Elke dag wijn

Discussie in 'De lounge' gestart door alanopra, 19 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Het is niet 'bewezen' dat 2 glazen per dag teveel en probleemdrinken is.

2. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Zoals ook met andere verslavende zaken het geval is moet je gewoon ook uitkijken met alcohol. Ik kan me voorstellen dat wanneer je s' avonds een wijntje drinkt dit een soort van rustgevend gevoel geeft, even een lekker relax momentje voor jezelf. Alcohol ontspant namelijk ook. Het punt is alleen dat wanneer er gewenning optreedt je voor datzelfde gevoel misschien 2 wijntjes nodig hebt.. En niet iedereen zal daar even gevoelig voor zijn hoor, maar er zijn nou eenmaal mensen die wat verslavingsgevoeliger zijn dan andere. Alcohol valt ook drugs namelijk.

Zolang je daar geen last van hebt (dus makkelijk ook een maand zonder kan zonder dat er constant een stemmetje in je hoofd zegt dat je zoooo graag een glas wijn wil): lekker blijven genieten :)

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Inderdaad, het wordt pas een probleem als je niet meer zonder kán. Dat iemand niet van alcohol houdt of niet elke dag drinkt prima maar het is niet zo dat je met 7 alcoholische drankjes per week per definitie een alcoholprobleem hebt...en dat zegt ook de Brijderstichting. Ik ben daar helaas bekend mee en dan niet vanwege mezelf maar kan je zeggen dat met mijn dagelijkse wijntje de Brijderstichting mij ook echt niet als probleemdrinker ziet.

4. Manoya

Manoya Niet meer actief

Lastig is dat he?
    Alcohol is verslavend, net als roken, drugs e.d.
    Vaak word alcohol niet voor vol aangezien, maar dat zou wel moeten gebeuren. Ik zeg niet dat iedereen die dagelijks een glas wijn is hoor, alleen het word enorm onderschat.

5. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ik weet niet of het onderschat wordt. Maar het is wel de enige drug die sociaal geaccepteerd is. Dat maakt het goedkoop, en als je er gevoelig voor bent, kun je makkelijk steeds meer gaan drinken zonder dat dat erg opvalt. Dat moet ieder voor zichzelf in de gaten houden. That's all.

6. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Alcohol is pas verslavend als je een nieuw glas neemt, zodra de alcohol uit je bloed is en je de urgente drang voelt om weer een glas te nemen, net als rokers en spuiters en slikkers doen en dan wordt het pas een verslaving.

De meeste volwassen mensen die een enkel glas wijn of bier nemen hebben geen lichamelijk effect, zoals een 'rustgevend' gevoel. Naarmate je meer drinkt, zal dat effect er wellicht wel zijn.

Ik heb een keer in een auto-simulator gezeten na het drinken van 2 glazen sn 3 glazen bier. Daar schrok ik wel van; je alertheid en je responstijd wordt echt een stuk slechter en langzamer!

Als ik moet rijden, drink ik nooit!

7. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik zal het maar toegeven dan, ik ben Boommm en ik ben alcoholist. :D
    Dat was dus een grapje.

Ik vind het belachelijk dat er zo gedaan wordt over elke avond een wijntje drinken. Zoals ik al eerder ergens in dit topic vertelde drink ik elke avond bij het eten. Maar toen ik zwanger was kon ik dit prima missen hoor. En nog, als we (bij hoge uitzondering) een keer geen wijn in huis hebben rennen we echt niet gelijk naar de Appie.

Ik vind het bovenstaande stukje ook geen hard bewijs. Heb je een wetenschappelijk artikel die dit bevestigd?

8. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Het aparte is, en ik ben echt geen tegenstander van een wijntje elke dag, dat ik veel mensen hier lees die zeggen waar is het bewijs...zelfs nadat deze al genoemd zijn (meer kans op kanker, meer kans op hart en vaat en ga zo maar door ziektes)
    Als ik nu zeg dat twee sigaretten per dag, net als alcohol, geen kwaad kan, dan denk ik dat ik hele andere reactie's krijg ;)
    Je bent dan natuurlijk ook niet verslaafd, het zijn er maar twee.

Zelf vind ik het onnodig, als ik zo nu en dan een lekker wit wijntje pak dan geniet ik daar van, maar het hoeft van mij niet iedere dag.
    Wat ik altijd "geleerd" heb is dat als je elke avond twee drankjes zou willen hebben (met de geijkte uitspraak Zo dat is lekker zeg, eff ontspannen) je al een gewoontedrinker ben en dit toch echt een vorm van verslaafd is.
    Misschien is het een verslaving, misschien niet, als het een verslaving is is het er wel 1 die maatschappelijk redelijk geaccepteerd is.

9. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ik denk eerlijk gezegd ook zeker niet dat elke dag 1 of 2 sigaretten nou zo'n ramp is nee. Alleen kan bijna niemand zo weinig roken, want als er nog 1 zeer verslavende drug is, dan is het wel nicotine. Het is dus appels met peren vergelijken.

Alcohol is voor sommigen dus een beloning, 'even lekker ontspannen'. Ja, nou en? De ander neemt om 'even lekker te ontspannen' een chocoladereep, eet koekjes bij de koffie, chips bij de cola, of wordt wild van drop. Ook allemaal niet bijster gezond, dames.

Ieder z'n meug, en neem elkaar niet zo de maat. Er is geen enkel onderzoek dat bewijst dat je van 1 wijntje per dag kanker krijgt, dat is echt stemmingmakerij. Dus geniet met mate, en dat geldt voor alles in het leven.

10. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Dat zal dan waarschijnlijk wel per persoon verschillend zijn, gezien ik hier toch regelmatig lees dat iemand een glas wijn (oid) neemt voor ontspanning. Ik durf te wedden dat ik straks na deze zwangerschap 1 wijntje goed merk ;)

Rijden met alcohol is inderdaad ook hier een no go. Zelfs niet met een slokje.

Weet je, ik ben geen voorstander van dagelijks alcohol (gezien ik ervaring heb met alcoholverslaving), maar ook geen tegenstander omdat nou eenmaal niet iedereen er hetzelfde op reageert. En als je er gewoon van geniet, wat imo ook belangrijk is, waarom dan ook niet. Met mate dan.

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Als ik moet rijden, drink ik meestal 1 wijntje. In combinatie met water kan ik daar gerust 3 uren mee. Het gaat mij niet om de alcohol, maar om de smaak, heerlijk!

Ik denk dat wij idd gewoontedrinkers zijn. Maar ik kan er prima zonder.
    Heb er 9 maanden lang niet naar getaald.

Ik geef nu bv, dus hou het vaak bij 1 wijntje onder het koken en eten.
    Als ik die op heb binnen 3 uren is dat een hele kunst :p

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik vindt het veel.

13. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Hier wordt alleen in het weekend alcohol gedronken, door de week alleen fris.
    Maar 1 glas per dag vind ik niet schokkend, schijnt juist gezond te zijn voor de bloedsomloop.

Volgens mij is het zo dat je vanaf 3 glazen per dag al van verslaving mag spreken.

14. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Vaak vind ik de volgende dag mijn glas nog met een flinke bodem wijn er nog in... Nu ja vinden, ik weet wel waar ik het laat hoor maar vergeet dan uiteindelijk dat er nog wat in zat en ga gewoon naar bed.

15. sam83

sam83 Actief lid

20 nov 2014
    296
    0
    16
    NULL
    NULL

Dit dus..;)

16. susy26

susy26 Niet meer actief

Mijn vriend dronk altijd voorheen rosé. Dan voornamelijk in het weekend, naja, begint vrijdags natuurlijk......

op ten duur kreeg tie last van zn zij, harkloppingen, moe...

naar de dokter... bleek een virus te zijn, oke. .
    2 weken later... Hij knapte maar niet op...

Toen toch maar bloed prikken, ook voor de lever.

Toe bleek dat zijn leverwaardes veels te hoog waren. Moet ong rond de 50 zijn en bij hem was t geloof ik rond de 1300...weet t niet zeker meer, maar idg niet goed.
    Huisarts zei, daar komen die klachten van.. en je moet er mee stoppen.. anders zal je je kinderen niet zien op groeien.

Dat was echt een schok. Hij dronk ook echt veel, ging niet tellen hoeveel glazen.. maar zag wel de flessen liggen. Denk zo'n 2 flessen per avonden dan 3 avonden... en doordeweeks mocht tie van mij niks meer hebben. Maar dan zag ik hem stiekem naar de schuur lopen.. of ik rook het... en elke keer...nee schat, doe het niet meer.. jaja.

Nu ong 5 maanden geleden en drinkt niks meer. Heeft hem wel wakker geschud.
    In het begin best moeilijk, maar net als toen met oud en nieuw mocht tie wat hebben... maar smaakt niet meer zo als voorheen zei tie.. ik zo , gelukkig.

nu ook niks in huis, op een feestdag ofzo mag tie best wat hebben, ik zeg dan 1 fles, zie ik er meer , dan zien de flessen de gootsteen.

Zelf drink ik nooit, hou er totaal niet van.
    Maar ben wel heel blij dat ie niks meer pakt. En hij is ook fitter.

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik drink zelden alcohol, vriend ook.
    Vorige week had hij de dropshot gevonden in de kast en dronk hij 3/4 dagen voor het slapen en shotje. Ik al vragen of hij een alcoholist aan het worden is ofzo :p haha ik kan daar gewoon niet tegen.
    Hij heeft dat een keer of 2 per jaar dat hij iets vind in de kast, dan drinkt hij dat een paar dagen om dan weer maanden niks meer te drinken

Een kriek vind ik wel eens lekker op het terras met 25graden in het zonnetje.
    Wijn alleen de asti. 1/3 flessen per jaar onder ons 2 :p

18. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik drink zelf heel zelden, mijn man (zakelijk) wat meer maar zeker niet overmatig. Op zich zou ik geen bezwaar hebben als mijn man één glaasje rode wijn per dag zou drinken....volgens onderzoeken is dat altijd nog een stuk gezonder dan elke dag een zak chips of een Mars wegwerken. Ik zou het wèl zorgelijk vinden als hij echt geestelijk afhankelijk zou zijn, ongeacht hoeveel hij zou drinken. Dan heb je echt een probleem, net zoals bij elke verslaving. Gelukkig is dat hier niet het geval. 😅

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Moet altijd zo lachen om mensen die dan 2 wijntjes per dag teveel vinden maar ondertussen wel zelf een pakje sigaretten weg roken hihi ;)

Nee ik vind 2 glazen wijn niet veel. Moet kunnen hoor.

20. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik rook en drink. Drinken niet elke dag, maar soms een paar avonden achter elkaar 1 glas rode wijn.
    Of op het werk een wijntje als ik nog een uurtje moet wachten op een afspraak oid.

Maar ik kan ook zo een paar weken niks drinken.
    Sinds ik weet dat ik zwanger ben rook en drink ik niet meer. Maar goed, ik kan ook prima zonder sigaretten en alcohol.
    Verslaafd ben ik niet.

Koffie daarentegen..... Ik drink netjes 1 à 2 koppen koffie nu, maar dat heeft me wel moeite gekost de eerste dagen :)

Elke dag wijn, hoeft niet gelijk een verslaving te zijn. Zolang je er niet afhankelijk van bent.

Deel Deze Pagina