wat is "normaal" voor 8 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door nicolioo, 20 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nicolioo

nicolioo Bekend lid

1 dec 2008
    901
    0
    0
    Tja echt stom maar dit forum kan je ook heel onzeker maken heb ik gemerkt. Ik heb er eigenlijk nooit last van want maak me niet zo druk over wat de kleine wel of niet kan maar nu toch ineens wel.
    Ik las van de week een topic door over kindjes met een ontwikkelingsachterstand (medisch bewezen) en daar stonden de volgende dingen over kunnen zitten, eentje had een baby die kon "pas" zitten met 8 maanden, en al wel tijgerde maar niet kroop en de ander eentje die pas zelf kon gaan zitten met 10 maanden.

Siem kan nog helemaal niet kruipen, laat staan zelf gaan zitten. Hij blijft wel redelijk zitten op zijn speelkleed als ik hem neerzet en zijn beentje goed uit elkaar doe. Hij rolt op zijn buik en weer terug en hij duwt zich met zijn kin op het kleed vooruit (erg maf gezicht maar het werkt voor hem.)
    En nou ga ik me toch bezorgd zitten maken grrrrr!

Is hij gewoon wat langzaam wat me namelijk echt niets uitmaakt of is hij erg laat met die dingen en moet ik bij het cb aan de bel trekken?

Al vast bedankt voor het meedenken.

2. Maia

Maia Niet meer actief

probeer je er niet al te druk om te maken.

Fleur kon op een gegeven moment wel teigeren, maar verder deed ze niets.

En toen was ze 10 maanden, en toen opeens ging ze binnen 1 maand van 'alleen kunnen teigeren'' naar zelf gaan zitten, kruipen, staan en langs de bank lopen. Dus toen ze 11 maanden was kon ze dat 'opeens' allemaal.

Jij kent je kindje het beste en als je verder het idee hebt dat je kindje zich gewoon op zijn tempo ontwikkelt dan zal dat het waarschijnlijk ook wel zijn. Als je daarover echt twijfelt zou ik het met het cb of de ha bespreken.

3. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Chloé is 10 maanden geweest, ze kan goed zitten maar gaat nog niet zelf zitten, ze draait van rug naar buik en terug en kruipt nog niet, trekt zich ook nog niet op tot staan!
    Moet ik me dan ook maar zorgen gaan maken?:$
    Ik heb hier nu genoeg gelezen dat ieder kind anders is, de 1 snel en de ander langzaam, ik denk maar zo ach het komt vanzelf wel en denk dat jij dat ook zou moeten doen:)

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Heb maar 1 tip voor je; Niet teveel dit soort topics lezen. Kunnen je best onzeker maken.
    Maar als ik het zo lees doet Simon het prima!

Sven kon ook pas met 8 maanden blijven zitten. Daarvoor kukelde hij nog om. Pas sinds een maand trekt hij zich vooruit. Maar kruipen nog steeds niet.
    Wel loopt hij sinds enkele dagen stukjes mee aan de hand (twee handjes).

Ik maak me er ook niet druk om. Ieder kindje volgt zn eigen lijn.

5. nicolioo

nicolioo Bekend lid

1 dec 2008
    901
    0
    0
    Thx meiden , ben helemaal gerustgesteld en ga dat soort dingen niet meer lezen.
    Als ik zelf naar Siem kijk maak ik me inderdaad ook geen zorgen en heb ik ook nooit gedaan, hij heeft gewoon erg veel energie gestoken in groeien hahhahaa , hij zit al in maatje 80 en 86 !

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ayla doet echt nog helemaal niks, die is gewoon lekker lazy :D. Ze kan rollen van buik naar rug, maar vertikt het te doen. Rollen van rug naar buik, teigeren, laat staan kruipen en zitten kan ze allemaal nog niet. Ach, ik geloof het allemaal wel, komt vast goed.

7. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ik zal je gerust stellen. Die van mij is 7 maanden en kan nog niet eens omrollen :( Ook op zijn buikje liggen kost nog steeds moeite.

8. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje kon ook pas zelf gaan zitten toen hij 9 maanden was. En volgens het CB was dat nog steeds niet te laat, maar mooi op tijd.
    En ineens behoorde hij tot de vroege vogels, want toen hij eenmaal doorhad dat hij dan ook kon gaan staan ging hij ook meteen overal bijlangs lopen. En voordat hij elf maanden was liep hij goed los. Dus geen paniek. Het kan zo ineens heel hard gaan.
    Ga maar gewoon weer lekker genieten ;).

Ennuh, ontwikkelingsachterstand... Mijn jongste broer heeft het Ehlers-Danlos syndroom. Bindweefsel om de gewrichten is met zijn type te slap en de spieren moeten dus alles opvangen. Hij kon pas lopen toen hij al bijna twee was!! Bij hem is nooit gesproken over een ontwikkelingsachterstand terwijl de diagnose Ehlers-Danlos pas gesteld is toen hij 9 was!

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Echt niet druk om maken hoor.
    Mijn dochter tijgert wel flink, maar zitten zit er echt nog niet in. Heel soms blijft ze even zitten, maar vervolgens valt ze altijd weer om. Ben toevallig net bij t CB geweest en niemand die er wat van zei hoor, was helemaal prima.

10. nicolioo

nicolioo Bekend lid

1 dec 2008
    901
    0
    0
    Ik denk dat dit gewoon een topic was waarin (sorry als iemand zich aangesproken voelt) moeders op die manier toch een beetje opscheppen met wat hun kleine kan, hij kan pas dit en net pas dat is dat niet langzaam..... grrrrrr

Lief dat jullie met zoveel reageren maar ben echt al helemaal gerustgesteld! Ik riep al vanaf dat Siem een week of 8 was dat hij gewoon lekker "lui" was en alles wel best vond, dat is nog steeds zo! Hij is gewoon erg tevreden en hoeft niet vanalles te kunnen steeds, hij vermaakt zich nog prima liggend op zijn rug.

11. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik snap het heel goed van je hoor, ik heb dat heel erg vaak en mijd daarom dat soort topics ook;)
    Die kleintjes van ons leren het allemaal vanzelf wel:)

12. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Geen zorgen maken hoor, ieder kindje ontwikkelt zich op zijn eigen manier...
    Laatst zei het CB tegen mij: als ze met dr 12 maanden kruipt dan ben ik tevreden!

Die van ons blijft heel goed zitten, maar gaat nog niet zelf zitten...
    Ze kruipt niet, maar kan zich wel prima verplaatsen door te buikschuiven en te rollen (dan is ze binnen een paar sec aan de andere kant van de kamer )
    maar verder doet ze ook nog niet veel.... Terwijl de kraamverzorgster tegen ons zei: Nou dat wordt volgens mij een snelle tante!

Daarentegen is ze wel weer vlot met zwaaien, "hieper de piep hoera" en wat woordjes zeggen....

Ach het komt allemaal vanzelf! Niks forceren en gewoon geduldig wachten... Er komt straks vast een moment dat er een flinke ontwikkeling plaats gaat vinden!

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ah, je hebt de grote nadelen van een forum met allemaal 'experts' ontdekt!

Hou je aan één ding vast: je gaat regelmatig naar het CB of in België een equivalent of kinderarts als die iets opvallends. afwijkends ziet dan zal hij / zij dit zeker met je delen. Verder ontwikkelt elk kind zich anders en dat is maar goed ook want anders zou het verschrikkelijk saai zijn. Tussen 2 en 4 jaar trekken eigenlijk alle kinderen 'gelijk' (uitzonderingen daargelaten natuurlijk: en dat zijn dan echt de kinderen die 'bekend' zijn)

Tot 1 jaar zijn ze allemaal baby... en wat verwacht je nou van een baby???

Mijn dochter 7,5 maand:
    - zitten (neergezet): 30 seconden??? (hihi)
    - rollen van buik naar rug en terug
    - om haar as draaien terwijl ze op haar buik ligt
    - een klein flesje met houder vasthouden en wat drinken
    - vasthouden en overpakken
    - ze flappert op haar buik wel maar dat is het wel zo'n beetje
    Allemaal heel normaal

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wow dan gaat hij snel de lengte in zeg! Hij heeft Sven al ingehaald. Die zit nog ruim in 74.
    :)

15. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wauw nou, dan weet je meteen waar 'ie zijn energie in gestoken heeft idd. :D Hier pas net in maatje 74 en sommige grootvallende merken nog 68.

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza bleef zitten bij 6,5 maand, en een maand/anderhalve maand later ging ze zelf zitten, kruipen, optrekken en staan/langslopen.
    Thirza was erg vroeg, dus ik denk dat jij je echt geen zorgen hoeft te maken hoor! :)

17. Maia

Maia Niet meer actief

weet je wat het ook kan zijn... een vriendinnetje van me die had een kindje die erg snel was met dingen. En die vond dat ook niet leuk (ja wel leuk, maar toch ook wel niet), juist omdat het extra snel ging. Fleur bleef wat dat aangaat wat langer 'klein'.

zo kan je het ook bekijken ;)

18. kiddie

kiddie Niet meer actief

Sinds 3 weken kan mijn dochter tijgeren en sinds vorige week gaat ze zelf zitten. Ze zat wel stevig met 8 maand al. Mar daar bleef het bij. :) Geeft niks hoor. Maar kan je wel onzeker maken ja!

19. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Tja, de ene is wat langzamer, de andere snel! Jelmar is dus een snelle... Die is nu 7,5maand en loopt al langs de tafel, kruipt sinds 6,5 maand en tijgerde al met 5,5maand.... Maar ik kon er dus vanaf dat moment maar goed op letten! :p en overal achteraan, alles van de tafel.....

Dus je hebt ene uiterste en andere uiterste, maar ik vind opscheppen ook niet altijd waa, de damws met snelle beebs mogen dat ook melden toch?
    Jij gaat net zo trots zijn wanneer jou kleintje gaat optrekken tot staan als ik nu ben ;)

20. nicolioo

nicolioo Bekend lid

1 dec 2008
    901
    0
    0
    Ik bedoel met opscheppen ook niet trots zijn, natuurlijk mag je trots zijn als je het leuk vind dat je kleine snel is met allerlei dingen. ik bedoel meer de opmerkingen die lijken bedoeld te zijn als onzeker en klopt dit wel terwijl ze weten dat het helemaal niet zo is en dan van anderen willen horen dat hun kleine het juist super doet en zo reacties krijgen.

Als voorbeeld zou mijn topic zo eentje kunnen zijn maar dan met als titel Wat is normaal met 4 maanden en dan de dingen omschrijven die Siem kan en dan van iedereen te horen krijgen dat hij juist snel is. Vold je me nog:D

En ik heb er zelf totaal geen problemen mee als Siem lekker langzaam is met zijn ontwikkeling, is meer bezorgdheid dat ik wil dat hij gezond is en dat alles goed komt. Hij doet gewoon lekker de dingen die hij op dat momnet belangrijk vindt. Zo kan hij al hele grote happen nemen hahhahahaa eet zo een hele aardbei (kleintjes) of druif op en hij is heel erg goed in lachen en zijn wenkbrouwen gek ongelijk optrekken (ik kan het nog niet eens hahahaha)

Deel Deze Pagina