Nieuwe van een b merk of tweedehands a merk?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mijkeltje, 15 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Onze wasmachine is vandaag helaas ter ziele gegaan. Goed balen, vooral omdat we nog geen geldboom hebben kunnen kweken...

Dus vandaar de vraag: zouden jullie een tweedehands machine kopen van 'n A-merk of 'n nieuwe van een B-merk?

En zo ja, welke?

2. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

lastig, en balen dat ie kapot is zeg!
    ik zou een nieuwe kopen van een B merk, vooral ook voor de garantie die je dan hebt, straks koop je een 2e hands A merk en is die ook binnen no time kapot dan zit je mooi zonder centen en zonder wasmachine.
    merk, geen idee, wij doen al 12 jaar met die van ons maar dat is een A merk.

3. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

tweedehand A-merk heeft als nadeel dat je geen aanspraak kunt maken op de garantie waardoor reparatiekosten flink kunnen oplopen (om te beginnen al met voorrijkosten tussen de 90 en 125 euro).

nieuw B-merk heeft als voordeel dat ze toch goedkoper zijn, een economische levensduur van minstens 6 jaar hebben, 1 jaar garantie (sommige merken zelfs 2 jaar), 5 jaar lang coulance (op basis van vruchtgebruik) op de reparatiekosten mits het geen gebruikersfout is.

goede b-merken zijn: LG, Whirlpool en eloctrolux. Electrolux is is het huismerk van AEG (AEG is een A-merk). Hierdoor zijn alle onderdelen die in Electrolux verwerkt zijn precies hetzelfde als in AEG en heb je dus een goedkope AEG.

4. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Tweedehands zou ik sowieso persoonlijk zelf al niet aan beginnen. Dan zou ik gaan voor een nieuwe van een B-merk.

Weet trouwens niet wat je budget is maar ik heb zelf vorig jaar deze gekocht en ben er zeer tevreden over!
    LG WD 13481 TP - Wasmachine - Modern.nl

5. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ben het met Shaylen eens. Zou een wasmachine ook niet tweedehands aanschaffen omdat ik het niet erg hygiënisch vindt maar dat iets anders, zou eerst denken om de garantie bij een nieuwe en met een b-merk kun je ook heel goed uitvallen hoor.

6. hardloper

hardloper Niet meer actief

ik zou ook voor een nieuwe gaan, en even goed rondzoeken of er ergens misschien ook een a merk van een oudere lichting is die is afgeprijsd?

7. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Dan zou ik kiezen voor een B-merk en een extra verzekering af te sluiten. Deze zijn niet zo duur, en je kan je volgens mij voor 3 of 5 jaar verzekeren.

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik zou een nieuw B merk halen.
    Je hebt dan nog garantie, en wie weet kapt dat mooie A merk machinetje er na een paar maanden mee.
    Wij hebben een Whirpool wasmachine/droger en vaatwasser, ze noemen dit een B merk maar voor ons is het echt een A merk!
    Machines staat er nu 3 jaar, nooit wat mee gehad. Ze worden dagelijks gebruikt.
    Bediening is simpel. Vind al die technische dingen leuk hoor, maar dat kan in mijn ogen alleen maar kapot gaan.... :p

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nieuwe van een B-merk. Tweedehands vertrouw ik niet. Je weet niet wat er mis mee is gegaan. En een nieuwe wasmachine kost niet zoveel als je geen Miele of zo neemt. ;)

Op een nieuwe wasmachine heb je sowieso iets van 5 jaar garantie, dus koop geen garantie bij! Laat je niets wijsmaken door die verkopers! De duur van garantie staat niet exact vast, maar bij normaal gebruik mag hij niet stuk gaan binnen de verwachte tijd en dat is iets van 5 jaar bij een B-merk. Bij een A-merk misschien zelfs 10! Voor meer info moet je even googlen op consumentenrecht.

