiegels stabiel te houden.

Vergeet niet dat je koolhydraat behoefte nu verhoogd is. Als je die niet extra neemt kom je die dus echt tekort. Nu zul je daar nog niets van merken..maar straks ga je daar wel echt de gevolgen van voelen.

Van wie moest je op het dieet? Daar zou je ook mee kunnen overleggen als je niet snel genoeg reactie krijgt. Maar je kan natuurlijk gewoon ook even een afspraak maken of bellen met de dietiste.

18. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Hebben ze nooit in het ziekenhuis geprobeerd om je insuline resistentie te doorbreken?? Nu kan dat niet maar omdat je aangeeft dat je het al jaren hebt?

19. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Heb actos geslikt en daardoor had ik weer een redelijk regelmatige cyclus, maar dit mag ik nu niet (meer) slikken, dus nu moet mijn lichaam het zelf doen. Had ook het dieet, maar volgens de gyn hoef ik me daar in principe niet meer aan te houden. Alleen het helemaal loslaten durf ik niet, dus houd me er nog aardig aan. Eet nu alleen geen sla meer (wel tomaat, komkommer en/of wortel) en een boterham per dag extra, dus probeer wel iets meer en vaker te eten.

20. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Ik weet dat in het ziekenhuis de patienten aan een hoge dosering insuline werden gelegd om hypos te veroorzaken...door dit meerdere keren te doen werd de resistentie doorbroken en konden ze weer een normale hoeveelheid insuline gebruiken. En was de bloedsuiker ook een stuk beter

Deel Deze Pagina