Tandjes poetsen strijd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lumiere, 4 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn zoon is net 9 maanden en hij heeft 3 tanden, 2 onder en 1 boven. Vanaf dat zijn eerste tand echt goed door was, met 6mnd, zijn we gaan poetsen. Met babytandenborstel en peuterpasta. Natuurlijk maar kort. De eerste maanden ging dat prima, hij deed zijn mond wijd open en vond het leuk. Sinds een paar weken is het echt een strijd geworden. Hij protesteert, wurmt, slaat mijn handen weg, trekt de tandenborstel uit zijn mond en draait zich weg. Ik heb geprobeerd hem af te leiden met speeltjes, vanalles, maar zodra de tandenborstel zijn mond weer nadert laat hij het speeltje vallen en slaat de tandenborstel weg. Voortdurend, hij geeft niet op. Ik probeer steeds heel snel even te poetsen, weer speeltje geven, weer snel even poetsen.

Mijn vriend houdt hem heel stevig in de houdgreep, met een hand klemt hij allebei zijn handjes vast en poetst terwijl zoonlief het op een schreeuwen zet, maar ik kan met een hand niet allebei zijn armpjes in bedwang houden. Ik wil hem ook niet overstuur maken om het zo iets heel negatiefs te maken. Mijn vriend werkt vaak 's avonds, dus ik ben dan vaak alleen met onze zoon.
    Ik wilde vroeger zelf ook nooit tandenpoetsen, had dus op mijn achtste al mijn eerste vulling te pakken :(

Ik denk dat het bij zijn leeftijd hoort, hij begint op meer vlakken een eigen willetje te krijgen. Hij is groot en berensterk en heeft sowieso een pittig karakter.
    Wie kan mij tips geven hoe ik dit kan aanpakken?

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Ik laat haar altijd 'zelf' poetsen voor de spiegel. Ik wil er geen strijd van maken maar het moet natuurlijk wel. Ik kies er dus voor om het haar zelf te laten doen met wat hulp zodat ze er wel aan went en er geen hekel aan krijgt

3. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier gaat het prima, wat ik bij kindjes op m'n werk altijd deed was de afspraak maken " ik poets eerst en dan mag jij poetsen", zelf poetsen is vaak leuker.
    Voor de spiegel zodat je kindje kan zien wat er gebeurt kan ook goed helpen! En anders in de houdgreep als t niet anders kan, t is wel voor het belang van het gebit.
    Soms helpt een liedje zingen/afleiding ook goed of misschien een vast moment? Weet niet of je dat nu doet.

Ik weet vanuit m'n werk en m'n eigen dochter dat kinderen al heeeeeel jong heel veel snappen. Ik benoem altijd alles en dat werkt goed, wellicht werkt het ook bij jou kindje?

4. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Zo doen wij het ook. Wij hebben een woezel en pip tandenborstel met een klepje erop, die haalt zij er af. Eerst haar haar tandjes laten poetsen (lees:kauwen op de tandenborstel) dan een van ons even goed. Dan samen tandenborstel afspoelen, klepje erop en toet toet toet haar mond droogmaken met de handdoek.

5. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Hier eigenlijk altijd een drama geweest. Soms gaat het een weekje ofzo beter en bij mijn man gaat het vaak beter dan bij mij. Ik stap nl. nogal snel over op de houdgreep omdat ik geen zin in gezeur heb en het toch moet. Maar goed, ik merk natuurlijk wel dat dat de ervaring niet echt makkelijker maakt...

Dus helaas geen tips. Of: ik ken ze wel, maar hier heeft weinig gewerkt.

- liedje zingen (had ik geen zin in, want ben echt zo stuk aan het eind van de dag... en had geen zin om bedritueel nog meer uit te breiden)
    - elektrisch poetsen zag ik een keer als tip, maar weet niet vanaf hoe oud dat mag (heb ik hier nooit geprobeerd)
    - uitleggen wat je doet (werkt hier meestal nog het beste)
    - voordoen (hebben we geprobeerd icm met zus: dus eerst zus poetsen en heel erg loven, maar dat maakte niks uit)
    - voor de spiegel poetsen (werkt soms)
    - iets anders ter afleiding geven (werkt soms)

Anyway... ik wacht zelf ook nog op de gouden tip... over 4 maanden moeten we 2x per dag gaan poetsen :(

6. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Ik zet hiermee toch echt door, hij vindt het niet fijn maar op het moment van poetsen ben ik even de baas dus gewoon hup mond open en poetsen.
    Ik zeg wel continue dat hij het goed doet, en laat hem duidelijk blijken wanneer het bijna klaar is.
    Na afloop mag hij zelf nog met de tandenborstel poetsen oftewel bijten haha..
    Ik vindt het erg belangrijk dat zijn tandjes goed verzorgd zijn.

7. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant

Zo doe ik het inderdaad ook. Uitgebreid vertellen hoe goed hij zijn mondje opendoet enzo en prijzen als hij me even laat begaan.

8. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ik zing een zelf bedacht liedje over tandenpoetsen :).
    Zo wordt het een ritueel, een liedje maakt het leuker en we weten allebei wanneer het tandenpoetsen afgelopen is.
    Want leuk is het gewoon niet.
    Wel heel nuttig :).

9. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Precies dit. Gebit moet goed verzorgd worden dus poetsen is niet optioneel. Als ze niet meewerkt dan poetsen we onder dwang. Dat hoeft gelukkig niet vaak meer maar toch komt het af en toe nog voor. Het zij zo ;)

10. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Hier helpt het om de tanden te poetsen voor de spiegel.
    We trekken een beetje gekke bekken in de spiegel en daarna poetsen maar. Vaak is hij nog aan het lachen door de gekke gezichten die ik trek waardoor ik er goed bij kan.
    Mocht hij echt zijn dag niet hebben, dan gaat hij in de houdgreep.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als alle 'leuke' oplossingen zijn geprobeerd, dan gaat onze jongste dochter toch echt in de houdgreep. Zo het klinkt op dezelfde manier als je vriend dat doet: twee handjes met 1 hand vasthouden en hoofd vastgeklemd tussen m'n borst en arm.
    Tandenpoetsen is gewoon een 'must'.
    Inmiddels gaat het stukken beter en houdt ze haar mond zelf open. Ze heeft dus geen negatieve associaties overgehouden.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier (1,5 jaar) poetsen we gewoon tandjes. We maken er grapjes bij, of ze mag onze tanden poetsen, of ze mag met de ipad of een boekje lezen tussendoor. En als ik te moe ben voor dat alles, dan moet ze gewoon even stil liggen, daar luistert ze inmiddels naar.

13. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier met dochter ook een periode gehad. Die deed haar mond ook gewoon niet open. Wij kregen de tip om erachter te gaan staan en iets in de handjes te geven. Ze kijken dan omhoog en doen automatisch hun mond open. verder zongen we er altijd een liedje bij, zodat ze wist wanneer het klaar was.
    Mevrouw vind het nog niet leuk.

14. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Hier is het even kort beter gegaan maar nu ook weer in de houdgreep. En ik heb eigenlijk nog liever dat hij gilt want dan kan ik overal goed bij, dan dat hij niet wil en zijn kiezen stevig op elkaar houdt met de borstel ertussen. Dat vind ik zo irritant want dan lukt het poetsen echt niet.
    13 maart moet ik naar de tandarts en mag hij mee. Ze mogen hier ook al klein even in de stoel zitten. Ben benieuwd of de tandarts misschien nog tips heeft.

Deel Deze Pagina