Nog iets... de verkoper is verplicht om de oude wasmachine in te nemen. Je betaalt namelijk niet voor niets een verwijderingsbijdrage. Dus als ze de nieuwe komen leveren, moeten ze de oude meenemen. Wel even zeggen dat dat de bedoeling is bij de aankoop. ;)

De Indisit is wel een goed B-merk. Hier is er eentje voor € 279,-.
    Deze is € 349,- maar wel Beste Koop van de consumentenbond.

Whaaaaah! Ik bedenk me net dat ik er nog een was in heb zitten! Die was al om 3 uur klaar! :$

10. meidenhuis

Nee je hebt maar 1 jaar fabrieksgarantie. Bij c-merken soms meer (zoals nordland vroeger).

Een A-merk heeft een economische levensduur van 8 jaar (Miele, Bosch, Siemens en AEG) en 1 jaar fabrieksgarantie. Binnen dit jaar worden geen kosten gerekend voor reparatie mits het geen gebruikersfout is (bh-beugel bijvoorbeeld). Na de fabrieksgarantie heb je recht op coulance op de reparatiekosten (maar niet op de voorrijkosten) (en ook hier geldt weer dat wanneer het een gebruikersfout betreft je nergens recht op hebt).

Gaat je wasmachine na 4 jaar kapot krijg je de helft van de reparatiekosten vergoed (en niet de voorrijkosten).

B-merken hebben een economische levensduur van 6 jaar.

C-merken van 3 of 4 jaar.

Geen verzekering afsluiten want dat is echt oplichterij! Vaak wordt je claim afgewezen terwijl deze binnen coulanceregeling vaak wel wordt gehonoreerd.

11. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Nou, wat ik zo zie komen wij iig bij de c-merken uit... Ons budget is te laag voor B-merken... En tsja, d'r zal toch op korte termijn een wasmachine moeten komen...

12. meidenhuis

hoe oud is je wasmachine? wat voor 1 is het, en weet je al wat er kapot is?

13. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Hij is zo'n vijf jaar oud, 't is een Beko en ik moet bekennen dat ik totáál niet meer weet wat de reparateur precies zei over wat er nou precies stuk was... (Zwanger en nogal van de wap dat 't ding kapot is, dan krijg je dat...)

14. meidenhuis

Weet je nog waar je de wasmachine gekocht hebt? Ik weet dat als je flink gaat klagen bij de verkopende partij zij je vaak wel een leuke korting aanbieden op een nieuwe wasmachine......

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    nieuwe B merken zijn tegenwoordig net zo goed als tweedehands A-merken en daarnaast heb je garantie ik zou voor een nieuwe B keus gaan!

16. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    ik zou ook voor een nieuwe gaan en dan een b merk , hebben wij 14 jr geleden ook gedaan en hij doet het nog steeds en nog nooit iets aan gehad ...Misschien ook een tip , je hebt witgoedmarkten die apparatuur verkoopt met een beschadiging , daar hebben wij toen ook de wasmiachine gekocht zat een krasje op de zijkant , lekker belangrijk en was gelijk een stuk goedkoper .....

17. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ik zou kiezen voor een b-merk nieuwe. Heb je iig garantie met bon ;)

Als zulke dingen kapot gaan is t nooit leuk, zijn toch wel dure grapjes!

succes met t uitzoeken van een goede betaalbare wasmachine meid ;)

18. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    er zit er ook eentje in Nijmegen , ik zie dat je in gelderland woont en je hebt gewoon garantie :

WGM | WITGOEDMARKT

19. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Geen idee, m'n man heeft 'm gekocht toen hij hier kwam wonen. Later zijn we gaan samenwonen en heb ik mijn machine weggedaan...

Ik denk uberhaupt dat ik m'n moeder maar eens meeneem als we voor 'n nieuwe gaan kijken (die schiet 'm ook voor en wij betalen 'm weer aan haar af), want die kan namelijk verrekte goed handelen...

20. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Hihi, jullie denken sneller mee dan ik kan reageren!

Deel Deze Pagina