Moeder krijgt zware rugoperatie

Discussion in 'De lounge' started by hippydepippy, Jul 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Mijn moeder krijgt in september een zware operatie aan haar rug. Daarna zal ze veel last hebben en zeer veel op bed moeten liggen. Mijn ouders wonen aan de andere kant van het land en dus is het voor mij niet mogelijk om iedere dag langs te gaan om te helpen. Nu was mijn idee om een pakket te maken met dingen waar zij de tijd kan doden.

Boeken, films? Daar houdt mijn inspiratie eigenlijk op... Misschien iedere week een verse bos bloemen (voor een vrolijk uitzicht ;)). Hebben jullie nog goede ideeën??

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Bladcadeau ( of tijdschrift abo)
    Tv serie
    Boeken

Een mand met bijv. Voor elke dag een klein grabbelcadeau , of juist genummerd.

1. Wat lekkers ( lezen etc kost teveel energie)
    2. Tijdschrift
    3. Grappige pen
    4. Puzzelboekje
    5. Mooie tekening van jouw zoon
    6. Een boekje
    7. Wat lekkers

Etc.

3. Miranti

Miranti Fanatiek lid

Jan 1, 2013
    1,445
    0
    36
    Mag ze dan ook op bed zitten, beetje schuin/half liggend? Misschien is dan zo'n volwassen kleurboek ook leuk?

Tijdschriften, puzzels, puzzelboekjes... Veel lekkers ;)

4. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Luister boek, dan kan ze nog wegdommelen.
    Als je met veel pijn op bed ligt dan doe je niet zoveel hoor. Kan zijn dat ze helemaal versuft is van de pijnstilling.

5. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,182
    113
    Brabant
    watvoor operatie krijgt ze?

ik heb na mijn operatie 6 weken alleen kunnen liggen en staan. heb veel tv gekeken. lezen lukte niet zo in t begin, later wel.
    ik zou haar dus een netflixabo cadeau doen:)

ik keek ook maar om het kijken. zo heb ik uren 24kitchen gekeken enzo.
    ik was nooit alleen ivm hulp voor de kinderen, maar was graag wat meer alleen geweest. je voelt je ellendig en soms wil je dan gewoon even in je eentje ellendig zijn.

6. hippydepippy

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Goede tips, bedankt!! Ze heeft een gekantelde wervel en een wervel waar het kraakbeen helemaal is versleten. Die worden vast gezet. Ze moet veel plat liggen volgens mij maar ze moet ook proberen zo veel mogelijk te zitten en lopen.

7. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,182
    113
    Brabant
    ik denk dezelfde soort operatie als ik.
    ik werd na de operatie van mijn knie tot mijn borst in t gips gezet.
    isdaar bij je.moeder al iets over bekend? zorg dat ajb voor een verhoogde wcbril en een vrouwenurinaal/plastuitjes. ik ging namelijk staand plassen, omdat ik niet kon zitten.

ik had een hooglaagbed van de thuiszorg in de kamer.

en keek dus heel veel tv, ipad en tijdschriften.

echt iets doen lukte in het begin niet.

een positief puntje: na 2,5 week slikte ik al geen tramadol meer!!! en ging het al echt beter qua pijn!!

8. hippydepippy

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Heb haar niet gehoord over gips. Ze moet na de operatie binnen 24 uur al oefenen met zitten, staan en lopen. Als dat goed gaat verwachten ze dat ze binnen 3 dagen weer naar huis kan. Ik ga het doorgeven van de wc bril, mijn ouders hebben vrij lage wc's dus dat is een goede tip!

9. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Heeft ze spondylodese? Zelfde operatie zo te lezen.

Als dat het is, daar is mijn zus vorig jaar aan geopereerd. Ze moest idd veel op bed liggen, ze had een hoog-laagbed in de woonkamer staan. Ze gebruikte ook een rollator en een verhoogde wcbril.

In het begin had ze heel veel pijn, en kreeg ze ook morfine, ook thuis. Ze was daardoor een beetje een zombie ;) . ze kon nog niet zo veel hebben de eerste 1,5 week.

10. hippydepippy

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    #10 hippydepippy, Jul 17, 2015
    Last edited: Jul 17, 2015
    Kanaalstenose en spondylodese is het inderdaad.

Ze moet 6 weken herstellen thuis en daarna 6 maanden tot een jaar revalideren. Idd in het begin flink aan de pijnstillers. Ben benieuwd, het zal haar denk wel flink gaan tegenvallen...

11. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Het viel mijn zus ook tegen. Ze was vooral bang voor onverwachte bewegingen.

Ze kan / mag sinds 2 maanden weer fietsen en zwemmen. Ze is september vorig jaar geopereerd. En sinds 2 weken mag ze weer sporten onder begeleiding van de fysio. Maar de klachten die ze had zijn wel weg.

12. hippydepippy

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Fijn dat je dit kwam vertellen! Ik denk dat het voor mijn moeder fijn is om een ervaring te horen. Ze heeft binnenkort een informatie avond over de operatie, wat denk heel fijn is want het is allemaal wel heel abstract nog. Ook fijn voor mij om te horen, dan kan ik een beetje weten hoe ze zich zal gaan voelen.. Zal nog een pittige tijd worden met mijn moeder die normaal totaal niet stil kan zitten!

13. Manque

Manque Niet meer actief

Brei/haakpakket
    Puzzelboek
    Gameboy
    Series, films, cabaretvoorstellingen, documentaires op DVD/USB
    Kleurboek (bv mandala's)

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Spondy dat dacht ik al.

Ik heb ik 2011 een spondylodese van l4-l5-s1 gehad.

Ik ging ook niet in het gips. Kon na een aantal dagen weer laptoppen op bed. Veel tv gekeken. Veel gelezen. Na 5 weken kon ik redelijk normaal rondhobbelen in huis.

Tips. Hoog laag bed in kamer, tafeltje voor naast bed die kan kantelen , verhoogd toilet, rollator en films en visite sue zelf drinken pakt.

15. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,239
    11,819
    113
    Misschien iets waar ze muziek op kan luisteren?
    Ik zou trouwens geen dikke boeken doen, want die zijn zwaar.
    Heeft ze geen ereader? Of dat je die kado doet.

16. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,182
    113
    Brabant
    fijn van geen gips.
    ik zou een klein korset krijgen, maar kreeg uiteindelijk toch een volledig korset.verschilt per arts.

ik had een jaar geteld voor de revalidati, maar na 11 maanden stond ik weer volledig op de werkvloer (verpleegkundige) en doe ik alles weer.
    ik heb wel nog bekkenklachten, maar dat staat er los van wrs.

na 6 weken reed ik weer auto en na 3 maanden zorgde ik weer volledig voor de kinderen.
    het is me erg meegevallen. (achteraf;)) maar de afhankelijkheid is me vies tegengevlen. maar goed. ik had drie kleine kinderen.

succes voor je moeder!!

17. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

Jan 24, 2011
    1,050
    9
    38
    Hier ook dezelfde operatie gehad, L4 L5 en S1 vastgezet. Ik heb de eerste 2 maanden echt alleen maar tv en Netflix gekeken. Bloemen kon ik ook wel erg waarderen als je al die tijd alleen maar binnen zit. Dus misschien kan je een leuke deal sluiten met de plaatselijke bloemist? Ik liet mijn boodschappen in die maanden trouwens thuis bezorgen door appie.

18. hippydepippy

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Bedankt voor de tips en de ervaringen! Ze heeft het inderdaad al lang over een e-reader dus misschien haal ik die wel voor haar. Dan nog even Netflix installeren op hun tablet, mooi begin! Ik dacht inderdaad al aan bloomon ofzo, dat ze de eerste weken steeds een verse bos bloemen thuisbezorgd krijgt. Tijdschriften krijgt ze ook al twee-wekelijks dus daarin is ze voorzien :)

19. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,239
    11,819
    113
    Ze zou ook ebooks op de tablet kunnen lezen. Zelfs de bieb heeft deze online te leen.
    Ereader vind ik zelf fijner. Maar dat zal voor iedereen anders zijn.

Share This Page